🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

В последен опит за "Шенген" Петков и Борисов се отказаха от таксата за руския газ

До момента таксата от 20 лв./мВтч не послужи за нищо освен за широка дискусия на европейско ниво как и дали могат да бъдат въвеждани подобни налози

Таксата за руския газ беше обсъждана от управляващото мнозинство преди седмици и беше посочено, че парите ще се търсят от "Газпром"
Таксата за руския газ беше обсъждана от управляващото мнозинство преди седмици и беше посочено, че парите ще се търсят от "Газпром"
Таксата за руския газ беше обсъждана от управляващото мнозинство преди седмици и беше посочено, че парите ще се търсят от "Газпром"    ©  Георги Кожухаров
Таксата за руския газ беше обсъждана от управляващото мнозинство преди седмици и беше посочено, че парите ще се търсят от "Газпром"    ©  Георги Кожухаров

България официално се отказва от 20-те лв. на мВтч такса върху преноса на руски газ. Това се случва точно в момента, когато текат ключови преговори в Бърно, Чехия, за пускането на страната ни в Шенген между вътрешния министър на Австрия Герхард Карнер и вътрешните министри на България и Румъния. Връзката между двете събития е, че България вероятно ще използва махането на въведената през октомври такса като един от последните лостове за влияние върху Австрия. Въпреки че Виена не разчита изцяло на доставки на газ през българския "Турски поток", има достатъчно причини да се смята, че страната зависи от количествата руски газ, които влизат към Европа през България.

Новината за отмяната на спорната такса беше съобщена от Бойко Борисов и Кирил Петков, като думите на Борисов бяха, че България е "много близо" до Шенген към този момент. В същото време в дипломатическите среди усилено се говори, че Нидерландия е готова да вдигне ветото си за България. Засега заявките на Австрия обаче са, че на този етап е възможен само "въздушен Шенген", което на практика означава без паспортни проверки по летищата, но не е реално присъединяване към Шенгенското пространство и няма да реши проблемите с опашките по границите, от които страдат българската и румънска икономика. Премиерът Николай Денков вече обяви, че това не ни устройва и България трябва да стане пълноправен член на безвизовото пространство.

Ако страната бъде пусната в Шенген след събитията от днес, това може да отговори на редица въпроси за въвеждането на газовата такса от страна на Асен Василев и настояването за нейното приложение, включително залагането й като приход в бюджета. Тя породи много въпроси и беше силно критикувана заради неясните си цели и механизми на работа, като например задължаването на държавния системен оператор "Булгартрансгаз" да събира парите. Въпреки това остава неясно защо тя беше вкарана в един от проектобюджетите (после изкарана) и бяха разписани приходи от нейното прилагане от 2.5 млрд. лв.

В момента на въвеждането на таксата преди няколко седмици 20-те лв. отгоре се равняваха на 20% поскъпване спрямо европейската борса. Към момента е по-скоро към 30%. Въпреки имплементирането на мярката, по нея не беше събрано абсолютно нищо до момента, което доказва както невъзможността за подобна инициатива, така и че още в началото може да е бил замислен сценарий за Шенген.

Спорната такса

Според заявката на политиците от управляващата коалиция отсега нататък България няма да води собствена политика по отношение на доставките на руски газ и ще разчита изцяло на политиката на Европейската комисия. В Брюксел съвсем наскоро стана ясно, че се работи по проектозакон, според който ще се даде на държавите членки правомощия да прекратят вноса на газ от Русия и Беларус. Така всяка страна от ЕС ще може да забрани на компании от Русия и Беларус да купуват капацитет в нейните газопроводи и терминали за втечнен природен газ.

Любопитно е, че до последно депутати от страна на ПП-ДБ твърдяха, че тарифата цели действително да се ударят интересите на "Газпром" в Европа и по този начин да се акумулират сериозни приходи за България. Бяха направени и промени, така че задължените лица да не са системните оператори, а да може да се изисква по данъчен път.

Таксата разбуни духовете в Югоизточна Европа и заради обхвата си, тъй като Сърбия и Унгария са пряко зависими от количествата руски газ, които се вкарват през България по "Турски поток". Частните гръцки компании DEPA и Mytilineos също останаха недоволни, тъй като работят с руски газ, който транзитира през България.

