🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Иван Тодоров: Моделът е за всеки, който иска да управлява собствен бизнес, без да поема големи рискове

Изпълнителният директор на "Subway България" пред "Капитал Дейли"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Как се развива вашият франчайз модел?

- От стъпването си на българския пазар през 2008 г. досега сме отворили общо 27 ресторанта в страната. Развиваме се с много бързи темпове - през 2008 г. оперирахме само с един обект, през 2009 отворихме още четири, през 2010 ресторантите станаха 15, а през 2011 – 22 . В момента управляваме 15 заведения в София, четири във Варна, три в Бургас, две в Слънчев бряг и едно на Златни пясъци.

През април отворихме и първия си ресторант в Пловдив, където резултатите за момента са повече от добри. Набираме активно нови франчайзополучатели в цялата страна. В момента търсим възможности за разширяване в градове като Стара Загора, Благоевград, Велико Търново и зимните курорти, но сме отворени за предложения и в други населени места. Виждаме много добри възможности за развитие и в по-нетрадиционни места като бензиностанции, болници, университети. Там наемът е в пъти по-нисък в сравнение с централните райони, а инвестицията в такива обекти може да излезе почти наполовина.

От миналата година започнахме да работим и по навлизането на веригата Subway на румънския пазар. Интересът е много силен, имаме 15 подписани договора за Букурещ и четири в други градове.

Интересен факт е, че 70% от франчайзополучателите на Subway притежават повече от един ресторант, което говори безспорно за успеха на марката и бизнес модела. Друго предимство за потенциалните ни франчайзополучатели е, че ние не изискваме конкретно образование и опит от нашите кандидати. Основните ни изисквания към тях са да разбират спецификите на франчайзинг бизнеса и да са готови да следват стриктно правилата; да разполагат с достатъчно време, за да управляват бизнеса си; да знаят английски език и, разбира се, да разполагат с нужната инвестиция.

Какви промени наложи кризата във вашия начин на правене на бизнес?

- За разлика от останалите компании кризата имаше по-скоро благоприятен ефект върху нас. Доказателство за това са и бързите темпове, с които се развиваме. Франчайзинг моделът на Subway е предпочитан, тъй като първоначалната инвестиция е една от най-ниските в индустрията. При нас не се изискват големи помещения и персонал за отваряне на обект и инвестицията се възвръща сравнително бързо. Таксата за закупуване на франчайз правата също е една от най-ниските, като половината от сумата се връща на франчайзополучателя, ако отвори ресторанта си в рамките на една година. От друга страна, положителен факт за нас се оказа това, че се освободиха много добри помещения на ключови локации. Имаме възможност да подбираме и по-добър персонал за заведенията.

Колко нови обекта предвиждате да разкриете през тази година?

- Плановете ни до края на 2012 г. са да отворим общо 40 ресторанта в България. Предстои ни активна работа, като само през следващите два месеца ще отворим шест нови ресторанта в София и страната. Планираме да отворим и поне 10 нови ресторанта в Румъния до края на тази година.

Какви са перспективите и тенденциите пред франчайз бизнеса в България?

- Все повече хора търсят информация и се интересуват от възможностите за стартиране на франчайзинг бизнес. Моите наблюдения са, че българите вече наистина осъзнават какво представлява този бизнес модел. Те са наясно, че купуването на франчайз права не означава просто да купиш бизнес, който да работи сам. Нужно е да се следват определени правила и стандарти.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

Все още няма коментари
Нов коментар