🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кой кой е сред българските инфлуенсъри при имотите

Те дават препоръки основно за покупките с инвестиционна цел и "го играят" алтернатива на традиционното говорене в сектора.

Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Темата накратко
  • Вече се появиха инфлуенсъри, които рекламират и говорят за имоти.
  • Професионалният им опит е различен, но най-често става въпрос за брокери.
  • Някои правят развлекателно съдържание, други мотивиращо, трети информативно.
  • Всички обаче рекламират собствен продукт или услуга - курсове, книги, консултации.

Социалните мрежи се превърнаха в основен канал на реклама за много индустрии и дори консервативен сектор като този на недвижимите имоти не прави изключение. Имотните инфлуенсъри дават препоръки основно за покупките с инвестиционна цел и "го играят" алтернатива на традиционното говорене в сектора. Факт е, че на българския пазар съвети от социалните мрежи дават основно брокери, макар да има също финансови консултанти, самоуки инвеститори, и предприемачи. Съдържанието не е само информация за пазара и административните процедури, а често е и мотивационно. Повечето инфлуенсъри предлагат платени курсове и пишат книги, а някои продължават да са практикуващи брокери или управители на собствени агенции. Някои качват собствено съдържание, а други канят авторитетни събеседници. Често гостите в различните подкасти се повтарят - от предпочитаните например са бизнесменът Христо Попов, консултантът по лични финанси Стойне Василев, а единични участия има дори и мениджърът на Realto Group Георги Павлов. Освен това имотните инфлуенсъри си гостуват взаимно, работят и с популярни колеги от други сфери. Някои разглеждат имотите от развлекателния, хумористичен ъгъл - което им носи повече последователи, а други са самата сериозност. "Капитал" представя седем примера за български имотни инфлуенсъри, подредени според общия брой последователи в социалните мрежи.

№7. Щелян Калчев и Георги Янков

Щелян Калчев и Георги Янков са дългогодишни консултанти и инвеститори, а според LinkedIn са и докторанти в сферата на недвижимите имоти. Създават инвестиционната компания "Имвестия" и брокерската агенция "Примо плюс" с офиси в София и Велико Търново. По две линии действат и като инфлуенсъри - подкастът им "Банкноти от имоти" е насочен към инвеститори, а "Следващото ниво с Щелян и Георги" - към брокери, навлизащи в професията. Заявената цел е обмен на опит. Съдържанието само понякога е рекламно - излъчват на живо онлайн огледи на имоти, по време на които отговарят на въпроси. Агенцията им също е позиционирана рекламно към потенциални бъдещи кадри. Канят събеседници, сред които експерти, предприемачи, инфлуенсъри от света на инвестициите, и освен за имоти говорят и за личностно развитие.

Подкастите се разпространяват в YouTube, Spotify, Apple Podcasts. Качват съдържание и в Instagram, Facebook, Tiktok. Разпращат и седмичен бюлетин с оферти и информация за пазара. Общият брой на последователите им е 21.6 хил. души.
№6. Миглена Алексиева

Екскурзия в Италия, курс по езика и покупка на имот в Сицилия - "Меги Италия", или Миглена Алексиева, е човекът, който предлага и трите. В социалните мрежи, където има общо 24.6 хил. последователи, Алексиева показва оферти за имоти на любопитно ниски цени - например 25 хил. евро за апартамент от 100 кв.м в град Аугуста. Публиката й често е недоверчива спрямо цената и в коментарите питат къде е уловката. Имотите са в градове, в които действа програмата "къща за 1 евро" срещу инвестиция в ремонт - мярка на италианските власти за справяне с обезлюдяването в някои райони, казва Алексиева. Освен оферти качва и клипчета, в които купувачи попълват документация за сделка по проекта.
№5. Нейчо Нейчев

Каналът в YouTube "Подкастът на различния брокер" набира над 3.6 млн. гледания от старта преди близо година и половина, а абонатите му са 18.4 хил. Целта му е "да образова клиента, за да може при участие в имотния пазар да е подготвен", казва създателят и водещ на подкаста Нейчо Нейчев в епизод едно. Освен за имоти говори и за развиването на бизнес и на личностни качества.

Нейчев започва да работи като брокер през 2013 г., а три години по-късно създава фирмата "Макс имо" за услуги в имотния сектор, пише в сайта му. В момента изучава право. От тази година стартира и академия "за всички заинтересовани страни в областта на имотите", в която предлага два онлайн курса по 79 лв. всеки. Отбелязва, че съществуват некоректни практики сред брокерите в България, но се разграничава от тях и казва, че мисията на академията е "да вдигне нивото и качеството в бранша". Моделът брокерска фирма и брокерска академия плюс образователен подкаст е сходен с дейността на Щелян Калчев и Георги Янков, в чиято компания "Примо плюс" започва кариерата на Нейчев.

