🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Първа стъпка за офшорни вятърни централи в Черно море

Енергийната комисия прие на първо четене законопроект, който урежда изграждането на вятърни перки в акваторията на Черно море

Според проучвания Черно море има потенциал да стане един от световните лидери на офшорна вятърна енергия
Според проучвания Черно море има потенциал да стане един от световните лидери на офшорна вятърна енергия
Според проучвания Черно море има потенциал да стане един от световните лидери на офшорна вятърна енергия
Според проучвания Черно море има потенциал да стане един от световните лидери на офшорна вятърна енергия

За първи път България ще има закон не само за офшорната енергия, а за възобновяемите източници в морската й акватория. Решението за това бе взето почти единодушно на заседание на енергийната комисия в парламента на 3 ноември. Приети бяха два идентични законопроекта - първият с вносители "Демократична България" и вторият с вносители от ГЕРБ. Предстои другата седмица текстовете да бъдат обсъдени и в зала, като очакванията са за обща подкрепа.

Текстовете на законопроектите, които са на практика едни и същи, са писани от екип енергийните експерти на Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД), като причината да бъдат внесени от две партии е, че и двете са участвали в консултациите в последните месеци. Приемането на такъв закон бе инициирано още от предишния състав на енергийната комисия, когато председател беше Радослав Рибарски от "Продължаваме промяната", но до гласуването му така и не се стигна.

Дори сега всичко да се случи бързо и законът да влезе в сила още този месец, реално вятърни централи в морето няма да има скоро. Предвижда се първите търгове за 3 гигавата мощности в най-желаните зони в акваторията на Черно море да бъдат проведени до 2030 г., като преди това трябва да се създаде административно звено, което да ги провежда. Това означава, че най-рано след 8 години вятърните централи в морето биха заработили и ще могат да допринасят със зелена енергия към енергийния микс на България.

Страната ни беше последната, която нямаше подобен закон в ЕС, и по този начин буквално се спираха проекти за развитие на офшорния вятър, въпреки че има достатъчно данни, че Черно море е благоприятно място за производството на ток от вятър. Пример за развитието на сектора е Румъния, където няма законодателни пречки и страната привлича инвестиции като мегапарка за 2.5 млрд. евро.

Какво се случва от тук насетне?

Предвидено е новите вятърни централи в морето да работят с договори за разлика, като ще печели предложилият най-ниска цена. Ако например това е 100 лв./мВтч, държавата ще получава разликата до реалната борсова стойност, ако тя е по-висока, и съответно ще плаща компенсации през Фонд "Сигурност на енергийната система" (ФСЕС), ако е по-ниска.

"Приемането на специален закон за енергията от възобновяеми енергийни източници в морските пространства би бил оптималният подход за избягване на потенциални конфликти с други съществуващи законодателни актове и подзаконовата нормативна уредба. Включването на минимални цели за присъединяване на нови мощности също е ключов елемент от закона. Въз основа на технико-икономическата оценка на ресурса в българската акватория на Черно море законът следва да планира първи търгове за най-обещаващите зони с общ капацитет от минимум 1 гВт до 2027 г. и за още 2 гВт до 2030 г. Тези стойности съответстват до голяма степен на нуждите за декарбонизация на българската електроенергийна система до края на десетилетието, като същевременно осигуряват пазарен мащаб и стабилен растеж на този нов ВЕИ сегмент в България", каза за "Капитал" Мартин Владимиров от ЦИД, който е сред участниците в създаването на законопроекта.

По думите му, тъй като зоните в българския участък на Черно море, които се отличават с най-благоприятни параметри за разходно ефективно разработване въз основа на зрели технологии, са ограничени по размер, най-обещаващите зони следва да бъдат отдадени на търг. По този начин българското правителство ще насърчи подаването на конкурентни инвестиционни предложения, а избраните проектни разработчици ще оползотворят ресурсния потенциал в зоните въз основа на концесионно споразумение при възможно най-ниски разходи за производство на електроенергия от новите централи.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    crusible avatar :-|
    crusible
    • + 1

    Браво на ДБ!

    Нередност?
  • 2
    kcr10919295 avatar :-|
    kcr10919295

    Дори всичко да се случи бързо и законът да влезе в сила още този месец, и реално вятърни централи в морето да бъдат готови още следващия месец, те няма да работят, защото НЯМА БАЛАНСИРАЩИ МОЩНОСТИ, защото никой не мисли за тях, въпреки, че проблема от години се изтъква във всеки десетгодишен план на ЕСО. Зелените мощности се строят НЕРЕГУЛИРУЕМИ и след всяка построена мощност остава проблем за балансиране.

    Нередност?
  • 3
    isp16626652771140282 avatar :-|
    Veska Petkova

    Съседните на нас държави експлоатират черноморските ресурси в пъти по-добре от нас. Освен благоприятни параметри за вятърни мощности, Черно море има потенциал за местен добив на природен газ. И проучванията за добив на нефт и газ в Черно море се дискутират много преди ВЕИ да излязат на дневен ред. Не трябва да се отказваме от възможността да подобрим цената на природния газ чрез местен добив и да подпомогнем енергийната сигурност на страната чрез резервни количества природен газ, които да са само в наше суверенно и национално влияние.

    Нередност?
Нов коментар