Приложението на таксата щеше да обхване и частната фирма на Валентин Златев, която внася директно руски газ за рафинерията на "Лукойл" в Бургас.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2
    • + 5

    Вероятно само авторите намират връзката между самосиндикално въведената от Асен В. такса върху транзита на газ към Сърбия, Гърция, БЮРМ и Унгария и невдигането на Шенгенската бариера.

    Защото, ако приемем, че между двете има отношение, то тогава следва, че таксата на Асен В. спъва членството ни в Шенген.
    Което не е добра атестатия за перспактивното мислене на същностния премиер, защото, зациклил в казуса как да "върже" бюджета, излиза, че Асен В. не е преценил, че така ни отрязва от Европа...

    От друга страна сериозните журналисти, подписали този обзор, би следвало да обяснят така ли е и ако наистина премиерът Асен В. шиканира с приумиците си приеманате на страната в Шенген - да го кажат открито.

    Не ми се рови из архива дали пък някой от същите тези автори не си хвърляше каскета от щастие, когато преди два месеца Асен В, рязко и напреки всякакви договори въведе тази такса (която никой не ни плаща!).
    Смисълът на розовите опусите в газетата тогава беше, че така ще свием финансирането на войната.
    И наистина се постигна Ефекта на пеперудата, защото и САЩ, и ЕС май свиха финансирането на прокси войната си в (и за сметка на) Украина.

    Нередност?
  • 4
    cgf16532284 avatar :-|
    cgf16532284

    Ако тая такса бяхме я сложили и махнали преди 10 години отдавна щяхме да сме в Шенген! Боко как не се сети бе

    Нередност?
  • 5
    knh021185507 avatar :-|
    knh021185507
    • + 2

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Аз честно казано имах някаква наивна идея, че все пак е имало някакъв сериозен замисъл зад този ход. В началото премиерчето-богомолка обясняваше как по този начин искали да насърчат другите страни да купуват неруски втечнен газ, после като захвърчаха искри от Сърбия и Унгария се обясняваше как щяло да се дължи от Газпром - в сестрината медия Дневник заглавията звучаха почти иронично "Сърбия и Унгария се оплакваха от такса... която ще се дължи от Газпром"(по спомен такива бяха заглавията на комсомолските активистчета, изживяващи се като пропагандисти на сглобката). Впоследствие се оказа, че с първата формулировка задължават Булгартрансгаз, без самата тя да има някакъв сериозен инструментариум да събира насрещни приходи. Накрая се мина през приказки за усвояване на банковите гаранции на Газпром, но дали имаме правните мускули да защитим подобни едностранни промени? Винаги можем да тестваме ДКГВ сравнено с White-Chase(това за запомнаните с лобистките приключения на Аско Баско Василев и дирекция Съдебна защита в МинФин), но май харвардският възпитаник няма "топките" за това...

    Сега пък тази такса се превърна в свързана с Шенген и австрийското вето. Може би един прекрасен тезис, с който да се опитат да запазят "лицето" на сглобката, но всичко до момента просто издава една огромна липса на компетентност. Както и да го захаросват пропагандистчетата на ПП, това си остана прост пример за глупаво евро-козируване, който не произведе нищо.

    Нередност?
  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#5] от "knh021185507":

    Асен В. идеята за таксуване на трензита на газ имаше две много видими цели:
    1. Пълнене на продънения му бюджет;
    2. Изпъчване през сюзерените от Козяк.

    Втората винаги минава и радва персонала на крепостта до правителствена.
    Не така стои въпросът с първата цел. Законът се сблъска челно с невъзможността да се приложи, защото се оказа, че въпреки ЕА мнозинство в НС, има международни договори, на контрагентите по които изобщо не им пука какво си гласуват момчетата на баце, шиши и хардардците в зала.
    Затова и никой не се бръкна да даде лев по тази "такса".
    Законът задължи Булгартрансгаз, оператора на газопреносната мрежа, да събира таксата и чисто счетоводно му я отчете като събрана. Държавната компания за два месеца натрупа фиктивни печалби на книга от 260 млн. лв, без срещу тях да има и един-единствен лев приход.
    Невъзможността да принудят когото и да било да плаща тая безумна едностранна такса накара вносителите ѝ неотдавна да корегират закона и вместо Булгартрансгаз да накарат с "таксата" да се заемат митниците. Там резултатът ще е идентичен, но поне няма да записват нереални приходи в бюджета.
    Какво ще стане с 260 млн. лв, дето се водят счетоводна печалба на Булгартрансгаз?