Успоредно с Youtube канала, Нейчев качва съдържание - кратки клипчета с акценти от подкаста и Q&A сесии - и в TikTok, където има 28.7 хил. последователи, а във Facebook страницата му са 7 хил.
№4. Божидар Балевски

Повечето инфлуенсъри в имотния свят предлагат платени курсове, но тези на Божидар Балевски - създателят на Investclub - са във високия ценови сегмент. Пакетите с имотна тематика започват от 1994 лв. и стигат до 3988 лв. Присъствието му в социалните мрежи е с образователна насоченост - качва видеолекции в YouTube в канала Investclub относно инвестиции, икономика и финанси. В отделен канал - Investclub Podcast, разговаря със събеседници по темата, като подкасът е достъпен и в Spotify. В различните социални платформи има общо 110 хил. последователи.
№3. Николай-Емил Шопов

Списание Vogue задава 73 въпроса на хора като Роджър Федерер, Адел, Синди Кроуфърд, докато се разхождат из домовете си. Брокерът Николай-Емил Шопов прави нещо сходно - въпросите са 37, а събеседниците са български инфлуенсъри, сред които Александра Богданска и Виктор Стоянов от риалити формата "Ергенът". Анкетира минувачи в София дали притежават жилище или колко струва наемът им. Качва и клипчета с огледи на апартаменти, като пита последователите си да познаят цената и за един от тях обещава 2000 лв. кеш при правилен отговор. Сумарно в платформите Instagram, TikТok, Youtube и Facebook последователите му са над 120 хил. души.

Шопов е създател на платформата за обяви на имоти BezBroker, която цели да реализира имотни сделки без посредници, т.е. без комисиона. Обявата е безплатна за 7 дни, а за 14 струва 20 лв. Все пак фирмата предлага и посреднически услуги. Комисионата при продажба чрез неин брокер е 2.5%, при стандартно отдаване под наем - 50%, а отдаването с 12-месечна гаранция, че при напускането на наемателя фирмата намира нов, е срещу 100% комисиона.

По образование Шопов е бакалавър по режисура и продуцентство и магистър по право според профила му в LinkedIn.
№2. Димитър Калайджиев

"Най-известният брокер в България", както сам се определя Димитър Калайджиев, е участник в петия сезон на риалити формата "Фермата" през 2019 г., инфлуенсър, автор, икономист по образование и онлайн лектор на брокери и инвеститори в имоти. Някои от курсовете му са безплатни, други струват 190 лв., а най-скъпият е 250 лв. От заглавията става ясно, че с книгите си цели да обучи брокера да "Прави Сделки Като Луд", а начинаещия инвеститор да "Забогатява С 8333 Лева На Час".

Общият брой последователи, който Калайджиев е събрал в социалните мрежи, е над 150 хил. души. Във Facebook, Instagram и TikTok съдържанието се припокрива - житейски сентенции, кратки клипчета с огледи на имоти, информация за пазара, кредитирането и административните процедури. В YouTube разговаря с професионалисти от различни сфери за бизнес и с хора от шоубизнеса на лични теми. Ко-водещ във втората поредица е съпругата му Красимира Цочева, с която се запознава във "Фермата". Тя също е инфлуенсър с над 60 хил. последователи в Instagram. Рекламира основно козметика, но качва и съдържание с мъжа си.

Партнира си с инфлуенсъри като Epic Bath Guy, фитнес модела Биляна Йотовска, писателя и панелист в "На кафе" Георги Блажев, които качват в личните си профили съдържание, снимано в офиса на BuildingBox - консултантската компания на Калайджиев. Той я рекламира и към бъдещи кадри, като например показва платежното с комисиона от 13 хил. лв. за негов служител. Създадена е през 2013 г., а офисите са в София, Пловдив и Варна.
№1. Юли Тонкин

С почти 160 хил. последователи в социалните мрежи, Юли Тонкин се нарежда на първо място в класацията по гледаемост. Няма икономическо образование или професионален брокерски опит за разлика от повечето имотни инфлуенсъри. Студент е 11 години, в които сменя три специалности и за периода натрупва трудов стаж от три месеца, който му показва, че да "работи за друг не е начинът", както разказва самият той в "Преди обед" на bTV. След това започва да се занимава професионално с покер и става предприемач и инвеститор.

Качва съдържание в YouTube, Facebook, Instragram и TikТok, с което цели да научи хората как да забогатеят бързо и да станат милионери. В по-голямата си част съдържанието му е мотивационно, говори за личностно развитие, но пък е известен и с големите си инвестиции в имоти. Две от най-гледаните му видеа в YouTube са за това как купува 20 апартамента за 1 млн. лв. в един комплекс и пет гаража в "Манастирски ливади" за по 4000 евро всеки. Канят го като гост в редица бизнес подкасти, в които разказва за опита си като предприемач. Услугата, която рекламира чрез медийното си присъствие, са академията и семинарите, които води. Онлайн курсовете му са в диапазона от 97 лв. до 279 лв. Автор е и на осем книги.
Все още няма коментари
Нов коментар