Зеленият франчайз - силен интерес, слабо предлагане

В България все още не е настъпил очакваният бум на зелени обекти

Липсата на достатъчно предлагане на зелени франчайз брандове има и добра страна, защото дава време на местните бизнеси да се развият, смятат експерти
Липсата на достатъчно предлагане на зелени франчайз брандове има и добра страна, защото дава време на местните бизнеси да се развият, смятат експерти
Липсата на достатъчно предлагане на зелени франчайз брандове има и добра страна, защото дава време на местните бизнеси да се развият, смятат експерти    ©  Shutterstock
Липсата на достатъчно предлагане на зелени франчайз брандове има и добра страна, защото дава време на местните бизнеси да се развият, смятат експерти    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Интересът към зеления франчайз се засилва, но предлагането в България все още е по-малко от търсенето, показва статистиката на консултантската компания Franchising.bg (която поддържа онлайн каталога на франчайзите в България).

Зад условното понятие зелен франчайз се крие най-общо "бизнес под чадър", свързан със здравословния начин на живот – например предлагане на качествени храни, фитнес услуги, продажба на спортни съоръжения и др.

"В България все още не се наблюдава очакваният бум на открити зелени обекти на франчайз, както се случва в Централна Европа", казва Веселин Димитров, търговски мениджър във Franchising.bg. И уточнява: "Имаме ежедневен поглед над франчайз пазара в страната. Кандидатите се обръщат към нас, попълват въпросници и споделят интересите си. За съжаление статистиката ни показва, че едва под 5% от франчайзите, представени в нашия каталог, са в групата "Зелени". В същото време броят на предприемачите, които търсят работа с нови, непознати брандове в сферата на зеления бизнес, расте", обобщава Димитров.

"Веригите за здраве и красота (health and beauty) са франчайз секторът с най-бързи темпове на растеж на западните пазари", допълва Деница Божинова, оперативен мениджър и управител на компания, която е мастър франчайз за FitCurves (дамски фитнес центрове) и No+Vellо (салони за фотоепилация) за България и региона. Според Божинова нарастващото търсене на този тип услуги се обяснява с все по-голямата информираност на хората по здравни теми, с желанието за релакс и антистрес активности, както и с по-голямата достъпност до модерните технологии.

Възходящо

"Нашият опит в България през последните години потвърждава световните тенденции", отчита Деница Божинова. "Все повече хора организират ежедневието си, така че да намират време редовно да се грижат за здравето и красотата си. Интересно е да се отбележи, че този нарастващ интерес се наблюдава сред различни демографски групи, дори сред такива, които традиционно са пренебрегвани от health and beauty индустрията", обобщава тя. И се аргументира: "Все повече български жени във възрастовата група от 40-65 години посещават нашите фитнес салони и все повече български мъже се подлагат на естетически процедури като фотоепилация."

Според Яни Драгов, собственик на верига магазини "Зелен Био" в София, става все по-модерно и наложително да се живее здравословно, затова интересът към всичко, свързано с "био", се засилва. Драгов твърди, че е доволен от темповете, с които се развива неговият бизнес модел. "Но въпреки това е изключително трудно един биомагазин да оцелее", предупреждава той. И обобщава, че за да се случи това, са нужни мениджърски умения и финансови възможности. "Биохраните са сред малкото сектори, които реализират ръст. Вярно е, че изходната база за сравнение е ниска, но е факт, че потреблението им расте. Тази ниша е перспективна, но не е за всеки и не носи печалба веднага. Трябва да се наложиш с добро управление и добър асортимент", обобщава досегашния си опит Драгов.

"Интерес има, но в България "франчайз" все още за мнозина е странно понятие", твърди Марин Райковски, мастер франчайз на испанската верига Natur House, която предлага консултации с диетолог и хранителни добавки, подкрепящи процеса на отслабване. "Някои кандидати за партньори например искат от нас да им обзаведем обекта, да им обучим хората и те само да печелят. Не става така. За да успееш, трябва и ти да заложиш нещо – пари, време, нерви", казва Райковски. Според него зеленият франчайз е във възход по света, но "в България няма бизнес, който е във възход, освен ако не сте нечий братовчед и не получите държавна поръчка".

"Има огромна разлика във възможностите за развитие на зелен франчайзинг в София, където доходите са най-високи, и останалите градове"

Деница Божинова, управител на компанията с мастър франчайз за FitCurves и No Vello

Нагоре-надолу

Търсенето на качествени услуги за здраве и красота е в пряка зависимост от покупателната способност на хората, отчитат представители на компании, предоставящи франчайз права. "Има огромна разлика във възможностите за развитие на зелен франчайзинг в София, където доходите са най-високи, и останалите градове", пояснява Деница Божинова.

"Интересът към здравословния начин на съществуване се увеличава, колкото и да е широко това понятие. Но когато оборотите падат и нямаш пари за инвестиции, когато държавата си повишава разходите и изисква все повече от теб, а ти имаш все по-малко – става все по-трудно за теб", обобщава Борислав Кашчиев, собственик на веригата за здравословно хранене FixMix, която има опит със затварянето на обекти.

"Икономическата криза със сигурност засегна бизнеса ни в България, но ефектите й не са еднозначни", посочва Деница Божинова. Според нея ограниченото банково кредитиране за стартиращи бизнеси се отразява, без съмнение, негативно, защото стеснява кръга от потенциални франчайзополучатели. Освен това икономическата несигурност направила крайните потребители по-чувствителни към цената на услугите, които получават, което пък "води до увеличаване на промоционалните оферти и разходите за маркетинг". От друга страна обаче, "именно заради кризата много хора потърсиха алтернатива или допълнение на настоящата си заетост или бизнес, поради което и профилите на франчайзополучателите станаха по-разнолики", обобщава опита си Божинова.

Според нея от гледна точка на бизнес модела положителният ефект от кризата се изразява в понижаването на цените на търговските площи (между 30% и 50% от 2008 г. насам) особено в моловете и централните търговски зони. "Това направи франчайз бизнеса по-атрактивен в София, Варна и Пловдив. За съжаление обаче кризата ни принуди временно да отложим плановете си за развитие в по-малките градове поради растящата безработица там", твърди Божинова.

Плюсове

"Липсата на достатъчно предлагане на зелени франчайз брандове има и добра страна", отбелязва Веселин Димитров. Защото "местните зелени бизнеси все още имат време да се подготвят и развият, преди на пазара да навлязат големите международни вериги със зелени предложения", отбелязва той.

Основно предимство на франчайз бизнеса е, че той предлага стандартизирано качество и минимизиран риск, обобщава Деница Божинова. Но и тя е категорична, че има редица фактори, които влияят на успеха на даден франчайз обект, дори когато той е част от успешна световна верига. Сред тях са локацията, доброто планиране на оперативните разходи, постоянното инвестиране в маркетинг и реклама, добре обученият персонал. "Но бизнес успехът зависи най-вече от ангажираността и предприемчивостта на собственика", убедена е Божинова.