    С безумния ход на Асен В. в групата на нежелаещите да допуснат БГ в Шенген до Нидерланд, Австрия и Испания се подреди и наточената Унгария.
    Т,е. това за Шенген отпада. Явно завинаги.
    Подобни са сигналите и за еврозоната. И там така, защото ЕС се клати сериозно.

    След поредицата от вътрешнополитически катастрофи, които хермафродитозата ПП-ДБ/Герб/ДПС опитват да тушират с разглобяване на ПСА, сега се задават и тежки външнополитически провали.
    Сигурно ще трябва да махат и Цар Освободител пред НС...

    Докага ще ги търпим тия бездарници?!

    Нередност?
  • 8
    knh021185507 avatar :-|
    knh021185507

    До коментар [#7] от "D-r D":

    Да, от една страна таксата целеше да вдигне приходната рамка със споменатите 2 млрд. годишно, с което щеше да се поразвържат ръцете за още разходи. Това беше ясно. Но аз поне очаквах да има някакви наченки на реален замисъл за реализацията й, което се оказа наивно. Очевидно такъв замисъл не е имало, самите текстове са писани "на коляно". Квалификациите относно интелекта и капацитета на списващите ще спестя. Поне можеше да избегнат фиаското с начисляване на такса на Булгартрансгаз като оператор, но в случая демонстрираха отново пореден случаи на некадърност.

    Иронично е, че джентълменчето със странните прически и флорални вратовръзки преди 5-6 месеца сипваше сол по служебния министър и бюджета с дефицит 6%, обяснявайки с досада как имал план да си се грижи за туите в градината, но наместо това трябвало да посочва грешките на служебния кабинет. Уви, доста странно, че вместо нещо да "разцъфне", все камъни се събират в градинката на това некадърно момченце - практически бюджетът за догодина изяде критики отвсякъде, с хода, който дискутираме сега, успешно прекрачи портите на МинФин и направо нагази в арената на международните скандали(едно унгарско вето щеше да е равносилно на разглобка), а ако просто се акцентираме в изпълнението на текущия бюджет, ще видим, че Василев обра каквото можа от енергийните компании (поне милиард повече спрямо проекта на Велкова), капиталовите разходи са на абсурдно ниски нива (33% за октомври) и с цялата си наглост се хвали с предварителен дефицит от 0.5% за Ноември. Естествено това не е пълен списък с постиженията на мистър Харвард, но все пак е с актуалните новости.

    И стигаме до крайния ефект - новият Шиши доволно може да прокара ръка през перчемчето си и да изхълцука как се е опитал да стане както трябва, но се е получило както винаги. Ще добавим щипка захаросване от придворната журналистика, малко драматизъм за "безалтернативната сглобка" (между другото, подобно нещо могат да твърдят само предрусали жълтопаветници, които дълбоко презират идеята за демокрацията, защото самата им електорална тежест си е в рамките на онези 8-10% по записите на жълтопаветните опълченци) и вече има готов слоган "А вие нов служебен кабинет на Радев ли искате".
    Със сигурност ни трябва нов и предвид ситуацията неполитизиран министър на финансите, по възможност да не бъде някой, чието единствено професионално постижение е запълването на diversity квотата в университет от Бръшляновата лига.

    Нередност?
  • 9
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#8] от "knh021185507":

    Това са поредните случайници, които нанасят стратегически вреди на БГ.

    Уж сме приятели с всички съседи, а всички стратегически коридори ни заобикалят! Пирея/Солун се свързва по магистрала и ж.п. през Скопие-Ниш-Белград с Центр. Европа.
    Историческите врагове Ердоган и Мицотакис удължиха затапената на турската граница Виа Егнатия през Турция към Близкия и Средния.

    БГ остава заден двор на всичко!
    Защото никой уважаващ себе си не обича гъзолизци.
    Естествено, говоря не само за политиците, а и за прислужващите им.

    Нередност?
Нов коментар