Зрелищната смърт на румънския застрахователен лидер

Финансовият регулатор отне лиценза на City Insurance, която държеше над 20% от пазара, след счетоводна измама

След затварянето на City Insurance около 1/3 от автопарка на Румъния ще се насочи към другите застахователи.
След затварянето на City Insurance около 1/3 от автопарка на Румъния ще се насочи към другите застахователи.
След затварянето на City Insurance около 1/3 от автопарка на Румъния ще се насочи към другите застахователи.    ©  Shutterstock
След затварянето на City Insurance около 1/3 от автопарка на Румъния ще се насочи към другите застахователи.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Румънският финансов регулатор отне лиценза на най-големия застраховател в страната City Insurance след счетоводна измама.
  • Опитът компанията да бъде спасена от съмнителен инвеститор с 300 млн. евро инжекция на капитал катастрофира в началото на септември.
  • Отпадането на лидера може да предизвика ценови шок при "Гражданска отговорност" и разместване, което да изстреля българската "Евроинс" на първо място.

На върха на румънския застрахователен пазар традиционно е ветровито. Някогашният лидер от 2013 г. Astra фалира през 2015 г., година и половина след като влезе в процедура по специален надзор, назначена от регулатора. А през 2016 г. потъна и Carpatica - по-малък играч, седми по записани премии, но агресивно завладяващ отворената ниша, особено при задължителната "Гражданска отговорност". Досега от местното Бюро на автомобилните застрахователи са изплатени над 106 млн. евро по полиците на двата застрахователя и остават още 37.6 млн. евро.

Но 2021 г. по всичко личи ще бъде белязана от още по-внушителен колапс - който може да предизвика не само финансови, а и социални ударни вълни. На 17 септември след около четири месеца агония румънската Комисия за финансов надзор (ASF) отне лиценза на City Insurance. Тя е не просто лидер на пазара с над 20% дял и премиен приход, надхвърлящ 500 млн. евро, но държи над 45% от сегмента на "Гражданска отговорност". Несъстоятелността може да се реши само от съда, но действията на регулатора я правят почти неизбежна, след като през пролетта той констатира капиталов недостиг от 150 млн. евро, и то вследствие на мащабна финансова измама.

А сред печелившите вероятно ще е българската група "Евроинс", чието румънско дружество е второ по дял в "Гражданската отговорност".

Румънският Wirecard

Още при избухването на скандала около City Insurance той беше сравнен от местните медии с краховете на гиганти като WorldCom и Enron, а влиятелният Ziarul Financiar прави пространна аналогия с вихрещия се в момента скандал в германската финансова компания Wirecard. Препратките са не толкова като мащаб, а като схема. В основата на проблемите на последния доминиран от румънски инвеститори застраховател е подобна счетоводна измама. Ключовото лице в компанията от 2012 г. насам е Дан Одобеску, зет на бившия премиер Адриан Нъстасе, който беше осъден през 2012 г. на две години затвор за корупция.

Накратко, историята е, че от 2009 г. компанията започва да расте ударно, като продава задължителната полица по цени под пазарните, а след изчезването на Astra и Carpatica дори по-агресивно. Тази стратегия позволява на City бързо да трупа пазарен дял, но донякъде познато и от българския пазар, ценовата война води до загуби. Повечето компании ги компенсират от печалбите по други полици, но за концентрираните основно в "Гражданска отговорност" това не е възможно. Още от 2014 г. неустойчивият й модел буди притеснения, а от 2019 г. City Insurance започва да изпитва видими ликвидни проблеми, които се проявяват в забавяния по плащанията по претенции към нея. Регулаторът още тогава започва да й налага глоби.

Това обаче някак не се връзва, защото компанията от 2017 г. е декларирала, че държи около 125 млн. евро в швейцарска банкова институция. Средствата били подчинен дълг, отпускан на части от основния акционер с 85% Vivendi International от 2017 г. насам и са изплащани лихви по тях.

Има само един проблем - проверка на регулатора показва, че не просто такива средства няма, ами и City Insurance въобще няма договорни отношения с въпросната банка. Именно затова през май 2021 г. ASF преизчислява показателите й за капитал и платежоспособност и така тя се оказва под законовите изисквания. Досега няма обяснения как надзорът, а и одиторът Grant Thornton могат толкова време да не са разкрили фалшивата сметка. Още повече че преди мистериозната й поява през 2017 г. застрахователят изпитва сериозни проблеми и е вкаран от ASF в процедура по оздравяване. За кратко дори е лансиран и план да бъде продадена, като за кандидат е представен швейцареца Макс Рьослер. Tой е зам.-председател на надзорния съвет на City Insurance до 3 юни, когато заедно с цялото ръководство на компанията е глобен и отстранен от регулатора. Наскоро Рьослер стана популярен и в България, след като през май 2021 г. тукашният лидер на пазара "Лев инс" обяви, че швейцарският милионер и филантроп влиза като миноритарен акционер в компанията.

Друго интересно лице, което може да понесе щети от скандала, е подуправителят на Румънската централна банка Леонардо Бадеа, който в периода 2017-2020 г. оглавява ASF.

Неуспялото божие спасение

Сега отново в светлината на проблемите на City Insurance се търси спасител на бял кон и историята около него е не по-малко любопитна. Малко преди действията на регулатора, на 6 април Vivendi International, обявява, че е договорила продажбата на своите 85% в застрахователя на холандското I3CP Holdings B.V. Според представянето му има офиси в Амстердам и Атина, като неговите инвеститори и свързани лица управляват 15 млрд. евро активи.

