🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

От prop, та на tech

Кой кой е в дигитализацията на имотния сектор и инвестициите

Shutterstock    ©  Shutterstock
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Темата накратко
  • Технологичните платформи (PropTech) на българския имотен пазар се увеличават, но повечето от тях се ориентират към външните пазари.
  • Броят на местните PropTech компании се е увеличил повече от два пъти спрямо 2019 г. до 45 според проучване на PropTech.bg и Pi Labs.
  • Размерът на инвестициите в сектора за последните 5 години е около 200 млн. долара, а петте най-големи компании сумарно се оценяват на 605 млн. долара.

На традиционно консервативния имотен сектор в България привидно не се случват големи технологични събития и решения. Страната ни трудно може да се похвали със създаването на разрушителни (disruptive) модели, какъвто е AirBNB например. Един доклад обаче опровергава донякъде тази привидност и все пак доказва, че се мисли усърдно в посока дигитализация на сектора, било то и с поглед към чуждите пазари.

Известните като проптех (PropTech) компании - от property и technology, в страната са 45. Това показва докладът Bulgarian Proptech Mapping Report 2023. Броят им се е увеличил повече от два пъти спрямо 2019 г. Обемът на привлечените инвестиции за последните пет години е около 200 млн. долара, а пазарната оценка на петте най-големи дружества възлиза на 605 млн. долара - тя е получена от пазарната капитализация на публични компании и оценките при рундовете на финансиране. Докладът обхваща компании, създадени последните 10 години, и се изготвя за пръв път по инициативата на Георги Павлов. Той е създател на българската проптех общност PropTech.bg и е част от борда на директорите на AG Capital.

Причината да виждаме и разпознаваме обаче малко от имената в доклада е, че повечето от тях са насочили бизнеса и продажбите си към външните пазари, тъй като смятат българския все още за неразвит и действително консервативен.

Картината в сектора

Проптех индустрията е разделена в пет категории - финансиране и инвестиции, проектиране и изграждане, пазар и транзакции, управление и процеси, и live&work. Финансирани са 55% от компаниите, а 42% развиват дейност извън България. "Тези, които оперират единствено на българския пазар, са по-малки", казва съставителят на проучването Боян Буров - ръководител на акселератора Pi Labs. В индустрията са заети над хиляда души.

Най-популярна сред предприемачите ниша е "управление и процеси", в която действат 17 компании. Примери са платформите за управление на имоти за краткосрочно наемане Flat Manager и Hostify. MaistorPlus помага при намирането на майстор, а Domestina на чистач. Единадесет проптех стартъпа се фокусират върху "пазар и транзакции", сред които Broker360 - предлагащ виртуални огледи на имоти, Estate Assistant - софтуер за управляване на брокерски агенции, и Fantastic Stay - сайт с оферти за краткосрочно наемане в 9 различни пазара.

"Най-малко решения (3 компании) има в категория "проектиране и изграждане", защото липсва инициатива от архитекти и инженери, а тяхната експертиза е нужна за този тип начинание", коментира Павлов. В категория live&work попадат 8 компании, а във "финансиране и инвестиции" - 4.

Според Павлов по Плана за възстановяване най-много финансиране получава ocenime.bg - платформа за оценки на имоти. Договорените средства са 3.9 млн. лв., а изплатени към момента са 1.05 млн. лв., показва ИСУН.

Първенците оперират международно

Общо между петте най-големи дружества в проптех индустрията, чиято сумарна пазарна оценка е около 605 млн. долара, е, че са ориентирани към международни пазари. Което е и причината за по-слабата им видимост на българската сцена.

"Това е и успешната формула за проптех стартъп - със създаването му да цели излизане в чужбина, а българският пазар да е тестов", казват от Proptech.bg и допълват, че хората в България "са по-консервативни, пазарът не е "узрял" за повече технологии".

С най-голяма пазарна оценка - 412 млн. долара - е публичната компанията "Шелли груп" (преди "Алтерко"), която развива и продава устройства за умен дом, а нейни акции се търгуват на фондовите борси в София и Франкфурт. Създадена е през 2004 г. и днес продуктите ѝ се продават в над 100 държави, а екипът, според информация на компанията, е съставен от над 200 души.

Следваща е компанията OfficeRnD, която е оценена на 81 млн. долара и има 15 млн. долара финансиране. Специализира се в софтуер за управлението на хибридната работа - от счетоводството, през достъпа на служителите в офиса до CRM система. Бизнесът започва през 2015 г. и оперира в България, Австралия, Великобритания и САЩ. Служителите са над 140.

На трето място се нарежда Ampeco с приблизителна оценка 71.5 млн. долара и 16 млн. долара финансиране. В началото на годината BMW i Ventures влезе в компанията с инвестиция от 13 млн. долара в рунд от Серия А. Ampeco разработва софтуерна платформа за управление на зарядна инфраструктура, която продава на оператори на станции за електромобили. Ползва се в над 45 държави. Компанията съществува от 2018 г. и в нея работят 87 души.

Опериращата в САЩ Propy е финансирана с 18.2 млн. долара и е оценена на около 30 млн. долара. Фокусирана е върху имотните транзакции чрез блокчейн технология, създадена от българските й специалисти през 2016 г., а над 60 души формират екипа.

Публичната проптех компания "Биодит" прилага биометрични данни в системи за сигурност. Събрала е финансиране 2 млн. долара и екип 23 души. Стартът е през 2015 г. и оперира в ЕС.

Тенденцията да се увеличават българските PropTech компании би била по-положителна, ако вървеше и с повече използваемост на услугите у нас. Което ще разнообрази и вдигне конкуренцията в имотния сектор на ниво дигитализация, което е показало, че винаги е и в полза на потребителите.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар