🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Въглеродната търговия оскъпи самолетните билети

Американски и европейски компании прехвърлят финансовото бреме на екоангажиментите към пътниците

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Който иска да прави бизнес в Европа, трябва да се съобразява с местните закони"

Исак Ладрон, говорител на еврокомисаря по климата Кони Хедегор

Няколко авиокомпании съобщиха, че вече са увеличили цените на билетите заради задължението да участват в Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ), което влезе в сила на 1 януари.

Според европейските правила за всички полети от и до летища в Европейския съюз трябва да се осигурят разрешителни (квоти), които да отговарят на отделените количества въглероден диоксид. През 2012 г. Европейската комисия реши 85% от квотите да се дават безплатно, а недостигащото количество да се купува на търгове. Постепенно делът на платените квоти ще нараства.

Мярката, която засяга и неевропейски компании, вече накара няколко авиопревозвача да прехвърлят финансовата тежест на квотите към клиентите си. Според в. "Соар", цитиран от БТА, белгийската компания Brussels Airlines е увеличила цената на полет в рамките на Европа с 3 евро, а пътуване до дестинация в Америка или Африка е поскъпнало с 10 евро.

Билетите вече съдържат информация каква част от общото количество газове, отделени при полета, се падат на пътник, и какво е точното разстояние на межу началната и крайната точка, отбелязва "Соар".

Очаква се тази година Brussels Airlines, която е част от групата Lufthansa, да плати между 7 и 20 млн. заради въглеродната търговия. Компанията-майка очаква да плати около 130 млн. евро за парниковите газове от нейните самолети.

Американските фирми също реагират

Във вторник Delta Air Lines, втората по-големина американска авиокомпания, съобщи, че е добавила по 3 долара такса на всеки билет, купен в САЩ за полет до летище в Европа. За двупосочните билети оскъпяването е 6 долара. Превозвачът официлно не е обяснил дали таксата означава прехвърляне на екологичния ангажимент към потребителите. Reuters коментира, че ако други компании не направят същото, таксата на Delta може да има негативен ефект.

"Когато авиолиниите увеличават цените, те тестват две неща: конкуренцията и потребителското търсене. Ако едно от двете не е достатъчно изострено, обикновено компаниите се отказват от поскъпването", обяснява Рик Сийни, изпълнтелен директор на сайта за сравнение на самолетните билети Farecompare.com.

Според други експерти ако американските превозвачи не прехвърлят новите екологични разходи към пътниците си, печалбите им от трансатлантическите полети просто ще се стопят.

Брюксел остава непоколебим

Европейската комисия не е изненадана от повишаването на цените на самолетните билети, но не възнамерява да променя законодателството в тази област. Такава реакция на поскъпването дойде от Исак Ладрон, говорител на еврокомисаря по въпросите на климата Кони Хедегор, цитиран от БТА. Който иска да прави бизнес в Европа, трябва да се съобразява с местните закони, коментира говорителят.

Ладрон обясни, че е въпрос на избор дали бизнесът ще поеме изцяло или отчасти разходите по квотите или ще таксува допълнително пътниците.

Ако превозвачите не спазват изискванията да докладват емисиите си и да купуват квоти, са заплашени от глоба от 100 евро на тон въглероден диоксид. За сравнение цените на квотите (1 квота=1 тон CO2) се движат между 5 и 10 евро.

Заради "въглеродния данък" еднопосочните билети в рамките на Европа ще поскъпнат с 1 до 9 евро, показват анализи на ЕК.

ЕСТЕ е част от европейската политика за борба с измененията в климата и доскоро включваше около 11 000 предприятия в тежката индустрия и енергетиката. Миналия месец Съдът на ЕС подкрепи включването на авиацията в схемата и така се противопостави на американски и азиатски компании, които искат да избегнат допълнителната тежест.