Иновациите остават основен инструмент на растежа на финтех сектора

Но трябва да си гъвкав и конкурентноспособен на големите играчи, казаха участниците в панела по иновации на Fintech Summit

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Ако искаш да навлезеш на нов пазар, трябва да представиш нещо, което го няма там - или казано по друг начин, да бъдеш иновативен, но същевременно гъвкав и конкурентоспособен на големите играчи. Особено ако се опитваш да преобразиш традиционен сектор като финансовия. Един от панелите на събитието Fintech Summit, организирано от "Капитал", беше с фокус именно към иновациите и навлизането на нови пазари. В него участваха Ювал Зив, управляващ директор в Nuvei, Даниел Николеску, изпълнителен директор на Symphopay, Алексис Пантазис, изпълнителен директор на Hellas Direct, и Божидар Божанов, изпълнителен директор на LogSentinel. Модератор на дебата беше Гергана Стоичкова, която ръководи финтех програмата на фонда за рисков капитал Eleven.

Четиримата разказаха какви са основните изводи за тях и техните компании при въвеждането на иновации в традиционен сектор, както и върху какво трябва да се фокусира финтех индустрията в бъдеще.

С поглед напред

Алексис Пантазис, който е съосновател на гръцката insurtech компания Hellas Direct, разказа на публиката как е решил да навлезе в консервативната индустрия и се е опитал да я промени. "Виждахме, че през 2011-2012 г. Гърция е готова да избухне като пазар. Застраховките бяха очевиден избор, защото пазарът е огромен - и в Гърция, и по света. Това е индустрия, която не се фокусира върху данни и гледа назад", каза Пантазис.

Той добави, че е било трудно да набере капитал, отчасти и заради тежката регулаторна обстановка при застрахователните компании. "Имахме над 300 срещи в 11 страни, докато стигнем до инвестиция. Навремето InsurTech не звучеше като нещо секси, дори самият термин не съществуваше - или си технологична, или си застрахователна компания. Беше трудно да започнеш, но веднъж щом успееш, имаш много свобода и възможности. За няколко години успяхме да се наложим на пазара и да вкараме на пазара някои иновативни решения. Най-важното обаче е, че това е пазар, който остава незабелязан за големите играчи и продължава да е плодородна среда за нови бизнес модели", каза още Пантазис.

Ювал Зив от Nuvei, която разработва решение за разплащания, разказа, че изводът от годините на пазара е, че винаги има глад за вкарване на нови продукти и функции. "Когато слушаме търговците, които работят с нас, постоянно чуваме нови и нови искания за иновации. Най-трудното днес е оркестрацията на плащанията. Търговците имат нужда да са сигурни, че плащанията минават лесно и сигурно, и това е нашият фокус."

Зив добави още, че най-малко 10% от всички средства на компанията отиват в т.нар. Innovation Lab, където се разработват нови решения. "Постоянно търсим възможности за придобивания и как да дадем повече стойност на клиентите. Урокът за нас е следният: остани фокусиран върху това от какво имат нужда клиентите ти", каза още той.

Клиентите искат данни

"Нашите клиенти искат да имат много данни, чрез които да взимат много решения. Целият процес по разплащания в момента се оптимизира, така че да може да бъде използван стратегически от страна на търговците. Това води и до много силна лоялна връзка между компаниите и клиентите", каза Даниел Николеску, изпълнителен директор на Symphopay.

"Symphopay използва изцяло облачна технология, която дава решение тип "всичко в едно". Мисията на всеки стартъп е да се обърне към конкретен проблем. Ако проблемът е голям, решението ще бъде с много голяма тежест. Ако се фокусираш върху търговците, тогава плащанията трябва да им позволяват да правят повече неща и да създават лоялност между вас, тях и техните клиенти", добави той.

Божидар Божанов от компанията за киберсигурност LogSentinel каза по време на панела, че макар финтех секторът да разчита на вкарването на нови решения, той не трябва да пести от разходи за киберсигурност и справяне с регулаторни изисквания. "Регулаторните изисквания може да не важат за теб и твоята компания, но със сигурност важат за банките. Това е важен аспект. От гледна точка на киберсигурността там също е нужно повече внимание. Ние например правим много сложни решения, които са насочени основно към големи компании."

Той добави, че е нужно постоянно следене на надпреварата между бизнес иновации и технологични иновации, както и компаниите да бъдат отворени към широк анализ, когато нещата не вървят по план. "Има много неща, които могат да се объркат - от идеята, през изпълнението до пазара. Важното е да направиш анализ и да имаш конкретни измерители, за да разбереш къде са евентуалните проблеми", каза още Божанов.

Все още няма коментари
Нов коментар