🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ладислав Бартоничек: Плановете на PPF тук са дългосрочни

Акционерът и отговарящ за телекомуникационния сектор в чешката PPF, която купи "Теленор България", пред "Капитал"

"Вярваме в разумния растеж, а не в "рушенето" на пазара в опит да постигнем по-голям дял," казва Ладислав Бартоничек
"Вярваме в разумния растеж, а не в "рушенето" на пазара в опит да постигнем по-голям дял," казва Ладислав Бартоничек
"Вярваме в разумния растеж, а не в "рушенето" на пазара в опит да постигнем по-голям дял," казва Ладислав Бартоничек    ©  Цветелина Белутова
"Вярваме в разумния растеж, а не в "рушенето" на пазара в опит да постигнем по-голям дял," казва Ладислав Бартоничек    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Новият собственик на "Теленор България" вече официално пое управлението на българския оператор, след като сделката беше одобрена от Европейската комисия в края на юли. Инвестиционният фонд PPF Group на най-богатия човек в Централна и Източна Европа - чехът Петр Келнер, придоби преди дейността на норвежката Telenor в България, Сърбия, Черна гора и Унгария срещу 2.75 млрд евро. Групата вече е финансов инвеститор в друг телекомуникационен бизнес - операторът O2 в Чешката република и Словакия. Келнер вече назначи свои представители в новия съвет на директорите на "Теленор България", като избра и изпълнителен директор - Джейсън Кинг, работил преди в Deutsche Telekom.

Все още не е ясна съдбата на другата голяма сделка на Келнер в България - тази за "Нова телевизия" за 185 млн. евро, която беше спряна от Комисията за защита на конкуренцията със слаби аргументи. В момента PPF Group обжалва решението, но дата за делото още няма. За плановете на чешката група и слуховете дали след време тя няма да продаде активите си тук "Капитал" разговаря с Ладислав Бартоничек, отговарящ за телекомуникационния сектор в PPF Group.

Визитка

Ладислав Бартоничек отговаря за телекомуникационния сектор в PPF Group. Присъединява се към PPF преди 27 години, а от 2007 г. е акционер в групата с дял от 0.54% (Петр Келнер държи 98.92%). Бил е директор на Sotio, биотехнологична компания, част от групата, от 2014 до 2018 г. В периода между 2007 г. и 2013 г. е изпълнителен директор и член на борда на директорите на Generali PPF Holding, една от най-големите застрахователни групи в Централна и Източна Европа, която оперира като съвместно предприятие на PPF Group и Assicurazioni Generali. От 1996 до 2006 г. заема длъжността изпълнителен директор на застрахователното дружество Česká pojišťovna. Завършил е електроинженерство в Чешкия технически университет. Има магистърска степен по бизнес администрация от Института по технологии в Рочестър.
"В бъдеще ще комбинираме финтех функционалности с мобилна свързаност, ще предложим и решения за "умен" дом."

Какви са краткосрочните и дългосрочните ви планове за България? Кои са силните и слабите страни на "Теленор България" според вас?

В краткосрочен план ще заложим на това, с което разполагаме тук - а именно отлична мрежа, много и добри услуги, страхотен екип. Това е една много добра база за начало на бизнеса ни тук. За дългосрочната ни стратегия няма да е изненада да кажа, че ще се опитаме да използваме синергии между шестте държави, в които присъстваме. Философията ни е, че бизнесът се ръководи локално - има много малък централизиран екип, който подпомага процесите в групата, но е отговорност на местния екип да развива бизнеса.

Колко различни един от друг са пазарите, на които навлизате сега?

Не съм сигурен, че можем да генерализираме - във всички държави потребителският сегмент е много силен, но B2B е специфичен за всяка страна. Централна за представянето ни във всички държави е супермрежата - така че сме безкомпромисни по отношение на качеството на услугите, които предлагаме.

Ако сравняваме с други държави от региона, като Сърбия например, брандът Telenor е най-разпознаваемата международна компания на пазара в България.

Споменахте шест държави, в които присъствате, заедно с Чехия и Словакия. Ще използвате ли тук натрупания опит от тези две държави, в чийто телекомуникационен сектор навлязохте през 2012 г.?

Абсолютно, но трябва да знаете, че в Чешката република и Словакия O2 е по-скоро финансова инвестиция на PPF и възможността да влияем върху оперативната дейност на компанията там е донякъде ограничена. От друга страна, свързаната компания за телекомуникационна инфраструктура (CETIN - бел. ред.), която предоставя услуги на едро не само в Чехия и Словакия, със сигурност ще присъства на новите ни пазари.

Стратегията ви включва ли да станете лидер на пазара на мобилни услуги тук или ще фокусирате дейността си повече върху рентабилността и контрол на разходите?