Серия материали на румънския сайт economica.net разкриват, че холандският кандидат е реално разклонение на компания, контролирана от американеца Мат Феърфийлд - Exin. Няколко години по-рано през 2017 г. тя прави опит да придобие най-големия гръцки застраховател Ethniki от National Bank of Greece за 820 млн. евро, но се проваля, след като не успява да намери финансиране. А сред ключовите инвеститори в I3CP е и Гръцката православна църква.

Въпреки разкритите проблеми в City Insurance и регулаторните мерки през юни фондът препотвърждава интереса си. На 25 август съобщава, че е записал новоиздадените акции за увеличение на капитала със 150 млн. евро. Уверенията пред медиите са, че ще бъдат привлечени уважавани инвеститори като ЕБВР, а и църквата е официално назована. Като крайно обаче до срока, поставен от регулатора - 6 септември, поисканият от него капитал не е внесен и ситуацията ще бъде анализирана.

Дори и тогава I3CP обаче не се отказва. На въпроси на Ziarul Financiar на 9 септември Мат Феърфийлд обяснява, че вече са внесени всички необходими документи да се гарантира капиталовата адекватност на City и чертае планове компанията му да се превърне в ключов играч на пазара в Централна и Източна Европа. А на 17 септември на сайта й е публикувано и съобщение, че в последните две седмици са вложени 300 млн. евро в компанията, което е осигурило жизнеспособността й. А също и за договореност с Гаранционния фонд, който е временен администратор на City.

Какви са детайлите по тези договорености не е ясно, но въпреки всички тези добре звучащи развития на същия този 17 септември ASF обявява, че още предишния ден е взела решение да отнеме лиценза на застрахователя.

В очакване на ценови шок

Отпадането на City Insurance, която безспорно подбива цените, за да се издигне от осма по активи през 2015 г. до първа през 2018 г., логично вещае поскъпване. Според цитирани от profit.ro източници от пазара то би трябвало да е в порядъка на 20%. "Да е ясно: проблемите на City Insurance и вероятният фалит на компанията са следствие от ниската продажна цена на "Гражданска отговорност".[...] За физическите лица средната цена на полицата трябва да е от порядъка на 100 евро. Това е цената, която може адекватно да покрие бъдещите щети", цитира експерт изданието.

Това логично е цъкаща социална, а и политическа бомба и затова още преди отнемането на лиценза премиерът Флорин Къцу анонсира законодателни мерки с цел защита на клиентите и жертвите. Едната е Фондът за гарантиране на застрахованите да започва да изплаща обезщетения веднага, а не чак след обявяване на несъстоятелност от съда. А другата е пакет отдавна обсъждани в сектора промени, като ключовото са референтни цени за труда в сервизите, които според застрахователи начисляват нереалистично високи суми. Надеждите са така да няма рязък скок в цените на полицата, какъвто се случи след фалитите на Astra и Carpatica.

Предвид обаче, че компаниите вероятно ще са принудени да правят по-големи вноски за гаранционния фонд, а също и да инвестират в рекалибриране на бизнес моделите си, това звучи доста оптимистично. А да не говорим и че апетитът на почти всички румънски застрахователи към "Гражданска отговорност" отдавна е силно притъпен.

Едно не особено желано преразпределение

Изваждането на лидера от пазара логично се очаква да предизвика мащабно разместване в сектора. Неговите над 3 млн. клиенти по местното законодателство могат да шофират с полицата си до 90 дни от стартирането на процедурата по несъстоятелност или да прекратят договора си и ако нямат причинени щети, да си получат обратно премията за неизползвания срок. Така или иначе обаче в близката година всички те ще трябва да търсят друг застраховател.

По нагласите на пазара обаче не може да се очаква настървена битка за дела на City Insurance. След фалитите na Astra и Carpatica, отнетите лицензи на четири по-дребни компании, а сега и на City на пазара остават едва 8 играча, предлагащи задължителната полица. Някои от тях - Uniqa, Generali и Groupama, практически са излезли от него, като са декларирали, че нямат желание да сключват губещата "Гражданска отговорност". За тях дори има очаквания да вдигнат тарифите си блокиращо високо, така че клиентите на City сами да ги избягват. Ако предложените реформи ги удовлетворяват, може и предпазливо да се върнат към сегмента, но не и да са агресивни.

Други от големите и досега демонстрираха запазен апетит към "Гражданска отговорност", но по-скоро при юридическите лица. В тази графа попадат двете дружества на Vienna Insurance Group - Omniasig и Asirom, а също и Allianz Țiriac. Според местни медии обаче и те ще бъдат по-скоро селективни и няма да гонят големи обеми "Гражданска отговорност". Всъщност и досега имаше поле за растеж в сегмента, което никой не използваше - последните години обхватът на задължителната полица пада постоянно и вече е около 70%, което се превежда в това, че в страната се движат около 2 млн. незастраховани автомобила.

Така фокусът закономерно се насочва към българската "Евроинс", която има около 11% пазарен дял на румънския пазар. Това доскоро я нареждаше на трето място с тенденция вече да изпревари Omniasig. Тя също е практически изцяло фокусирана в "Гражданска отговорност", като държи над 30% от пазара и след изчезването на City автоматично се превръща в лидер. "Евроинс" през годините също е имала своите проблеми с надзора, но сега след няколко увеличения на капитала, изглежда, е потушила притесненията.

Всичко това естествено прави българската група основен заподозрян, че ще се превърне в предпочитана дестинация за клиентите на фалиралия застраховател. Така че ще е интересно дали "Евроинс" ще посегне към буреносния връх на румънското застраховане, или благоразумно ще опита да остане по-далеч от надзорните мълнии.

Все още няма коментари
Нов коментар