Fintech Summit 2021: Тези, които владеят изкуството на сътрудничеството, стават все по-успешни
Приходите на банките страдат преди всичко заради средата на ниски лихви, казва пред "Капитал" Мариела Атанасова от Райфайзенбанк
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Мариела Атанасова е директор "Индивидуално банкиране" в Райфайзенбанк (България). Тя е един от двигателите на дигиталната трансормация и въвеждането на новите продукти в банката. Атанасова ще е сред участниците в годишната конференция на "Капитал" Annual FinTech Summit.
Доколко възприемате финтех компаниите като заплаха и доколко като възможни партньори?
В Райфайзенбанк винаги сме гледали на финтех и стартъп компаниите като на потенциални партньори. Още през 2018 г. започнахме да търсим добри решения сред стартиращите компании, благодарение на програмата ни Elevator Lab. Вече имаме изградени редица партньорства с такива български и международни компании. Благодарение на техните решения и продукти, предоставяме на нашите клиенти реални услуги, които подобряват и улесняват значително ежедневието им при ползването на финансови услуги: електронно подписване на документи, плащане с лицево разпознаване, срещи и размяна на документи в дигитална среда, анализ на данни и много други.
Живеем в епоха, а пандемията ускори този процес, в която тези, които владеят изкуството на сътрудничеството, стават все по-успешни - дори по отношение на заимстване на начина на работа като agile подхода, например. Мисля, че във финансовия сектор всички се убедиха в ползите от подобни партньорства и за двете страни, и сме щастливи, че бяхме от първите, които тръгнаха по този път и го доказват и днес с множеството успешни партньорства.
Как успявате да се конкурирате с безплатни или евтини услуги от небанкови дружества и очаквате ли натиск върху приходите ви от такси?
Колко голямо предизвикателство са новите регулации при платежните услуги и какви са трудностите при въвеждането на нови услуги?
Регулациите, включително и в платежните услуги, винаги са били предизвикателство. Ние сме един от най-регулираните сектори, но това се прави, за да са сигурни клиентите. С гъвкавост и иновативен подход успяваме да предложим на клиентите това, от което имат нужда в рамките на регулациите. Не смятам, че изоставаме в сравнение с новите финансови компании.Какви технологични въведения насочени към индивидуалните клиенти планирате за 2021 г.?
Един от нашите принципи на дигитална трансформация е "mobile first", затова подобренията в мобилните версии на всякакви процеси, продукти и услуги са на първо място.
Процес, започнал отдавна, но утвърдил се през 2020 г. е преминаването на банката в телефона. Мобилното банкиране като хъб, в който, на практика, можеш да ползваш всичко необходимо, вече е ежедневие, даденост, а не иновация. Същото важи и за дигиталните портфейли, с които и картите влязоха в телефона. Близо една трета от клиентите ни банкират през мобилната апликация; над 30 000 са активно ползваните карти в дигиталните портфейли. Разбира се, постоянно подобряваме преживяването в този хъб и предоставяме нови продукти и услуги.
От друга страна работим и по съвсем нови технологии: в момента сме в период на тестване заедно с финтех компанията PayByFace на плащане с лицево разпознаване, без докосване до нито едно устройство. Ако анализът покаже, че потребителите са готови, това може да се превърне в една от иновациите на българския пазар през 2021 г., възможно е да стигнем и още по-далеч. С друга финтех компания - vnoska.bg пуснахме платформа, събираща на едно място търговците и клиентите, която позволява безлихвено изплащане на стоки. И тази година още повече ще бъде годината на данните: Big Data и Advanced Analytics ще ни помогнат да предложим на точния клиент, точния продукт или услуга, от които в момента има нужда.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.