🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Удължаването на учебното време няма да се отрази на резултатите

Мария Николова

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Моята позиция е във връзка с изказването на зам.-министър Ваня Кастрева. Когато се провежда дебат по важни промени, свързани с образованието, двете страни, които задължително трябва да бъдат изслушани, са учителите и родителите като представители на децата, както и експертите като представители на системата.

Фундаменталната грешка на министерството е, че изземва родителските и учителските функции и решава, че то най-добре е в състояние да се "грижи" за българските деца.

Учебната година е с начален старт 1 септември и финал 31 август, а учебното време е от 15 септември до 30 юни. За малките ученици периодът след 24 май, когато по прекрасна българска традиция децата завършват първи клас, не е нищо друго освен удължаване на тяхното учебно време, което си е тяхната учебна година. Същото се получава и с учениците от 4 и 7 клас. Затова не разбрах четвъртокласниците от кой етап на образованието са последно?

Друга грешка е, че когато МОН решава да прави промени и да реформира, първо се разговаря с хората, пряко работещи в нея, подготвя се почвата за необходимите промени и тогава се въвеждат самите промени. Поради този огромен пропуск от страна на министерството нито учителите, нито родителите са убедени в необходимостта от решението за удължаване на учебната година.

Спецификата на обучението в 1 клас, както и тяхната социализация, никак няма да пострада поради факта, че малките ще завършат на 24 май, както и няма да се промени, ако завършват на 31 май.

Възможността за повече учебни часове за упражнения можеше да бъде осъществена досега с разтоварване на учебното съдържание от фактологически материал и острата нужда от оптимизация на учебния процес.

Покрай учениците, изостанали в усвояването на учебното съдържание, защо трябва да вървят рамо до рамо и учениците, които нямат проблем с материята? Ако на една магистрала се движат Ферари, Бугати, Порше и каруци, трябва ли трите бързи коли да изчакват каруците, за да се движдат заедно?

Нека да бъде удължено учебното време, но на онези, които се нуждаят от него.

Във връзка с последното твърдение на г-жа Кастрева ще кажа, че външните оценявания не измерват обективно знанията на учениците и това е мнението на огромна част от учителите в България. Поради тази причина удължаването на учебното време с една или две седмици никак няма да се отрази на резултатите.

И в заключение искам да кажа, че живеещите в подножието на вулкана не могат да разберат живеещите в неговия кратер. За да получите подкрепа за решенията си от българските учители, се вслушвайте в техния всекидневен опит и в техния професионализъм. Чуйте и родителите! Едва тогава българското образование няма да се движи като каруца по пътя към Европа, която обичате да давате за пример.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал