🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Икономисти: България трябва да участва в новия пакт за стабилност

Георги Ангелов и Светла Костадинова коментират идеята за "финансов Шенген" пред Capital.bg

Георги Ангелов, главен икономист на институт "Отворено общество"
Георги Ангелов, главен икономист на институт "Отворено общество"
Георги Ангелов, главен икономист на институт "Отворено общество"    ©  Красимир Юскеселиев
Георги Ангелов, главен икономист на институт "Отворено общество"    ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Георги Ангелов

е старши икономист в Институт "Отворено общество". Той също така е заместник-председател на управителния съвет на Българската макроикономическа асоциация както и член на Американската икономическа асоциация. Основните му интереси са свързани с данъчна  политика, реформи  и икономическо развитие. Основател на Блога за икономика. Съавтор и редактор на няколко книги, включително "България в международните класации". Носител е на награда за принос към свободата на духа на Награден фонд "Георги Василев", награда "Черноризец Храбър" на Съюза на издателите в България, специална награда "Гражданска позиция, провокираща дебат" на ФРГИ. Архив от медийни публикации е достъпен на georgiangelov.com

Светла Костадинова

е изпълнителен директор на Института за пазарна икономика (ИПИ), който е първият икономически мозъчен тръст в България, създаден през 1993 година. Тя е икономист по образование с магистърска степен по Финанси от УНСС. В екипа на ИПИ е от 2001 г. От 2006 г. е старши икономист, а от 2007 г. е избрана от Съвета на ИПИ за изпълнителен директор на мястото на г-н Красен Станчев, който поема председателството на Съвета. Член е на Българската Макроикономическа Асоциация, Независимия Съвет за Пенсионна Реформа и на Българския Евро Клуб към Представителството на ЕК в България.

През почивните дни стана ясно, че двете най-големи икономики в еврозоната Германия и Франция обмислят създаване на нов Пакт за стабилност, фокусиран върху бюджетната дисциплина, чиято цел е да спре разрастването на дълговата криза. Засега не е ясно кои страни ще бъдат поканени да участват в този "финансов Шенген", нито каква ще е процедурата за присъединяване към него на страни извън еврозоната, като България.

Сутринта премиерът Бойко Борисов заяви по бТВ, че според него мястото на България е в бъдещия пакт. Ето точните думи на министър-председателя: "Аз мисля, че шансът в европейско измерение на България е показвайки своята стабилност като държава със своите възможности, да влезем не в еврозоната, а в пакта. Аз в това нещо горещо подкрепям Германия и мисля, че на Балканите, България може спокойно да се охарактеризира с подобни черти за т.нар. финансово стабилни държави, тези, които имат 3%."

Capital.bg се обърна към авторитетни български икономисти за коментар на въпроса "Каква трябва да е позицията на България". Според Георги Ангелов, старши икономист в институт "Отворено общество", България не само може, но и трябва да участва в бъдещия пакт, при едно условие - чрез него да не се цели хармонизиране на данъчните и икономическите политики между отделните страни.

Светла Костадинова, изпълнителен директор на Института за пазарна икономика, вижда проблем с идеята за по-широки правомощия за външен контрол над националните бюджети, тъй като на практика се изземват правомощията на националните парламенти и се нарушава принципът на субсидиарност.

Ето и пълните мнения на двамата топ икономисти.

Георги Ангелов: България не само може, но трябва да участва

Затягането на правилата за бюджетна дисциплина в ЕС е задължително - в крайна сметка това, е което създаде дълговата и бюджетната криза в Европа. Необходими са както формални правила и съответните институционални наказания, така и насърчаване на пазарната дисциплина върху правителствата, включително чрез предвиждане на възможности за изгонване на държави от еврозоната и ЕС и съответно фалит. Когато пазарите знаят, че членството на една страна в ЕС или еврозоната не е гарантирано, те ще бъдат доста внимателни, когато финансират такива страни, което няма да позволи свръхзадлъжняване.

В някакъв смисъл, идеята за това няколко страни да създадат ново ядро в ЕС, основано на по-голяма бюджетна дисциплина, е стъпка в тази посока. Ако правилата вътре са достатъчно добре замислени и приложени, доверието в страните от това ново ядро ще бъде по-голямо, дори при наличие на проблеми в останалите страни. Това ще покаже на проблемните страни от еврозоната, че могат да бъдат изолирани и оставени да фалират, ако не наложат дисциплина и не се реформират. Самата идея да се създадат две части на еврозоната - едната от силните и дисциплинираните страни, а другата от останалите - е форма на допълнителен натиск върху проблемните страни да се стегнат и да спрат да бавят реформите.

