🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

COVID-19 размина трайно търсене и предлагане в автоиндустрията

Недостигът на чипове спира по-бързото възстановяване на сектора

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пандемията от COVID-19 размина трайно търсене и предлагане на нови автомобили. Докато през миналата година коли на склад имаше, но нямаше купувачи, сега ситуацията е точно обратната - производителите не могат да задоволят нарасналото търсене.

Ударът, който пандемията нанесе на автоиндустрията, е съизмерим с щетите, предизвикани от финансовата криза от 2009 г. През 2020 търсенето на нови коли спадна с 14% в световен мащаб. Страните от Европейския съюз бяха сред най-пострадалите, като сривът на продажбите за миналата година достигна почти 24%.

България се оказа втора сред страните от ЕС по срив на продажбите на нови леки автомобили през 2020 г., като пазарът се е свил с близо 37%, показваха данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). По-сериозно е намаляло търсенето само в Хърватия - с 42.8%. В страната с малко над 4 млн. население обаче са купени 36 005 нови автомобила, докато в 6.9-милионна България (по данни от последното преброяване) те са едва 22 368.

Кризата удари и пазара на коли втора ръка, но там свиването у нас се оказа по-слабо - с близо 18 на сто.

Малко очакваният дефицит

Очакванията са пандемията да продължи да оказва влияние върху индустрията, като поне още година връщането на нивата на продажбите на предкризисните нива ще се бави от един малко очаквам проблем - недостигът на чипове. Заради затварянето на заводи поради ограничителните мерки, от една страна, и нарасналото търсене на компютри и всякаква електроника, предизвикано от работата у дома, от друга, светът се изправи пред безпрецедентен недостиг на тези ключови и за автоиндустрията компоненти. Рязкото свиване на търсенето в първите месеци от пандемията накара производителите на коли да откажат поръчки на чипове, а сега, когато пазарът върви нагоре, не могат да намерят достатъчно, за да задоволят върналия се интерес към новите превозни средства. А в битката за ценните компоненти присъстват и редица технологични компании, които са в по-силна позиция заради това, че не са прекъснали линията си за доставки.

А иначе чипове има във всички съвременни автомобили и на практика всички компании спряха и продължават да спират поточните линии заради липсата им. Резултатът е липса на складови наличности, дълги срокове на доставка и разколебаване на купувачите. Въпреки кризата с чиповете продажбите сега растат, като от началото на годината до края на април в световен мащаб те се повишават с над 32% до почти 28 млн. бройки. В Европа сделките са с над 24% по-високи (3.4 млн. регистрации). България е част от общия тренд, като ръстът е 18.3%, формиран от 7984 сделки.

Все още поводи за оптимизъм обаче няма, защото в сравнение с предепидемичната 2019 г. изоставането е сериозно. В същото време проблемът с недостига на чипове със сигурност няма да се реши тази година. Според прогнозите на производители като Infineon през първата половина на тази година заради липсата им в света ще се продадат с до 2.5 милиона автомобила по-малко, а до края на годината свиването на производството може да стигне 5 милиона бройки.

Промените в потребителските нагласи

Същевременно промени се наблюдават и в потребителските нагласи. Все повече дейности от първоначалния избор, през конфигурирането на избрания модел, та чак до покупката му стават онлайн. Според експертите обаче все още е рано да се говори за смъртта на традиционните шоурумове.

Драматично се промени и начинът на лансиране на новите модели. Многолюдните прояви, на които знаменитости, журналисти и шефове от фирмите в автомобилния бранш се срещаха първи с поредната автомобилна новост, останаха в миналото. Те бяха заменени от онлайн събития, при които се използват всички съвременни постижения на дистанционната комуникация, добавената реалност и технологиите за визуализация.

Ако говорим за България, според председателя на Асоциацията на автомобилните производители и техните официални представители Храбрин Иванчев най-ясната промяна в работата на търговците на нови автомобили е възможността клиентите да си обслужват колите, без да се налага да ходят до сервиза. Вместо това представители на фирми организираха нещата така, че взимат колите от адреса на клиента, сервизират ги и ги връщат на адреса.

Отделно схемите за плащане стават доста по-гъвкави.

Що се отнася до комуникацията между фирмите и техните клиенти, наред с телефона влизат и различните приложения за комуникация, като вече повече от година новост са видеоразговорите, включително индивидуална видеосесия за харесан автомобил, като той се разглежда от всички гледни точки.

Онлайн услугите, предлагани от вносители, пък включват на практика пълния процес, съпътстващ покупката на един автомобил - конфигуриране, получаване на оферта, лизингов калкулатор, заявка за оферта за изкупуване на притежаван автомобил. Или както обобщават от една от фирмите, "днес уебсайтът ни е най-голямото дилърство в страната".

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал