Американските авиокомпании ще плащат за емисиите си

Всички билети вероятно ще поскъпнат с между 2 и 12 евро

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Съдът на Европейския съюз подкрепи облагането на авиокомпаниите за предизвиканите от тях парникови емисии, съобщи Reuters. Решението вероятно ще обтегне отношенията със САЩ и други търговски партньори на ЕС, които са силно против финансовата тежест на европейските регулации.

От 1 януари всички авиопревозвачи с полети от и до летища в ЕС ще трябва да купуват квоти (разрешителни) за изпускане на въглероден диоксид в рамките на Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ). Първоначално ще бъдат раздадени безплатни квоти за 85 на сто от емитираните количества CO2. След това процентът на безплатните квоти ще намалява постепенно.

"Директивата, която включва авиационните дейности в ЕСТЕ, е действителна. Приложението на схемата за търговия с емисии не нарушава нито принципите на обичайното междунароното право, нито споразумението "Открито небе", гласи официалната позиция на съда. Той е най-високата съдебна инстанция в ЕС и затова решението е окончателно, но Reuters коментира, че прилагането му позволява известна гъвкавост.

По-рано казусът беше отнесен в лондонски съд от Американската асоциация за въздушен транспорт, American Airlines и United Continental, които не са съгласни да плащат на Европа за емисиите си. Британските съдии обаче прехвърлиха случая на Съда на ЕС в Люксембург.

Противниците на европейските регулации твърдят, че според Протокола от Киото държавите са се споразумели да намаляват емисиите от въздухоплаването чрез авиационната агенция на ООН. Преговорите в този формат обаче не са продуктивни и затова според Съда на ЕС общността има право да предприеме едностранни действия.

ЕСТЕ ограничава емисиите от заводи и електроцентрали. Предприятията, които надвишават определен емисионен таван, трябва да си купят квоти от тези, които са намалили изпусканите парникови газове и имат излишни разрешителни. Докато емисиите от повечето сектори спадат, тези от авиацията са се удвоили от 1990 г. досега и могат да се утроят до 2020 г., показват данни на ЕК.

Евродирективата позволява полетите към ЕС да бъдат изключвани от ЕСТЕ, ако държавата, от която идват, прилага мерки за компенсиране на международните емисии от самолета.

Междувременно в Конгреса на САЩ се подготвя законодателство, което ще направи участието на авиопревозвачите в ЕСТЕ нелегално. Миналата седмица в писмо до Брюксел държавният секретар Хилари Клинтън и секретарят по транспорта Реймънд Лахуд призоваха ЕС "да преосмисли сегашният си курс" и да се ангажира с преговори с останалия свят.

Предварителните изчисления на ЕК показват, че пътническите билети могат да поскъпнат с между 2 и 12 евро. Авикомпаниите, които не спазват правилата, ще трябва да плащат глоба по 100 евро за всеки тон въглероден диоксид.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    omniam avatar :-|
    omniam

    Цените звучат смешно, една сериозна индустрия не може да пострада от такива регулации. Надявам се само парите да се използват разумно.

    Нередност?
Нов коментар