🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Светослав Билярски: Франчайзите са по-устойчиви по време на криза

Основателят и управител на Franchising.bg пред "Капитал Дейли"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Как се появяват новите франчайз системи?

- Франчайз системите могат да бъдат внесени от чужбина или да са разработени български модели на утвърдени компании. Инвазията на световни вериги се засилва и все повече чуждестранни компании виждат възможност за развитие на нашия пазар. Разходите за разработването на българска франчайз верига започват от 12 хил. лв. и могат да включват в пълния си вариант: всички необходими документи, обучения, административни разходи, софтуерно обезпечаване, назначаване и обучение на франчайз мениджър, маркетиране на франчайза и т.н.

Какви са най-често срещаните конфликтни ситуации в отношенията франчайзодател – франчайзополучател?

- Конфликти има и в най-добрите семейства. Важен проблем е спазване на предоставеното ноу-хау и добри практики от страна на франчайзополучателя. Чести нарушения са смяна на доставчик на определен продукт и неотговарянето на качествените изисквания на франчайзодателя. Нашето изследване показва, че това мнение се споделя от 15% от франчайзодателите в страната. Също толкова са и тези, които изтъкват неспазването на договорните клаузи и главно на финансовата част като повод за конфликти.

Най-добрият начин за справяне с конфликтите е намирането на правилния партньор, а не да се стремят към разрастване на веригата на всяка цена. Защото привличането на един неправилен партньор може да окаже влияние върху цялата останала структура и да навреди на изградения имидж на марката. В САЩ одобряват само 4% от кандидатите за франчайз. В България е обратното – често франчайзодателите правят компромиси само и само да имат повече обекти с мотива "не можеш да спреш никого да се провали". Конфликтите се изглаждат превантивно и ако се чувате всяка седмица със своя партньор, ако го подкрепяте емоционално, франчайзополучателят ще вижда, че си на негова страна. Затова не казваме "купувам" и "продавам" франчайз, а "предоставям" и "получавам" франчайз. Ако двете страни вървят в една посока – тогава всичко е окей.

Как се отрази кризата върху франчайз бизнеса в България? - В последните шест години предложенията за започване на франчайз бизнес в страната растат ежегодно с по над 20%. Трендът е възходящ, обективен и предопределен от световните тенденции. И въпреки това сме в пъти по-назад по този показател в сравнение с развитите страни. В САЩ например половината от стоките и услугите се продават от франчайзи, а тук те едва ли са над 3%.

Кризата не пречи, а по-скоро засилва развитието на франчайз веригите - много бизнеси се насочват към франчайзинга, за да решат свои мениджърски проблеми в кризата, свързани с липсата на оборотни средства. А тези, които са достатъчно добре финансово, искат да растат и осъзнават, че пътят за това е да продават и в чужбина. В този случай франчайзът е особено подходящ, защото това е универсален модел за дистрибуция на стоки и услуги. Навсякъде веригите изместват соловите играчи, така че франчайзингът е начин да се глобализира бизнесът. Доказано е, че франчайзите са по-устойчиви по време на криза заради това, че имат по-познаваема марка и не е нужно да започваш нов бизнес с откриването на топлата вода. Интересът към закупуването на франчайзи расте дори и в сектори, засегнати сериозно от кризата, като агенциите за недвижими имоти. Преимуществата са много - работиш под позната марка, с обща база данни от оферти и ползваш ефекта от рекламирането на веригата като цяло.

Франчайзингът е много по-нискорисков модел за започване на самостоятелен бизнес. Ако някой млад човек може да започне бизнес с по-евтин франчайз, дори това да не е бизнесът на живота му, ще се увери, че това е много добро училище. Дори само заради това да се научи как се управляват хора, как се води счетоводство, как се обслужват клиенти и т.н.

По време на криза основно се търсят нискобюджетни франчайзи – такива с инвестиция под 15 000 лв. в България и под 15 000 паунда във Великобритания. Друга тенденция е търсенето на домашно базирани франчайзи, което ти спестява разходите за наем на офис – например франчайз за консултанти по интернет маркетинг.

Как българското законодателство урежда франчайз бизнеса?

- Споменаване на франчайзинга откриваме единствено в Закона за корпоративното подоходно облагане. Според него: "Франчайз е съвкупност от права на индустриална или интелектуална собственост, отнасящи се до търговски марки, търговски имена, фирмени знаци, изработени модели, дизайни, авторско право, ноу-хау или патенти, предоставени срещу възнаграждение, за да се използват за продажба на стоки и/или за предоставяне на услуги." Франчайзингът не се споменава нито в Търговския закон, нито в Закона за задълженията и договорите. Затова договорът за франчайзинг спада към т.нар. ненаименовани договори, чието съдържание и сключване не е установено със законови норми. Така: "Страните могат свободно да определят съдържанието на договора, доколкото то не противоречи на повелителните норми на закона и на добрите нрави" - според чл. 9 от Закона за задълженията и договорите. Затова най-важното, което трябва да се знае за договора за франчайзинг, е, че в него страните могат да договорят всичко, което намерят за добре.

Най-добрата практика по света е саморегулацията на франчайзинга. Затова ние инициирахме създаването на Асоциация на франчайзите в България, в която да се приемат само франчайзи с доказано ноу-хау, със смислено обучение и непрестанна подкрепа на франчайз партньорите. Факт, че франчайзингът може да се развива и без специален закон. В САЩ има регулация на франчайзинга и тя изисква договорът за франчайз да се подпише едва след изтичането на 10 работни дни след оферирането, за да се предпази новият член от веригата от спонтанно и необмислено решение. Освен това франчайзодателят е длъжен да ти даде контакти на предприемачи, които са отпаднали от франчайз веригата , за да можеш да ги попиташ какви са причините за това и дали франчайзодателят е изпълнил обещанията си. Препоръчваме на всеки кандидат, преди да подпише договор за франчайз, да поиска да поработи една седмица в обекта. Тогава той ще може да види дали това е, което иска да прави през следващите пет години. Ако например не си си представял, че цял ден ще седиш до един фритюрник, това може да не е твоят модел за правене на пари.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

Все още няма коментари
Нов коментар