Юн Йънг-Джун, CEO на Hyundai E&C: Ще ангажираме 10 000 работници за новите блокове в АЕЦ "Козлодуй"

Осигуряването на конкурентно финансиране ще бъде от решаващо значение за успеха на проекта, казва още в интервю за "Капитал" изпълнителният директор на корейската компания

Юн Йънг-Джун е президент и главен изпълнителен директор на Hyundai Engineering & Construction
Юн Йънг-Джун е президент и главен изпълнителен директор на Hyundai Engineering & Construction
Юн Йънг-Джун е президент и главен изпълнителен директор на Hyundai Engineering & Construction
Юн Йънг-Джун е президент и главен изпълнителен директор на Hyundai Engineering & Construction
Юн Йънг-Джун е президент и главен изпълнителен директор на Hyundai Engineering & Construction Co., Ltd. (HDEC), една от водещите световни компании за строителство на сгради. Тя беше избрана от АЕЦ "Козлодуй" за конструктор на новите мощности в централата с американски реактори AP1000. Във връзка с това Юн Йънг-Джун отговаря на писмени въпроси на "Капитал".

Hyundai E&C бе избрана да построи новите блокове на АЕЦ "Козлодуй" с технологията AP1000 на Westinghouse. Това решение беше взето след търг, при който Hyundai E&C беше една от петте компании, заявили интерес към проекта. Какви бяха специфичните квалификации и опит, които отличиха компанията от конкурентите й за този проект?

Няколко са основните фактори. Hyundai E&C е специализирана в строителството на ядрени електроцентрали вече 54 години без прекъсване - като се започне с изграждането на първата атомна електроцентрала в Корея - АЕЦ "Кори" през 1971 г., с технологията на Westinghouse. Имаме огромен опит в проектирането на атомни електроцентрали, с общ брой от 24 блока - 17 завършени в Южна Корея и 3 в АЕЦ "Барака" в ОАЕ, 3 в процес на изграждане в Южна Корея и 1 в процес на изграждане в ОАЕ. Това е показателно за кадровия капацитет на Hyundai E&C, който ни позволява да поемем едновременно проекти по изграждане на до 10 ядрени блока.

България е на път да стане първата страна в Европа с реактор AP1000 и съответно необходимостта от надеждни партньори е от първостепенно значение. В това отношение вярвам, че строителните възможности на Hyundai E&C заедно с богатия опит в изпълнението на нашите поети ангажименти към клиентите са най-отличителният фактор спрямо конкурентите ни.

Важно е още, че Hyundai E&C изпълнява по-голямата част от проектите си при условия да бъдат завършени в рамките на фиксиран договорен срок и при фиксирана цена. Пример за това е АЕЦ "Барака" в ОАЕ, където 4-те блока бяха едновременно в процес на изграждане с участието на над 20 000 служители. Всички блокове са строени в пълно съответствие с уговорените по договор цена и срок за изпълнение с клиента. От тях първите 3 блока бяха успешно завършени по фази, а последният върви към своя планиран финален етап на завършване.

Освен това Hyundai E&C поддържа стабилно финансово състояние, подкрепено от портфолио, обхващащо всички сектори, включително енергетика, инфраструктура, строителни дейности, заводи и развойни проекти. Тази основа ни позволи да надхвърлим финансовите изисквания за проекта на АЕЦ "Козлодуй", включително изискваните данни за приходи и нетна печалба.

Общите приходи на Hyundai E&C през миналата година са 22.7 млрд. долара, а новопостъпилите поръчки са за 69.6 млрд. долара.

И разбира се, партньорството с Westinghouse Electric Company. Както споменах, то започва още през 1971 г. с изграждането на Първи блок на корейската АЕЦ "Кори". През май 2022 г. допълнително затвърдихме това партньорство, като подписахме Споразумение за стратегическо сътрудничество за проекти с американската технология AP1000. В АЕЦ "Барака" работихме заедно с Westinghouse от 2010 г. насам, като Hyundai E&C беше изпълнител, а Westinghouse - основен доставчик на оборудване.

Какво всъщност е значението на този проект за Hyundai E&C и какви са по-широките цели на компанията?

