🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Сладкарници "Неделя" търсят франчайз партньор в Букурещ

Тази схема на бизнес доказва своите предимства и във времена на криза

Георги Минчев, собственик на кафе-сладкарници "Неделя": "Доказано е от практиката, че франчайзът е най-безопасният начин за стартиране на нов бизнес".	
	
	
	"Франчайзът е
най-безопасният начин за стартиране на
нов бизнес".
Георги Минчев, собственик на кафе-сладкарници "Неделя": "Доказано е от практиката, че франчайзът е най-безопасният начин за стартиране на нов бизнес".	
	
	
	"Франчайзът е
най-безопасният начин за стартиране на
нов бизнес".
Георги Минчев, собственик на кафе-сладкарници "Неделя": "Доказано е от практиката, че франчайзът е най-безопасният начин за стартиране на нов бизнес". "Франчайзът е най-безопасният начин за стартиране на нов бизнес".    ©  Надежда Чипева
Георги Минчев, собственик на кафе-сладкарници "Неделя": "Доказано е от практиката, че франчайзът е най-безопасният начин за стартиране на нов бизнес". "Франчайзът е най-безопасният начин за стартиране на нов бизнес".    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Кафе-сладкарници "Неделя" търсят франчайз партньор в Букурещ. "Има интерес към бизнес модела, но все още нямаме сключен договор", поясни основателят и собственик на веригата Георги Минчев.

Тортите на "Неделя" са познати в румънската столица от три години, защото българската компания има там собствен обект под името Bene. "В него продуктите ни се продават под бранда "Неделя", уточни Минчев. Тортите са познати и в Гюргево заради близостта на крайдунавския румънски град с Русе. Целта обаче е в Букурещ да отвори врати сладкарница "Неделя", която да работи по бизнес модела на българската компания.

В центъра на франчайз схемата

на веригата е производственият цех за торти заедно с неголям маркетингов отдел. Всички обекти са равноправни участници. Тортите се произвеждат от франчайзодателя ("Неделя"), а останалите продукти в сладкарниците се доставят от определени от него дистрибутори.

Получателите на права плащат първоначална и месечни такси (роялти). "Моделът е максимално гъвкав. Нямаме за цел да унищожаваме нашите партньори. Искаме те работят добре, както и ние", коментира Георги Минчев.

Първият обект по този модел е отворен през 1999 г. на бул. "Стамболийски" в столицата. Франчайзът на кафе-сладкарници "Неделя" е първият в страната, който е изцяло българска разработка, уточнява Минчев. Днес веригата има 26 сладкарници, от които 18 са на франчайз. Тази година ще бъдат отворени два нови обекта – в "София ринг мол" и до Южния парк в столицата, уточни Георги Минчев.

Моделът е устойчив

"Дори в последните трудни години ние се разширяваме – от 2009 досега сме отворили пет нови обекта и сме затворили един в Бургас", обясни Минчев. По думите му успехът дори във време на криза се дължи на натрупаните познания и на предимствата на самия модел.

"При франчайзинга високите разходи, които иначе са непосилни за една фирма, се разхвърлят на много обекти и позволяват да се следва единна рекламна и маркетингова стратегия. Налице е доказана марка плюс възможност да се правят икономии от концентрираното производство. От самия мащаб на производството също се правят икономии. Доказано е от практиката, че франчайзът е най-безопасният начин за стартиране на нов бизнес. Резултати се постигат винаги, когато се кооперират хора с обща цел и общо желание за успех, независимо в кой сектор се развиват", коментира Георги Минчев.

Според него франчайз моделът е приложим в големите градове. "Ние имаме клиенти в цялата страна, но в малките населени места определяща е ниската цена, а франчайз моделът дава качество и гаранция, но изисква по-големи обороти", обясни той.

От три седмици тортите "Неделя" се изработват в нов, модерен и по-голям цех, в който заетите са 120, посочи още Минчев.

Местният пазар е с ограничен потенциал

Потенциалът на българския пазар за развитие на франчайз бизнеса е ограничен, затова компаниите виждат възможности за развитието му на чужди пазари. Това отчита специално изследването по темата, проведено със съдействието на Центъра за семиотични и социологически изследвания към Нов български университет.

Преимущество на експанзията чрез франчайз е възможността за по-лесна адаптация на бизнес модела към местния пазар благодарение на локалните партньори. Интересът към тази форма на развитие на бизнеса набира сила, но все още не е достигнал своя връх. Въпреки добрите си намерения представителите на българския бизнес като цяло не са предприели достатъчно решителни стъпки за развитие на бизнеса си в чужбина, обобщава Светослав Билярски, бизнес консултант, председател на Асоциацията на франчайзите в България и управител на Franchising.bg.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nefertiti_egipt avatar :-?
    Нефертити
    • - 11
    • + 3

    Има ли още хора, които да ядат тортите на "Неделя"?

    Нередност?
  • 2
    galla avatar :-?
    Γαλλα
    • + 5

    [quote#1:"Нефертити"]Има ли още хора, които да ядат тортите на "Неделя"?[/quote]

    Аз...веднъж годишно...Бялата Неделя ми е любима...:)

    Нередност?
  • 3
    aucun avatar :-|
    v_vendeta
    • + 4

    До коментар [#1] от "Нефертити":

    Някой тъмен "сахер" ако ми се изпречи и е свършено с него :)

    Нередност?
  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити
    • - 3
    • + 3

    До коментар [#2] от "Γαλλα":


    До коментар [#3] от "v_vendeta":

    Я, какви фенове на тортите сте били :)

    Нередност?
Нов коментар