Fintech and Insurtech Summit 2023: Защо спорът финтех или банки е абсолютно безсмислен

Традиционни и нови играчи все по-често ще си партнират, за да предоставят по-добро клиентско преживяване, стана ясно на събитието

Ролята на финтех компаниите в тази среда е като по-динамични и гъвкави да предизвикват системата
Ролята на финтех компаниите в тази среда е като по-динамични и гъвкави да предизвикват системата
Ролята на финтех компаниите в тази среда е като по-динамични и гъвкави да предизвикват системата    ©  Надежда Чипева
Ролята на финтех компаниите в тази среда е като по-динамични и гъвкави да предизвикват системата    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Въпреки турбуленциите през последните седмици бъдещето пред финансовия сектор е светло и в него традиционните банки и финтех компаниите все по-често ще си сътрудничат, за да предоставят по-добри услуги и по-добро преживяване на потребителите. Около това мнение се обединиха участниците в панела, посветен на следващата ера в банкирането и квазибанковите услуги, в рамките на годишната конференция Fintech and Insurtech Summit 2023, организирана от "Капитал" в партньорство с компанията за дигитална трансформация F27.

Технологиите променят начина на предоставяне на финансови услуги, но не и същността им, в чиято основа остава доверието на потребителите. В този смисъл дигитализацията е средство за преобразяване на сектора, но играчите в него не бива да губят фокуса си върху клиентите. Те от своя страна все повече ще очакват от доставчиците на финансови услуги персонализирани решения и по-лесни и достъпни процеси, без това да е за сметка на сигурността.

Доверието е ключово

"Причината за съществуването на финансовите услуги в последните 500 години не се е променила и няма да се промени и поне в следващите 50 - банките купуват и продават доверие. Имаме технологична трансформация на индустрията, но същността не се е променила", отбеляза банкерът Левон Хампарцумян, дългогодишен мениджър на Уникредит Булбанк, а понастоящем председател на Българския форум на бизнес лидерите. Според него ролята на финтех компаниите в тази среда е като по-динамични и гъвкави да предизвикват системата и големите банкови институции също да предложат услуги, които са "подобни, конкурентни и достъпни".

Управителят на специализираната в потребителско кредитиране банка "БНП Париба лични финанси" Жозе Салойо също коментира, че по същество работата на банкерите не се е променила и главното остава обслужването на клиентите. Развитието на технологиите обаче в крайна сметка води до една по-мащабна финансова екосистема, в която традиционните играчи трябва да си партнират с новите и да използват възможностите, които дигитализацията им дава, за да правят неща, които досега не са, и да създават по-добро преживяване за потребителите. "Клиентите очакват персонализация - и именно там можем да използваме технологиите", отбеляза той.

Изпълнителният директор на TBI Питър Барон се съгласи с тезата, че секторът преминава през "тектонично изместване" в начина, по който осъществява дейността си. "Промяната е неизбежна и всеки в сектора го осъзнава. Технологиите са тук и имат все по-голямо значение в ежедневието ни, включително и в уменията, които трябва да имаме, за да предоставяме услуги - защото хората изискват и очакват във все по-голяма степен лесни и интуитивни решения", коментира той.

Конкуренти или партньори

"Спорът финтехът или банките е абсолютно безсмислен", изтъкна основателят и управител на IT компанията "Ай Би Ес България" Горан Ангелов. Той напомни, че банковият бизнес е изключително комплексен, докато навлизащите в сектора финтех компании обикновено се съсредоточават там, където могат да предложат продукт или услуга с принадена стойност и да вземат част от бизнеса на банките. Най-често това са транзакциите, които действително са важна част от дейността на традиционните играчи в системата, но далеч не единствената. Що се отнася до въпроса към кои технологии да насочат вниманието си участниците в екосистемата, Ангелов изтъкна, че всяка една технология е инструмент, а набиращият популярност напоследък изкуствен интелект не е магическо решение за която и да е индустрия. "Изкуственият интелект е форма на автоматизация. Дали банките или финтеците трябва да го развиват? Всичко, свързано с автоматизацията и клиентското преживяване, те трябва да го развиват, иначе губят това, което ги държи живи - клиента", подчерта той.

"На пазара има множество страхотни конкуренти, но това, върху което се фокусираме, е да правим най-доброто за клиента", разказа от своя страна зам. изпълнителният директор и член на борда на Revolut Bank Андриус Бицейка. Това по думите му би трябвало да е най-важното и за всеки друг участник в екосистемата - "не можете да загубите, ако се фокусирате върху клиента". Ресурсите на пазара са ограничени и играчите, които тепърва навлизат, ще трябва да търсят възможности за партньорство с тези, които вече работят по един или друг начин в тази сфера, посочи още той. В този смисъл според него, от една страна, може да се говори за известно изчерпване на възможностите нови претенденти да влизат на пазара и самостоятелно да завладяват част от него. От друга страна обаче, развитието на новите технологии тепърва ще създава възможности за решаване и на нови предизвикателства, особено в сегменти, които до момента не са били обект на такава конкуренция между традиционните и новите играчи. "В застраховането например така и все още не сме видели същински подривни (disruptive) модели", даде пример Бицейка.

"Вярваме, че конкуренцията не е в цената", сподели от своя страна основателят и мажоритарен собственик на "Еконт експрес" Николай Събев. Компанията, през която през 2021 г. са преминали наложени платежи за общо 1.7 млрд. лв., притежава освен логистичната си платформа още две - търговска и такава за финансови услуги, като планира през 2023 г. да обедини дейността им в една обща, което за потребителите ще означава "купи, плати, достави, с един бутон". "Вярваме, че трябва да дадем преживяване на клиента - трябва да сме много кооперативни, да мислим мрежово и да сме готови да се кооперираме с всички останали системи", посочи Събев. Според него големите играчи на финансовия пазар, каквито са банките, ще продължат да инвестират в стартъпи и инкубатори, за да ползват техния ентусиазъм и енергия. "Пазарът на потребителите е пазар на тези, които владеят меките умения. Финтех компаниите успяват много добре да покажат тези умения. Умните банки трябва да се възползват от това", отбеляза той.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bet100bonus avatar :-|
    bet100bonus

    Със сигурност от финтех компаниите ще дойдат доста иновации в банковия сектор през следващите години.

    Нередност?
  • 2
    pmy16861335251179706 avatar :-|
    sagar harish

    Here you found the full research https://guineapigseat.com/carrots/ guinea pig take care.

    Нередност?
Нов коментар