Този проект е изключително важен за нас и си поставяме 2 ключови цели. Първо - утвърждаване на Hyundai E&C като доставчик на цялостни решения за атомни електроцентрали. Hyundai E&C планира да си сътрудничи с водещи играчи в ядрената индустрия, за да създаде всеобхватна ядрена верига за създаване на стойност, обхващаща широкомащабни атомни електроцентрали, както и малки модулни реактори (SMR), извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения и обработка на използвано ядрено гориво.

И второ - разглеждаме участието си в проектa на АЕЦ "Козлодуй" като важна стъпка към пълноценното ни навлизане на българския пазар. Чрез този проект ще идентифицираме местни компании и таланти, с които на драго сърце ще споделяме нашите технологии и опит. Ще установим стабилни партньорства и бизнес присъствие на местно ниво, насърчавайки индустриалния ръст в страната. Освен това ще стимулираме развитието на различни сектори, включително инфраструктура, строителство и енергетика в България.

В допълнение наша важна цел е с българския проект да положим стабилни основи на дейността си в България и в бъдеще да изпълняваме проекти в ЕС, като използваме ресурсите на нашия местен офис и нашите български партньори.

С какво конкретно АЕЦ "Козлодуй" е предпочитан за Hyundai E&C?

Площадката за 7 и 8 блок на АЕЦ "Козлодуй" е вече конструирана от клиента в близост до съществуващите работещи реактори. Затова очакваме, че ефективното използване на тези съоръжения ще спести разходи и време. Освен това наличието на охлаждаща вода от река Дунав осигурява стратегическо предимство, докато дългосрочната експлоатация на съществуващите съоръжения вече е потвърдила безопасността на обекта, правейки го изключително подходящ за проекта. Наличието както на водни, така и на сухопътни транспортни маршрути осигурява благоприятни условия за транспортиране на извънгабаритно оборудване и материали до обекта.

Имали ли сте вече разговори с българските власти?

Българското правителство и клиентът считат локализацията, фиксираната цена, спазването на условията на договора и финансовото осигуряване като ключови фактори за успешно изпълнение на проекта.

За да гарантираме успех, ние вярваме, че щателната подготовка, включваща детайлно разбиране на изискванията на България и нейната бизнес среда, е от първостепенно значение. Ето защо Hyundai E&C активно участва в различни дискусии и консултации с релевантните агенции и местни партньори.

Като се имат предвид строгите изисквания, включително опит в строителството, въвеждане в експлоатация на поне два ядрени блока и солиден опит в секторите на ядрените и турбинните технологии за енергоблокове, какви са предизвикателствата, които Hyundai E&C очаква да срещне по време на този проект, и стратегиите, планирани за преодоляването им?

Базирайки се на богатия си опит с 24 проекта в различни ядрени електроцентрали и особено скорошния си опит с четирите блока на АЕЦ "Барака" в ОАЕ, Hyundai E&C е амбицирана да завърши успешно проекта на АЕЦ "Козлодуй". Освен това, имайки предвид нашето партньорство с Westinghouse от 1971 г. насам, не се съмняваме в общия ни успех.

Въпреки това, отчитайки, че това ще е първо стъпване на Hyundai E&C в България, и то с първи мащабен проект, както и че местните компании са изправени пред предизвикателна задача да преодолеят 30-годишната липса на опит в изграждането на атомни електроцентрали, ние разглеждаме това несъответствие като едно от ключовите предизвикателства в бъдеще. Атомните електроцентрали трябва да отговарят на най-високите изисквания за качество и безопасност, което прави опита абсолютно необходим.

Локализацията на операциите е от ключово значение да се преодолеят тези предизвикателства - за намаляване на рисковете, възникнали при навлизането на местния пазар. А създаването на взаимноизгодни партньорства с талантливи български компании и служители ще постави солидна основа за стабилно изпълнение.

След като Hyundai E&C бъде избрана за изпълнител, планираме да влезем в диалог с доказани местни компании и екипи по време на подготвителния период и проактивно да споделим с тях нашия натрупан опит и технологии.

Hyundai E&C вече подписа меморандум за разбирателство с "Главболгарстрой", най-голямата строителна компания в България, и ще се стреми да увеличи максимално участието на български компании и граждани за успешното завършване на проекта.

Българският парламент постави специфични изисквания към проекта, като фиксирана цена и 60-месечен срок за изграждане на първия блок със значително участие на български изпълнители. Дали това е възможен срок и как Hyundai E&C планира да отговори на тези амбициозни изисквания?

