Интервю | Андриус Бицейка, Revolut: В нашия Топ 10 градове по потребители София е на осмо място

Заместник изпълнителният директор на финтех гиганта ще участва в конференцията на "Капитал" Fintech and Insurtech Summit

Андриус Бицейка, заместник изпълнителен директор и член на борда на Revolut Bank
Андриус Бицейка, заместник изпълнителен директор и член на борда на Revolut Bank
Андриус Бицейка, заместник изпълнителен директор и член на борда на Revolut Bank    ©  Revolut
Андриус Бицейка, заместник изпълнителен директор и член на борда на Revolut Bank    ©  Revolut
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Андриус Бицейка е финтех експерт с многогодишен опит в сектора. Присъединява се към Revolut почти от самото начало и преминава през множество позиции в компанията, ръководейки отдел за бизнес развитие, растеж и след това хора в световен мащаб. В допълнение към партньорството си в компанията Андриус в момента е и заместник главен изпълнителен директор и член на борда на Revolut Bank, където отговаря за разширяването на операциите в цяла Европа. Той ще е един от участниците в конференцията на "Капитал" Fintech and Insurtech Summit, която ще се проведе на 28 март в София.

По последна информация потребителите на Revolut са над 27 милиона души. Колко очаквате да са те в края на 2023 г.?

В момента вече имаме над 28 милиона потребители - много хора се регистрират за нашите услуги всеки ден в световен мащаб и продължаваме да растем бързо. Нашите предстоящи глобални планове включват стартиране в Бразилия, Индия, продължаваме да разширяваме и разнообразяваме нашата услуга в САЩ, Япония.

В България те са около и над половин милион. Как оценявате страната ни като пазар? Какви са плановете на компанията за развитието си тук?

В момента в България имаме 550 000 потребители и непрекъснато растем. Повечето потребители са от София, което го прави 8-ми град в топ 10 на клиентите и с 35% процент на приемане сред населението в трудоспособна възраст.

България, подобно на други пазари в региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ), има подобен потребителски профил: младежи, възрастова група 25 - 34, повече мъже, отколкото жени, предимно живеещи в по-големите градове, висока мобилност (пътуват много или работят в чужбина). Нашето приложение става все по-популярно сред по-опитните възрастови групи (35 - 54). Повечето от тях тестваха нашето суперприложение по време на пандемията и сега откриват удобството на нашия продукт, особено когато пътуват в страната или в чужбина. Много клиенти на Revolut активно пътуват и използват приложението и картите ни, докато посещават България през лятото. Те също така използват функциите ни Stays и Homes в приложението, за да резервират хотели и частни апартаменти в България. Планираме да добавим още туристически услуги към приложението, обмисляме резервирането на коли и много други услуги.

Регионът на ЦИЕ е важен за нас поради много фактори: хората са по-мобилни (работят в чужбина и/или пътуват много), обичат да използват цифрови технологии и използват по-малко пари в брой. Ние се развиваме в региона предимно органично, хората обичат нашата марка и продукт и го използват все по-често. Вече имаме над осем милиона клиенти на Revolut в ЦИЕ и растем бързо. Притежавайки пълен банков лиценз в Европа, започнахме да предлагаме кредитни продукти като потребителски заеми, кредитни карти, "купи сега, плати по-късно" и лихвоносни спестовни продукти в първите европейски страни. Това е в процес на разработване. Що се отнася до България, ние се фокусираме върху консолидирането на нашата пазарна позиция и повишаване на осведомеността за нашите основни продукти и функции.

Как се разви и промени финтех секторът през последните шест години от постъпването ви в Revolut?

Финтех индустрията претърпя значителна трансформация през последните шест години, водена от технологичния напредък, промените в потребителското поведение и регулаторните правила. Няколко са основните промени: широко разпространение на мобилно банкиране и незабавни плащания; блокчейн технология, която придоби популярност във финтех индустрията с много компании, разработващи решения, които използват технологията за сигурни транзакции; отворено банкиране, което позволява създаването на нови финансови продукти и услуги, които използват данни от трети страни; увеличено използване на изкуствен интелект и машинно обучение в индустрията за автоматизация на процесите и персонализиране на услугите; разработени инструменти за проверка на цифрова идентичност; много регулаторни промени, които подкрепят финтех иновациите и защитават потребителите.

Що се отнася до нас, ние се развиваме към общо финансово суперприложение, което не само предоставя цифров портфейл. Потребителите на нашето приложение могат да управляват ежедневните си финанси с нашите усъвършенствани инструменти за бюджетиране и анализи, да използват продукти за начин на живот и пътуване, като например да резервират престой в чужбина в частен апартамент, да инвестират в акции, стоки или криптовалути, както и да разговарят помежду си в нашето приложение за незабавни съобщения, изпращайте пари на деца чрез Revolut <18. Ние непрекъснато разширяваме продуктовото си портфолио в пазарите и индустриите, т.е. фокусираме се много върху нови услуги за туристическата индустрия.