Къде са рисковете? Ако става въпрос за нов пакт, който налага бюджетна дисциплина, това може да бъде прието от много европейски страни и в средносрочен план от всички. Обаче, ако новият пакт включва и спорни идеи - като например данъчна хармонизация, прехвърляне на правомощия към Брюксел, ограничаване на възможностите за растеж на бедните страни и прочие - тогава новото ядро от страни в ЕС може да се окаже началото на разпада на еврозоната и ЕС. Защото е ясно, че бюджетната дисциплина се подкрепя и е необходима на много страни от ЕС, но други идеи не се ползват с такава подкрепа и трудно ще могат да се привлекат повече страни, които да ги възприемат. Тогава новото ядро от страни в ЕС ще си остане изолирано и постепенно ще се отцепи от еврозоната, създавайки нова силна валута (северно евро) или ще остане в еврозоната, но ще изгони всички останали от нея.

Това е и предизвикателството пред България. Ако става въпрос за бюджетна дисциплина, ние не просто можем, но и трябва да участваме. Но ако ще се отива към голяма хармонизация на данъчните и икономическите политики, тя няма да е от полза за бедните страни - тъй като те имат нужда от съвсем различна икономическа политика, за да постигнат бързо забогатяване и конвергенция към западния стандарт на живот (новите страни имат нужда да следват модела на немското икономическо чудо от 50-те и 60-те години, а не модела на тежката социална държава от 90-те години). Трябва изключително внимателно да се следи какви точно идеи ще залегнат в новия пакт и нашето правителство активно да участва (заедно с другите страни от региона), за да ги направи приемливи за България и новите страни членки.

Светла Костадинова: Подкрепяме по-строгите правила за бюджетен дефицит

Концептуалният въпрос е защо трябва да продължава да има Договор за ЕС, ако той ще се заобикаля евентуално с двустранни споразумения.

Ако някои страни въведат финансов Шенген, това наистина може да прескочи принципа на равнопоставеност. Проблемът ще възникне за страни от еврозоната, които не се присъединят към новите по-строги правила – лихвите по държавното им финансиране ще скочат заради недоверие.

Принципно, подкрепяме по-строгите правила за бюджетен дефицит, защото са необходими, но трябва и да се спазват, както и да са насочени към балансирани бюджети.

Има проблем с идеята за по-широки правомощия за външен контрол над националните бюджети, тъй като на практика се изземват правомощията на националните парламенти и се нарушава принципът на субсидиарност.

Виждаме проблем и с идеята ЕЦБ директно да финансира правителства, тъй като това не е нейна работа. Мандатът ѝ е поддържане на ценова стабилност и подпомагане на национални политики само ако това не застрашава ценовата стабилност. Пазарът няма нужда от повече пари, има нужда от доверие, а подобно действие едва ли ще постигне желания ефект. Финансирането на държави от ЕЦБ е опасно, тъй като границата между платежоспособен и неликвиден е твърде тънка, за да се определи.

Затова ЕЦБ трябва да се грижи за ценова и банкова стабилност и да остави пазарите да определят на кои правителства искат да дават пари и на кои – не. Ако една страна е неликвидна, може да се осигури мостово финансиране от други страни от еврозоната, например през Европейския фонд за финансова стабилност. Това няма да застраши стабилността на еврото, докато изкупуването на съмнителни активи – високорискови държавни ценни книжа от периферията на еврозоната ще влоши баланса на ЕЦБ и при негативен сценарий тя може да има нужда от допълнителна капитализация.

22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivohammer avatar :-|
    Postmodern Reality
    • - 4
    • + 31

    "Георги Ангелов: Новият пакт може да сложи край на еврозоната."
    Просто ще има нов формат на валутата и той определено ще изключва "преялите прасенца", които предколедно се замозаклаха!

    Нередност?
  • 2
    villiger avatar :-|

    Колкото време са преяждали, толкова сега трябва да пазят диета...Съгласен съм, че трябва да се придържаме към "северното евро" !

    Нередност?
  • 3
    45iv avatar :-|
    45iv
    • - 19
    • + 11

    Те още не са го измислили новия пакт , Бълг. ве4е се кандатира.Б.Борисов да им обясни как да стане работата , колко тел и пирони трябва да зглобят пакта. После хеликоптер с лупинги ще го пренесе.

