🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ДАНС и КФН влязоха на проверки в четири български застрахователя

Целта е да се провери ще издържат ли финансово на големите плащания по щети в чужбина

Ръководената от Карина Караиванова Комисия за финансов надзор отказа информация за проверката
Ръководената от Карина Караиванова Комисия за финансов надзор отказа информация за проверката
Ръководената от Карина Караиванова Комисия за финансов надзор отказа информация за проверката    ©  Анелия Николова
Ръководената от Карина Караиванова Комисия за финансов надзор отказа информация за проверката    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Агенти на ДАНС са влезли на проверка в четири български застрахователя съвместно с инспектори на Комисията за финансов надзор (КФН). Това са "Бул инс", "Лев инс", "Асет иншурънс" и ОЗК, които са сред компаниите с водещи позиции на пазара на автомобилно застраховане. Новината беше съобщена от Mediapool по източник и беше потвърдена и от "Капитал" през собствени източници и от самите компании. Официално акцията не е обявена и КФН отказва коментар и детайли за нея, но според запознати целта е да се верифицират данните за капиталова адекватност на дружествата с оглед на предявените към тях значителни плащания по щети в чужбина. Ролята на служителите от националната служба е да подсигурят достъп до документи.

Проверката

По информация на Mediapool проверката е започнала на 1 октомври и резултатите от нея се очакват във втората половина на месеца. "Капитал" също потвърди данните от свои източници в застрахователния сектор, като информацията е, че се проверяват данни за първото полугодие. Засега от КФН отказват да отговарят на въпроси по темата, като единственото изявление оттам гласи: "Комисията за финансов надзор няма да коментира свои надзорни действия."

Въпреки липсата на официална информация за целта на проверката става ясно, че се проверяват данните за отчитаната от дружествата капиталова адекватност. Възможно е актюерите на КФН да имат съмнения, че данните са неточни и искат да верифицират това, въпреки че финансовите отчети на компаниите се заверяват и от одитори. Остава обаче въпросът защо в проверката е включена и службата за национална сигурност.

Възможно е повод за това да е непредоставяне на искана от регулатора информация, какъвто случай КФН вече имаше с "Лев инс" още при стрес тестовете преди две години. През месец юли тази година регулаторът наложи принудителна административна мярка (ПАМ) на застрахователя, изразяваща се в допълнителен одит за първото шестмесечие на 2018 г., като обяснението бе, че се търси "достоверна информация за състоянието на дружеството". Извънредната инспекция съвпадна с тежък период за компанията, чиято гаранция в Националното бюро "Зелена карта" бе вдигната до най-високото равнище, а проблемът с изплащането на претенции след катастрофи в чужбина не бе напълно изчистен.

Проверяваните

Потърсени да потвърдят информацията за проверката, от "Бул инс" информираха, че такава при тях тече от 25 септември, като целта е да се провери дейността на дружеството за периода 01.01.2018 г. – 30.06.2018 г. "Проверката е във връзка с щетите по "Зелена карта" в чужбина, по повод дебата в Народното събрание около случая с "Олимпик" и сезирането на правителството за проблеми с щети в чужбина с МПС, регистрирани в страната, които се управляват от чужди граждани в ЕС", посочиха от ръководството на дружеството при запитване от редакцията.

Отговорът на "Лев инс" също дава индикации, че повод за проверката е финансовата стабилност на дружествата с оглед на претенциите за изплащане на щети от чужбина: "Секторът отдавна алармира, официално е сезирал и инициирал проверка от ДАНС, за да се спре изтичането на национален капитал в особено големи размери посредством застрахователни измами през системата "Зелена карта".

В потвърждението за течащата и при тях проверка от ОЗК добавиха, че според заповедта, с която е влязла инспекцията, се проверява спазват ли се разпоредби на Кодекса за застраховането, както и "обстоятелства, свързани със заплаха за националната сигурност".

"Действията са обичайните за една проверка - дойдоха, представиха се, връчиха ни заповед за проверка и протокол с изискуеми документи и справки, които следва да представим. Предоставихме им исканата информация в определения срок. В момента се запознават с нея", посочиха от дружеството. "Предвид че при нас не е правена проверка на място от 2012 г., допускаме, че ни е дошло времето за проверка, съгласно утвърден вътрешен план за проверки на надзорния орган. Не е необичайно проверките да се правят съвместно с ДАНС, предвидено е в Закона за КФН", добавят от ОЗК, която има силни позиции на пазара в застраховането на тежкотоварни транспортни автомобили.

"В момента всички участници на пазара сме силно притеснени, че българските застрахователни дружества изплащаме огромни суми за щети в чужбина по застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилиста, като немалко са случаите и на застрахователни измами. Мащабът на плащанията е такъв, че спокойно може да се счита за въпрос, касаещ националната сигурност, предвид националния ресурс, който изтича извън страната", добавят от ОЗК.

Общото между проверяваните

В застрахователните среди не очакват проверката да доведе някакви по-сериозни действия спрямо компаниите, тъй като дори и експертите да се натъкнат на несъответствия, липсва политическа воля за налагането на тежки мерки. Това пролича в действията на държавата при случая с кипърския застраховател "Олимпик". Неговият фалит това лято засегна 200 хил. клиенти в България и единствената реакция на управляващите бе да поискат оттеглянето на ресорния регулатор в КФН. При гласуването на оставката на Ралица Агайн депутатите изискаха и доклад от комисията и финансовото министерство по казуса с "Олимпик" и като цяло за пазара на "Гражданска отговорност". Той трябваше да бъде внесен в парламента до 7 септември, но досега публично не е известно това да е станало.

Големите проблеми в сектора са известни и те отдавна изискват решителни действия от страна на институциите. През следващите месеци ще нараства необходимостта от капитал за компаниите не само заради недостига, който идва по линия на "Гражданската отговорност" и разширяването на кръга на лицата, имащи право на обезщетения при смърт от катастрофи, но и по линия на европейските регулации Solvency II. Отделно проблемът с прииждащите плащания по щети след катастрофи в чужбина по линия на "Зелена карта" не е решен.

В особено уязвима позиция са компаниите с български собственици, което е общото между четирите проверявани от ДАНС и КФН в момента. За разлика от чуждите групи, които относително лесно могат да насочат капитал към българските поделения, застрахователните компании от местни групи не разполагат с такъв финансов гръб. Собствеността в "Лев инс" се свързва с един от основателите на застрахователя, бившата барета Алексей Петров. "Бул инс" и "Асет иншурънс" се считат за контролирани от лица, които в миналото са били част от силовата групировка СИК - това са съответно братята Красимир и Николай Маринови (по прякор Маргините) и Младен Михалев-Маджо. ОЗК беше създадена в годините, когато Общинска банка беше под контрола на Христо Ковачки, и след като Столичната община успя да си върне управлението над нея, застрахователят остана в другия лагер.

Според застрахователни експерти е логично проверката да се разпростре и по другите компании, но капацитетът на КФН е силно ограничен и дори и този кръг от четири дружества наведнъж изглежда твърде амбициозен.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gosko22 avatar :-|
    gosko22
    • + 3

    Да им напомнят да внесът партиен членски внос в куфар.
    Ако не то на яве ще излезе реалното им състояние...:)

    Нередност?
Нов коментар