Какви са очакванията ви за 2023 г. и след това? Какво да очакваме от сектора? Как мислите, че ще се развива, и очаквате ли нови компании да засилят конкуренцията?

Индустрията ще продължи да се развива поради разширяването на отвореното банкиране, приемането на децентрализирано финансиране, по-широкото използване на изкуствен интелект и машинно самообучение и т.н. Тъй като финтех индустрията продължава да расте и прави иновации, регулаторните органи ще въведат нови закони и разпоредби, които да защитават потребителите и да гарантират, че финансовите услуги се предоставят по безопасен и сигурен начин. Що се отнася до нас, въпреки предизвикателствата в технологичната индустрия и много съкращения във водещи глобални компании нашата позиция остава силна - ние не само сме печеливши, непрекъснато растем, но също така се разширяваме към нови пазари и продължаваме да наемаме все повече таланти. Затова оставаме положително предпазливи за оставащата 2023 г. и след това.

За шеста поредна година "Капитал" в партньорство с финтех компанията F27 организират конференцията Fintech and Insurtech Summit, която ще се проведе на 28 март в София. По време на събитието представители на международни и български компании от сектора, държавата и регулаторите ще очертаят основните тенденции при финансовите технологии за тази и следващите години. Освен стратегически преглед на глобалните финтех тенденции експертите ще обсъждат бъдещето на банковите финансови технологии, как да използваме изкуствения интелект във финансите, а технологични иноватори ще разкажат историите на своите компании и проекти. Всичко за конференцията може да научите тук.

Как определяте мястото на Revolut на финтех пазара?

Като финтех компания правим иновации и изграждаме наши собствени патентовани технологии, които ни позволяват да предлагаме по-добра обработка на транзакции, отколкото много стари банки могат да предложат. Хората очакват транзакциите да бъдат незабавни, достъпни и лесни и ние се опитваме да отговорим на тези очаквания. Но ние вече не нарушаваме само разплащателната индустрия: нашето приложение предоставя на хората безпроблемно изживяване при работа с ежедневни финанси (бюджетиране, анализи, наличие на акаунт за деца), но също за пътуване и начин на живот (обмяна на валута, резервация на настаняване, безопасно пазаруване с кешбек), инвестиционни инструменти (листнати акции в САЩ, криптовалути, стоки), на някои пазари започнахме да предлагаме кредит.

Кои компании определяте като основни конкуренти?

Не гледаме на конкуренцията като наш основен фокус. Основната ни цел е да създадем най-добрия продукт за нашите клиенти.

През изминалата година удвоихте броя на служителите си въпреки общата тенденция на съкращения в технологичния сектор. Предвиждате ли намаляване или увеличаване на персонала до края на тази година? Това увеличение дължи ли се, поне отчасти, на привличане на хора от вашите съществуващи аутсорсинг партньори?

В момента екипът ни е над 6000 души в световен мащаб и продължаваме да растем. И това не е свързано с инсорсинг на позиции по никакъв начин.

Какви нови услуги да очакват вашите клиенти през следващите месеци?

Обикновено навлизаме на даден пазар с банкови сметки, дебитни карти и незабавни парични преводи, услуги за обмяна на валута и по-късно въвеждаме повече продукти като трезори, кредити, инвестиции или лайфстайл продукти, включително нефинансови услуги като резервация на ваканционно настаняване или приложението за незабавни съобщения, но това е процес стъпка по стъпка.

Започнахме да предлагаме кредитни продукти като потребителски заеми, кредитни карти, "купи сега, плати по-късно" и спестовни продукти в първите европейски пазари и ще продължим разширяването си в тази сфера. Що се отнася до бъдещите планове, също така ще подобрим инвестиционното си предлагане с допълнителни услуги, ще пуснем съвместни сметки за двойки и семейства, в Ирландия ще започнем да предлагаме автомобилно застраховане, ще подобрим предложенията ни за пътувания в световен мащаб.

Неотдавна Revolut обяви 2021 г. за първата си пълна година на печалба. Ще повторите ли този резултат през 2022 г.? Как ще коментирате факта, че одиторът BDO изрази съмнение за начина на отчитане на приходите на дружеството?

Ние сме самоиздържащи се, добре капитализирани, а през финансовата 2021 г. сме и на печалба. През 2021 г. генерирахме 26,3 милиона паунда нетна печалба, отбелязвайки първата пълна година на плюс за Revolut. Общите приходи на компанията за 2021 г., както са посочени в нашия годишен отчет, бяха потвърдени от нашите одитори като точни и не подлежат на съмнение. Становището на нашия одитор означава, че те не са имали 100% увереност съгласно стандартите за одит, за да потвърдят без съмнение каква част се дължи на определени приходи (абонаменти, доставка на карти, валутни услуги и богатство), но нашите общи приходи и баланс не бяха под въпрос. Ограниченията бяха отстранени през 2021 г. Не предвиждаме отчетът ни за финансовата 2022 г. да отразява тези ограничения отново.

Все още няма коментари
Нов коментар