🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Блокажът на кораби през Червено море може да вдигне цените на газа и петрола в Европа

Хусите продължават атаките на кораби в Бабелмандебския проток

Европа може да бъде притисната по енергийна линия от още един ъгъл
Европа може да бъде притисната по енергийна линия от още един ъгъл
Европа може да бъде притисната по енергийна линия от още един ъгъл    ©  Shutterstock
Европа може да бъде притисната по енергийна линия от още един ъгъл    ©  Shutterstock
Статията е обновена след новината от BP.

Най-голямата транспортна компания - датската Maersk, която държи 15% от световния пазар на контейнерни превози, обяви, че спира транспорта през Бабелмандебския проток и Суецкия канал. Същото решение взе и германската Hapag-Lloyd, която има около 7%. Новината, която има пряка връзка със световния транспорт на стоки, може да се окаже от критична важност за Европа и нейната логистика, тъй като подобно решение означава, че доставките от Близкия изток и почти всяка точка на Азия ще трябва да се забавят. Доставчиците или ще трябва да изчакат да се намери решение с атаките на хусите в Червено море, или да се насочат към Добра надежда в Южна Африка. Ако компаниите предпочетат втория вариант, пътят ще се увеличи с 40%, това ще повиши и разходите за превоз, които най-вероятно ще бъдат прехвърлени към крайния потребител.

Причината зад всичко това е, че йеменските хуси продължават да атакуват търговски кораби. Първоначалната им позиция беше, че те ще се насочват към плавателни съдове, които са свързани с Израел. Тактиката им обаче се променя, като кораби на редица големи компании пострадаха, включително и с българска връзка.

За България и Европа може да се окаже, че решението на транспортните концерни е от критична важност заради търговията с петрол и природен газ, която в още по-голяма степен заради санкциите срещу Русия зависи именно от добрия политически климат в страните около Суецкия канал. Данните на SP показват, че 10% от световната търговия на петрол минават точно през Бабелмандебския проток и след това през Суецкия канал. В случай че карготата с гориво поемат същия курс, това би могло да рефлектира сериозно на енергийните пазари.

Днес, 18 декември, стана ясно, че BP ще спре всички петролни доставки през Червено море. Сама по себе си тази новина има потенциал да предизвика смут на пазарите.

Колко е важно

Според годишния доклад Statistical review of world energy страните в Европа са внесли общо 72 млрд. куб. метра втечнен природен газ (LNG) през 2022 г., от които 16.5% (вторият най-голям дял) са дошли от Катар. Арабската държава е сред най-големите износители на LNG в световен мащаб и след началото на войната в Украйна редица европейски държави се обърнаха към Катар за решение на проблема с доставките.

Като цяло Европа вдигна миналата година доставките си на синьо гориво през LNG танкери и намали това през газопроводите. Любопитното е, че въпреки санкциите значим дял от вноса в Европа беше през руски танкери с втечнен газ, които хипотетично също биха ползвали вече суспендираното трасе през Йемен.

Ако големите транспортни фирми продължат да заобикалят Суецкия канал, това може да доведе до покачване на цената на природния газ на европейските хъбове. Към момента реакция от страна на пазара има ( +7%), но е малка и котировките са по-ниски от обикновеното за последните години - около 37 евро на мВтч. Липсата на ликвидност за по-дълъг период от време обаче може да предизвика волатилност на пазара през зимния сезон.

По различен начин стоят нещата на петролния пазар, като вследствие на новината за големите транспортни компании цените леко се покачиха, като брентът достигна до 79 долара за барел. Петролната търговия генерално е по-уязвима заради голямото значение на Червено море в сделките между Северна Америка, Европа и Азия.

През Бабелмандебския проток са минали 8.8 млн. барела на ден от общите петролни потоци през първата половина на 2023 г. според Администрацията за енергийна информация на САЩ. Това се равнява на малко под 10% от световната консумация през миналата година и има потенциал като цяло да свали предлагането на пазара. Засега трудно може да се очаква, че цените ще се върнат на миналогодишните нива от около 100 долара за барел, тъй като добивът и износът на САЩ е на рекордни досега нива преди президентските избори през 2024 г.

Любопитен момент е, че 63% от износа на Европа на суров петрол през 2022 г. са били в посока Китай и Индия, като тези дестинации могат да се откажат от доставките при увеличаващи се цени.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • + 7

    Европа сама си отряза легалния достъп до евтин и сигурен газ и петрол, което се вижда от заливащите ни съобщения за рецесия в ЕЗ.
    В този смисъл спряганите горе опорки са обидно елементарни.
    Но да не зарбавяме къде сме - в царството на приказните розови обяснения...