Уверени сме в способността си да се справим с предизвикателната задача да завършим първия блок в рамките на фиксирана цена и 60-месечен период на строителство. На първо място, ще се работи максимално екипно с Westinghouse, за да създадем план за действие на инженерно ниво и да проверим задълбочено конкурентоспособността на ценовото предложение. Освен това ще повишим нашата конкурентоспособност, като си кооперираме с глобални и местни партньори по време на подготвителната фаза на строителството.

Решени сме да подпомогнем бизнес развитието на местно ниво, като вече сключихме ексклузивни партньорства с водещи български строителни фирми. В бъдеще ще разширим тези партньорства, давайки приоритет на сътрудничеството с ключови местни фирми.

Очакванията на клиента и българските заинтересовани страни към фиксираната цена на проекта са доста амбициозни. Следователно се очаква, че осигуряването на конкурентно финансиране ще бъде от решаващо значение за успеха на проекта. Южна Корея притежава подкрепяни от държавата финансови институции с глобална конкурентоспособност, като Корейската банка за внос и износ (KEXIM) и Корейската корпорация за търговско застраховане (K-Sure). В миналото именно KEXIM предостави над 3.1 млрд. щатски долара в подкрепа на проекта ни в АЕЦ "Барака" в ОАЕ.

През изминалата година по време на събитието, посветено на партньорството между Корея и САЩ за развитие на индустрията и чиста енергия, Hyundai E&C подписа споразумение за финансова подкрепа с K-Sure за проучване на глобални ядрени проекти. Установихме и стратегическо партньорство с KEXIM, като положихме основите на засилено сътрудничество в ядрената индустрия чрез установяване на многостранна система за подпомагане с агенции за публично финансиране.

Сътрудничеството между агенциите за експортно кредитиране на САЩ и Южна Корея има значителен потенциал за синергия и Hyundai E&C се ангажира да привлече финансова подкрепа, за да гарантира успеха на проекта.

Колко работници ще са необходими за този проект?

Въпреки че конкретният работен обхват на проекта все още не е определен, към момента очакваме да ангажираме около 10 000 работници на обекта в пика на строителните дейности. Въз основа на нашия опит в АЕЦ "Барака", където ръководихме строителни дейности с над 20 000 работници в пиковите моменти, ние сме добре подготвени да управляваме такъв широкомащабен процес с хиляди работници и да гарантираме успешно изпълнение на проекта.

Westinghouse ще носи цялата отговорност за проектиране на двата блока с технологията AP1000. Освен това се очаква 30% от проекта да бъде изпълнен от български компании. Как ще протече сътрудничеството с Westinghouse и местните подизпълнители и как Hyundai E&C възнамерява да интегрира тези партньори в проекта?

Въпреки че конкретните роли между Westinghouse и Hyundai E&C все още се определят, от нас се очаква да допринесем като строителен партньор, изпълнявайки задачи по проектиране и доставки. Въз основа на нашите дългогодишни доверени отношения с Westinghouse сме ангажирани да си сътрудничим отново като един сплотен екип. Както споменах по-рано, ние сме в процес на търсене на местни партньори и установяване на партньорства на ранен етап. Още в подготвителната фаза на строителството ще оценим задълбочено възможностите и ресурсите на всеки партньор, за да планираме подходящия тип сътрудничество, да изготвим планове за технологично развитие и така да гарантираме общия успех.

Можете ли да опишете прогнозираното икономическо въздействие на новите мощности на АЕЦ "Козлодуй" върху местната и националната икономика през целия период на строителство?

На първо място, етапът на изграждане на атомната електроцентрала ще създаде множество нови възможности за заетост, като по този начин ще допринесе за увеличаване на доходите и икономическо развитие на България. Освен това Hyundai E&C възнамерява да обучи висококвалифицирани кадри за изграждането на атомна електроцентрала чрез специални образователни и обучителни програми.

По-конкретно, планираме да популяризираме образователната ни програма, свързана със заетостта, в сътрудничество с българските университети. Ще се провеждат стажантски програми и програми за наемане на работа, за да се подпомогнат българските студенти при намирането на работа и за придобиване на умения в ядреното строителство. Освен това планираме да наемем талантливите кадри, които преминат тези програми, ангажирайки ги както с проекта в АЕЦ "Козлодуй", така и в централата на Hyundai E&C.