    Нередност?
  • 4
    drake avatar :-|
    drake
    • - 11
    • + 18

    Честно казано ИПИ са като Мирча Крешан: казват каквото казват пак стигат до краставицата ( по-ниски данъци, по-малко държавани регулации). Ами хубаво , ама как се разбиват картелите и монополите в България не е ясно. Как плоският данък , който е регресивен, спомага за ограничаването на бедността не е ясно.

    А за новия пакт има една малка подробност. В него ще участват членове на еврозоната. България не е член на еврозоната. И защо тогава се задава въпроса изобщо? Да не говорим ,че докато се въведе пакта еврозоната може и да я няма. И последно: България е прекалено малка страна ,за да има значение нейното участие в каквито и да е било подобни инициативи. Целта на пакта е просто да се изреже "гангрената" от южната част, за да се запази останалата здрава северна част. Честита Европа на три скорости: северна, южна и неутрална.

    Нередност?
  • 5
    kkk_20 avatar :-P
    kkk_20
    • - 11
    • + 8

    [quote#4:"drake"]Честита Европа на три скорости: северна, южна и неутрална.[/quote]

    Малка поправка- северна, южна и безнадеждно изостанала / мутроландия/.

    Нередност?
  • 6
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat
    • - 5
    • + 13

    Разсъзденията на Ангелов (с когото имам досте общи мнения) имат един дефект - защо смята че все още е валиден модела на 'социалната държава' във вида в който го познаваме? Той умря. Обемът на социални гаранции,в които живяха 4 поколения европейци ПРИКЛЮЧИ. Н

    Нередност?
  • 7
    45iv avatar :-|
    45iv
    • - 3
    • + 3

    До коментар [#4] от "drake":И друго за да се изклю4ат държ. от Ев. зоната трябва да са готови измененията в Лисабонския дог. , и тези изменения да бъдат приети от вси4ки държ. 4ленки, и гласувани от парламентите им , а в някои с референдум според тамните закони. А това няма да е скоро.

    Нередност?
  • 8
    panzerino avatar :-|
    panzerino
    • - 11
    • + 17

    [quote#6:"kardinalat"]защо смята че все още е валиден модела на 'социалната държава' във вида в който го познаваме? Той умря.[/quote]
    Нищо подобно.
    Отиди в Германия, Австрия, Холандия, за да видиш колко е "умрял".
    Иска Ви се Америкоси, иска Ви се... ама това е Европа.

    Нередност?
  • 9
    mechopuh avatar :-|
    mechopuh
    • - 1
    • + 6

    "Концептуалният въпрос е защо трябва да продължава да има Договор за ЕС, ако той ще се заобикаля евентуално с двустранни споразумения"

    Това е важно.
    Стига лицемерие и двойни стандарти. Правилата трябва да се спазват от всички. Каквито се договорят, такива. Но от всички.

    Нередност?
  • 10
    dol avatar :-|
    БОКУ И ЦВИНОКИО-ПЪТНИЦИ
    • - 7

    Ма как не! нали викат важно е участието, а не победата!!! ТРЯБВА...между трябва и трябва няма разлика..но между защо трябва и защо трябва или не трябва ИМА РАЗЛИКА...айде отново да се опитате да ми ОБЯСНИТЕ ЗАщО ТРЯБВА!!!и НЕ МИ ИЗЛИЗАЙТЕ С НОМЕРА чЕ ТОВА Е ЕДИНСТВЕНОТО СПАСЕНИЕ- панацея на поредицата от РЕшЕНИЯТА ЗА СПАСЕНИЕТО (На кого се пита в уравнението??)!Може би ЗАщОТО ВИ СЕ НРАВИ ЕС ДА РАБОТИ НА ТРИ И ПОВЕчЕ СКОРОСТИ...В ЛИСАБОНСКИТЕ СПОРАЗУМЕНИЯ ЗА РАЗЛИчНИ СКОРОСТИ НЕ СЕ ГОВОРИ,,, НАПРОТИВ ЗА ИЗРАВНЯВАНЕ НА СКОРОСТИТЕ СЕ ГОВОРИ.........ЕС ???????СБЪРКАНА ИДЕЯ, ОТДАВНА ПОДМЕНЕНА , ОСОБЕНО АЛЕД КАТО ГЕРМАНИЯ ИЗЦОЦЗ ЕВРОТО ПОчТИ ДОКРАЯ....ПРЕДИ СТАЛИН И ХИТЛЕР...СЕГА МЕРКЕЛ И ПУТИН....разлика некаква некой да съзира тъдява????

    Нередност?
Нов коментар