🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Банките прегръщат все по-силно идеята за дигитализация на услугите си

Корона кризата е ускорила този процес, казаха банкери и финансисти по време на Fintech Summit 2021

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Технологиите и иновациите стават неизбежна част от банковия сектор, а границата между традиционните институции и новите стартъп компании става все по-размита. Разликата между тях е в регулациите, които правят въвеждането на иновациите в банките малко по-бавни. Те обаче са онези, които дават гаранция и стабилност за финансите и активите на клиентите. Това са част от изводите, които направиха банкери и финансисти по време на годишната конференция на "Капитал" Fintech Summit 2021. И още - пандемията, разбираемо, е увеличила търсенето на онлайн банкови услуги и е станала причина за нови финтех решения. А те са дали възможност за по-близка връзка с клиента, както и неговата обратна връзка, която е позволила по-добра крайна услуга.

"Банките все още са единствените институции, които предлагат оф- и онлайн услуги, а ковид кризата показа, че те са способни да се адаптират и трансформират възможно най-бързо", каза Петя Димитрова, главен изпълнителен директор и председател на УС на Пощенска банка, по време на панела "Състоянието на финтех и банките през 2021 г.". Димитрова даде пример с Пощенска банка, която създаде 24-часови онлайн зони за онлайн банкиране, където има подкрепа и от банкови служители, а през пандемията онлайн банкирането се е увеличило. "Говорим за фронтофиса, но иновациите и технологиите навлязоха и в бекофиса", каза Димитрова.

"Финтех е част от цялата финансова екосистема, която просто става по-удобна благодарение на него", каза и Тамаш Хак-Ковач, председател на УС и главен изпълнителен директор на Банка ДСК. Според него, когато говорим за дигиталното, трябва да имаме предвид необанката, или тази, която съществува само в телефона ти. "В момента виждаме, че имаме класическата банка и дигиталната банка. Смятам, че най-голямото предизвикателство ще е как да намериш печелившата формула да ги обединиш в една концепция", каза още той.

"Това, което виждаме, е как банките се трансформират към финтех и обратно. И това, което стои между тях, е здравословното сътрудничество. И нашата работа тук е да го подсигурим, създавайки инфраструктура", каза Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България. Проучване на компанията показва ясното желание на клиентите да минават към дигитални канали. "През последната година поведението и очакванията на клиентите се промениха драматично. 54% от българите ясно декларират, че са готови да преминат към дигитално банкиране в бъдеще, а в Европа процентът е 39. Само за една година имаме двойно увеличение на тези числа", каза Манова.

Разбира се, когато става въпрос за услуги като ипотечно кредитиране, настроенията на клиентите са малко по различни. Тамаш Хак-Ковач даде пример с Унгария, където голям процент от банковите клиенти предпочитат това да се случва на място в клон и липсва готовност за трансформация. Подкрепи го и Ивайло Главчовски, председател на УС и изпълнителен директор на "Уникредит кънсюмър файненсинг".

"Това, което ние виждаме през последната година, е, че все повече клиенти стават мобилни, което пък ни кара да прегърнем тази култура и да станем дигитални. Ако си способен да направиш това, ще се намериш и балансът, което, мисля, е положителен тренд", каза Главчовски.

Факт е, че клиентите стават все по-голям фактор при тази трансформация, те са част от нея, което се отразява и на работата вътре в банките. "Усеща се едно по-голямо удовлетворение от работата ми, както и на служителите. И то идва от факта, че когато в центъра застава клиентът, благодарение на финансовите технологии бързо получаваш обратна връзка от него, а когато тя е добра, това ти носи удовлетворение. Това носи и по-голяма мотивация за екипа", коментира Мариела Атанасова, мениджър отдел за частни лица в Райфайзенбанк (България).

Промяна на играта

Как се отразява на банките обаче бизнесът на новите финтех компании като Revolut, промениха ли те играта, попита модераторът на панела Филип Генов, съосновател и управляващ директор на компанията за дигитална трансформация F27.

"Много е важно да посочим, че Revolut имат над 200 хил. клиенти, а само банките, представени в панела, са с над милион. Важният момент не е, че клиентите могат да платят бързо измежду тези 200 хил. или милионите в банките. По-важният е всеки да може да плати по този начин на другия", каза Мирослав Вичев, изпълнителен директор на БОРИКА. И даде пример с платформата, която те разработват и която ще позволи точно това - бързи и лесни плащания между клиенти на платформата и на банките.

"БОРИКА разработи необходимата инфраструктура, което позволи да започне тестването и въвеждането на новата функционалност с пазарни участници. Незабавните плащания са базирани на SEPA схемата за незабавни кредитни преводи. Те ще могат да се извършват 24 часа на ден в рамките на до 10 секунди от задължаване сметката на платеца до заверяване сметката на получателя и получаване на потвърждение от платеца", каза и в свое отделно изказване по време на конференцията Нина Стоянова, подуправител на БНБ, ръководител на управление "Банково".

Какво се случва с регулациите

Регулациите са един от факторите, които засега ограничават традиционните банкови институции да въвеждат някои иновации и технологични решения. Липсата на такива пък дава предимство на младите стартиращи компании. "Банките са силно регулирани, но това носи и плюсове, и минуси. Положителните неща са, че регулациите дават сигурност и стабилност, а минусите на това са, че новите технологични решения се случват по-бавно спрямо тези при младите стартъпи, които не са регулирани", коментира изпълнителният директор на Пощенска банка Петя Димитрова. И даде пример с обратния процес - все повече финтех компании кандидатстват за банкови лицензи, което се отразява и на крайните им услуги. Което пък не се харесва на някои техни клиенти, които започват да се сблъскват с отказани преводи или допускане на нови потребители.

"Кризата, предизвикана от коронавируса, и очакваното възстановяване действат като стимул за по-нататъшна модернизация и дигитализация в отговор на потребителското търсене и промените в обществото. В този контекст амбициите за ускорени реформи бяха потвърдени и от Европейската комисия в публикуваните през месец септември 2020 г. "Стратегия за цифровизиране на финансовите услуги в ЕС" и "Стратегия на ЕС за плащанията на дребно", каза в своето изявление и подуправителят на БНБ Нина Стоянова.

Все още няма коментари
Нов коментар