Освен това, за да обучим професионална работна сила, ще създадем техническо училище по време на фазата на изграждане на новите мощности и ще трансферираме технологии чрез различни образователни програми.

Hyundai E&C се ангажира и активно да търси доказани местни компании при подготвителния етап на строителството, като ще се стреми да насърчи общото развитие чрез трансфер на технологии по време на строителната фаза. Това начинание ще проправи пътя за установяване на средносрочни до дългосрочни партньорства, ще ни позволи да проучим допълнителни възможности за партньорства в България, включително в сферите атомна енергетика, инфраструктура, строителство и заводи както в страната, така и в чужбина.

Черпейки вдъхновение от болничните заведения на площадката на АЕЦ "Барака" в ОАЕ, Hyundai E&C възнамерява да построи и осигури модерни и високоспециализирани лечебни заведения в Козлодуй, които да обслужват както участниците в строителството, така и жителите в региона през целия строителен период. След завършване на проекта тези съоръжения ще бъдат предоставени за управление на местните власти, което неминуемо ще подобри медицинското обслужване в региона на Козлодуй.

Освен това планираме да създадем велоалея покрай река Дунав, за да се подобри благосъстоянието на града за местните жители и за работещите строители по проекта, като им предложи по-добри възможности за пътуване до работното място и за оползотворяване на свободното време.

За да отговорим на образователните нужди в региона на Козлодуй, предвиждаме да отворим Център за обществени комуникации, който ще предлага обучение по корейски и английски език. В него ще работят преводачи и екип, наети от компанията. Тази инициатива има за цел не само да разшири възможностите за заетост в рамките на проекта ни с АЕЦ "Козлодуй", но и да даде възможности на местната общност за личностно развитие в глобалната ера.

Изглежда, че Hyundai E&C гледа на този проект като знак за възраждането на ядрената индустрия на Южна Корея. Как този проект съответства на плановете на компанията и какво е очакваното въздействие върху южнокорейската ядрена индустрия, особено в светлината на променящите се правителствени политики спрямо ядрената енергия?

Пълната подкрепа на корейското правителство за ядрената енергийна индустрия чрез K-Nuclear Power Plant Drive, съчетана със скорошния успех на Hyundai E&C при спечелване на проекта за блокове 3 и 4 на АЕЦ "Shin Hanul", бележи значителен напредък за сектора на ядрената енергия на Корея.

Междувременно пионерското въвеждане на технологията AP1000 от България в Европа чрез проекта на АЕЦ "Козлодуй" ще отвори нова глава в глобалната ядрена история.

Тъй като ядрените индустрии на двете страни достигат повратна точка едновременно, очакваме да има съществени промени, особено за Корея. Проектът ще предостави възможности за засилено сътрудничество между двете правителства, което може да доведе до положителни резултати като засилване на икономическите връзки и укрепване на взаимоотношенията в различни сектори.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130
    • - 1
    • + 5

    Ако можем да внесен южнокорейци и после да останат при нас. Работливи хора.

    Нередност?
  • 2
    drkskwlkr avatar :-|
    Иван Арнаудов
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#1] от "ekp351157130":
    Аз също си мисля, че би било прекрасно южнокорейци да построят централата. Но как да ги убедим да останат тук след това? Азиатците са научени на ред и порядък, тук ще се побъркат за отрицателно време...

    Нередност?
  • 5
    dorn avatar :-(
    dorn
    • + 1

    Само за няколко години и ще видят че нищо не струваме и ще вземат нещата в свои ръце. Спомнете си какво стана с виетнамците-докараха ги да работят, но като видяха че сме толкова тъпи и прости, превзеха почти цялата търговия. В мутренските години само те не се подчиниха на мутрите и започнаха екцесиите. Естествено, мутренската държава взе страната на мутрите и организирано ги изгониха от България. Това не се случи никъде в другите бивши социалистически страни. Отидете в Прага, Будапеща, Берлин, Братислава, Варшава - навсякъде има хиляди магазинчета, ресторанти, кафенета, работилници на виетнамци. Работят и се трудят за тези общества.

    Нередност?
Нов коментар