    Розовите газети се пробват да създадат за по-промитата си хамстер-публика впечатление за хусите като за някакви боси диваци-араби с калашници, на които Аллах (необяснимо от авторите защо) им говори на фарси...

    Историята на гражданската война в Йемен не е задължително да се познава, но същественото от нея е, че в десетилетния конфликт ония със сандалите и калашниците се опънаха (при това много успешно!) на най-модерната армия в Близкия - тая на Саудитска, въоръжена с предпоследния писък на US военните технологии, както и на нейните съюзници от ОАЕ, Кувейт и десетките хиляди черни наемници от Судан.

    Военни специалисти признават, че хусите са най-сериозната регионална военна сила в района. При това не са класическа тип европейска армия с пирамидална структура, а - което ги прави неунищожими - племенни формации от доброволци, които имат огромен боен опит.

    Очаква се утре-други ден шефът на Пентагона Лойд Остин да обяви началото на операцията "Страж на просперитета" (Prosperity Guardian) срещу хусите в Червено море, защото проиранското йеменско формирование "Ансар Аллах" (Помощници на Аллах), контролиращо северната част на Йемен, в знак на солидарност с Хамас отдавна блокира корабоплаването към Израел през териториалните си води.

    Остава да се замислим:
    а) как става така, че нерегулярна военна сила може да преформатира световната търговия?
    б) защо в района има толкова много нерегулярни въоръжени формации, които са зависими в някаква форма от Техеран и осъществяват неговата глобална политика?
    Да напомня, че в Иран са персийци, които говорят на фарси, докато Арабският полуостров и Северна Африка са населени с араби, които говорят арабски. При това в Иран е съсредоточено мюсюлманското малцинство на шиитите, докато в останалия мюсюлмански свят са враждебните им сунити.
    в) защо освен Запада целият останал свят заклеймява еврейското етническо прочистване в Газа и призовава избиването на палестинците да спре незабавно?
    И това щеше да се случи, ако САЩ не бяха наложили вето на тази резолюция на СС на ООН по темата.

    Любопитно ми е в 12 без 5 дали демократическата (от Дем.партия, нищо общо с демокрацията като понятие!) върхушка в САЩ след Сирия, Украина и Палестина ще се въвлече в още един въоръжен конфликт-блато, от който няма излизане?

    Ум ми ни го побира какво чака другарят Си, а не си прибира Тайван при тая тотална разкраченост на престарелия и недееспособен хегемон?!

    Нередност?
  • 4
    borodino avatar :-|
    borodino
    • + 1

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Проблемът не е единствено във въглеводородите, а във всичко, което от Азия отива за Ротердам, Пирея, Марсилия, Хеброн, Ларнака...
    Големите спедитори вече вместо през Суец заобикалят Африка. Lloyd повиши застраховките на израелските кораби 2,5 пъти като крайно рискови.
    Американците нищо не могат да направят с обстрел на Йемен от морето. Трябва си наземна операция, а никой няма желание да затъне в тамошните пясъци. Салман внимателно отклони поканата на Вашингтон, защото до миналата година видя какво е. Пък и хусите предупредиха Ер Рияд, че при нова интервенция ще попилеят нефтетата им промишленост. Съдейки по всичко - могат.

    Прав е Путин, че единственото решение на палестинския проблем е спиране на огъня и палестинска държава. Иначе янките рискуват първо да подпалят Близкия и като рояк дронове повредят някой самолетоносач , да се съгласят на Палестина.
    Май "после" никой няма да ги пита...

    Нередност?
  • 5
    eip52315793 avatar :-P
    eip52315793
    • + 2

    в Капитал няма ли да ПАУЗИРАТ автори , които не пишат грамотно на Български или поне преводачите или редакторите им ;)

    Нередност?
  • 6
    eip52315793 avatar :-P
    eip52315793
    • - 1
    • + 1

    Безумната политика на Еврономенклатурата неслучайно води до сериозно повишаване на цените на енергоносителите , а оттам и на инфлацията , като цяло !

    Нередност?
  • 8
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 1

    До коментар [#4] от "borodino":

    Америка не иска спиране на огъня в Палестина, колкото и дебилно да звучи еврейската мотивиравка, че избивайки десетки хиляди мирни жени и деца и разрушавайки градовете им, търсели били 3-4 лидери на Хамас...

    Америка се опитва силово да крепи разпадащата им се идеолого-пропагандна империя.
    Тръмп ще сложи края на тая агония.

    Нередност?
Нов коментар