Не бих използвал термина контрол на разходите, защото той намеква повече за някакво безогледно рязане на разходи. По-скоро бих говорил за ефективност и рентабилност. Вярваме в разумния растеж, а не в "рушенето" на пазара в опит да постигнем по-голям дял. Били сме свидетели на много такива примери на компании, които навлизат на даден пазар с идеята първо да увеличат дела си, а едва след това да таргетират печалба, което обикновено не сработва. Искаме да сме отговорен играч, който предоставя най-добрите услуги на клиентите си. А такива услуги идват след инвестиции и добра бизнес стратегия, които съответно водят до по-високи приходи.

Имате ли готов план за размера на телекомуникационните си инвестиции тук, които може вече да споделите?

Все още не може да ги споделя, и то по две причини - от една страна, са вътрешна информация, а от друга, те са част от дългосрочното ни планиране, което все още тече.

"Теленор България" е единственият сред големите три телекома, който не предлага фиксиран интернет и телевизия. Планирате ли да придобиете такъв оператор, чрез който да навлезете и на този пазар?

Това е логичен въпрос, а отговорът предстои. Можем да продължим само като мобилен оператор, но, от друга страна, можем да добавим и фиксирана услуга. Ясно е, че в индустрията е модна така наречената конвергенция между мобилен и фиксиран бизнес. Но според мен това невинаги е най-добрата стратегия. Има пазари, на които пакетирането на различни услуги, по-конкретно на фиксирани и мобилни, има негативен ефект върху приходите на операторите. Но има и други възможности. Не искаме да сме доставчик единствено на мобилна свързаност. Алтернатива е да предлагаме и различни приложения за съдържание и други услуги.

Много ваши потребители се чудят как ще се казва операторът ви тук?

Имаме споразумение за ограничено използване на бранда Telenor. Така че имаме около две години да формулираме стратегията си. Има три възможности. Първата е да използваме бранда O2 навсякъде. Втората е да създадем изцяло нов бранд за всичките ни телекомуникационни компании в групата. И третата е да се върнем към исторически брандове или да използваме отделни марки във всяка държава. Всяка стратегия има плюсове и минуси, също и във финансов план, така че ще ги разгледаме внимателно.

Споменахте, че PPF e финансов инвеститор в О2. Има слухове, че инвестицията ви в досегашните компании на Telenor в България, Сърбия, Черна гора и Унгария са краткосрочни и след време ще ги продадете на други инвеститори. Как бихте отговорили на подобни твърдения?

Плановете ни тук са дългосрочни. Телекомуникациите са стратегическа сфера за нас - те представляват около 40% от отделения капитал в групата PPF, на второ място след финансовите услуги. По това число може да съдите, че са стратегически важни за нас.

Чрез сделката за "Нова тв" PPF показва интерес към комбинирането на телекомуникационни и телевизионни услуги. Ако тя се провали, PPF има ли интерес към други телевизии в България или да си партнира с бъдещия купувач на "Нова тв"?

Обжалваме решението на КЗК за сделката за "Нова тв" и докато няма отговор по този казус, няма никакъв смисъл да обсъждаме други възможности.

А ако сделката все пак се състои?

Със сигурност се интересуваме от съдържание, което може да бъде под много форми, и синергията с "Нова тв" е една от тях.

Къде виждате телекомуникационния сектор след три до пет години?

Трудно е да бъдеш оракул, защото всичко се променя много бързо благодарение на технологиите. Но е очевидно, че потреблението на данни е двигателят в сектора. Има много дискусии около 5G, но все още не виждаме бизнес модела около технологията. Всеки е развълнуван от потенциала й, но никой не показва конкретни начини на монетизация на 5G. Също така ще има все по-голямо комбиниране на различни услуги от телекомите чрез приложения. Например китайските потребители изцяло използват WeChat и плащания през смартфона вместо кредитни карти. Това е добър пример за комбиниране на финтех функционалности с мобилна свързаност. В Чехия също така развиваме услуги за умен дом, в който могат да се добавят различни модули и сензори - за сигурност и др.

Смятате ли да интегрирате подобни услуги от О2 и в България?

Да, ще е недалновидно от наша страна да не го направим.

Интервюто взе Константин Николов

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • + 4

    Плановете на норвежците от Telenor също бяха "дългосрочни"...

    Нередност?
  • 2
    goshoe avatar :-|
    goshoe

    До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":

    И наистина си бяха дългосрочни. Само че Теленор като фирма работи най-вече на развиващи се пазари, с малка конкуренция и само с телефония. Нищо от изброеното не е валидно тук. Нямаше как групата да промени навиците си за нашия малък пазар.


    В най-скоро време чехите ще купят Булсатком. Ще започнат да играят по правилата на играта тук и ще им се получи много по-добре.

    Нередност?
Нов коментар