🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Fintech Summit 2021: Как пандемията ускори дигитализацията на финансовите услуги

Банките продължават да инвестират в дигитални канали, стана ясно по време на конференцията на "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

СOVID-19 е ускорил дигитализацията на банковите и финансовите услуги, а основен фактор за все по-големите промени са и новите регулации в сектора. Единодушни по този въпрос бяха участниците в панела "Финтех иновации и пътят към дигитална трансформация във финансовата индустрия" на годишната конференция на "Капитал" Fintech Summit 2021.

Промяната започва от клиентите

"Пандемията беше трудна за всички, но същевременно подпомогна много и дигиталната трансформация", заяви по време на срещата Виктор Стоянов, директор управление дистанционни услуги и дигитални канали в Уникредит Булбанк. Според него банките и преди кризата са инвестирали значително в дигитални канали, но последната година е ускорила целия процес и заради желанията на клиентите.

За Борислав Диков, началник-отдел "Дигитално банкиране" в Пощенска банка, важното е институцията му да е сред водещите, а да не следва тенденциите в процеса на дигитализиране на пазара. "Вече може да изпълняваме дистанционно почти всички важни операции, включително и за бизнеса - откриване на сметка, отваряне на кредитна линия, сключване на застраховка и др.", коментира Диков.

Случилото се през последната година е изисквало смяна в мисленето не само на клиентите, но и на банките и финансовите компании, смята и Георги Георгиев, директор софтуерно развитие в Smart IT, част от Management Financial Group.

На въпроса на модератора на панела Горан Ангелов, изпълнителен директор и основател на IBS Bulgaria, за това кои ще бъдат най-важните фактори за бързото дигитализиране на пазара, участниците посочиха още и регулациите. "През следващите години ще говорим много и за локални регулации, не само такива на европейско ниво. Важно е иновациите да идват вътре от компанията, която да разбира, че това е правилният път", заяви Виктор Стоянов. На подобно мнение беше и Борислав Диков, според когото основна задача на "дигиталните хора" в банките е да убедят останалите в ползите от промените. "През 2021 г. само изцяло дигитализирани организации ще бъдат в челото на трансформацията", допълни експертът.

Георги Георгиев пък посочи колко са се променили тенденциите през последните години и, ако преди време всяка технология е трябвало да доказва ползите си, за да бъде въведена, сега е ясно, че дигитализацията е в основата на всичко.

Рано ли е за супер приложение

Интересни мнения се чуха и по време на предложената дискусия от Горан Ангелов за възможното бъдещо сътрудничество между банките по отношение на дискутираната идея за супер приложение (софтуер, който създава цялостна екосистема и позволява на потребителите да използват различни финансови услуги на едно място).

"За мен посоката към супер банково приложение е правилното решение. Ще добавим повече стойност към тези услуги при едно приложение, в което си партнират различни доставчици", заяви Виктор Стоянов от Уникредит Булбанк.

На малко по-различно мнение беше Борислав Диков, според когото ще е по-трудно при подобно супер приложение да се подновяват и добавят нови функционалности заради комплексността му. "Може би ще е по-добро за крайните потребители, но в същото време не бива да забравяме, че те са свикнали с по-опростени приложения", допълни Диков.

Все още няма коментари
Нов коментар