🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Uber: Чакаме Европа да регулира бизнеса със споделените пътувания

Димитър Радуков, генерален мениджър на "Юбер България"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Димитър Радуков е генерален мениджър на "Юбер България" от началото на април. Връща се в България след седем години специално заради Uber. Димитър е софиянец. Учи в Американския университет в Благоевград. След това работи няколко години в София. Прави MBA в INSEAD. След това заминава за Лондон, където работи в консултантската Boston Consulting Group. След това се преориентира към банковата сфера и започва работа като инвестиционен банкер най-вече с фокус сливания и придобивания, особено в технологичния сектор, като оттам идва и интересът му към технологичните компании.   

Как решихте да поемете "Юбер България"?

Смятам, че бизнес моделът е изключително иновативен и ще бъде и успешен. Това е бъдещето, хората ще се придвижват именно чрез такива платформи. Това е и шанс да разработим нещо ново в България, което досега не го е имало. Tоест този тип масовизация на тази услуга, която досега съществува, но под една друга форма. Новите технологии я правят много по-достъпна и много по-сигурна и за мен това е изключително интересно, и отделно можем да променим и облика на града, като намалим трафика и замърсяването.

В тежки времена за Uber идвате. Очаквахте ли глоба от КЗК?

Не бих казал, че очаквахме такава съпротива именно от КЗК. Очаквахме компаниите с интереси в сектора да търсят начин да ни спрат, но в крайна сметка, като погледнем историята, добрите иновации, които се използват от обществото, винаги побеждават.

Обжалвате ли освен решението по същество на комисията и незабавното изпълнение на прекратяване на нарушението?

И двете обжалваме.  

Вариантите какви са - да спрете да предлагате приложението или колите и шофьорите да се приведат в съответствие с изискванията за класическите таксиметрови компании?

Ние нямаме нищо общо с таксиметровите компании и никога няма да бъдем такава. Ние сме платформа за споделено пътуване. Ние не извършваме превоз. Ние просто свързваме хората, които искат да пътуват.

Ще спрете ли услугата UberX, както иска КЗК?

След като обжалваме решението на КЗК и предварителното изпълнение, нямаме намерение да я спираме.  

Колко пъти е свален app-ът до момента в България?

Свален е над 10 хил. пъти. Услугата се радва на изключителен интерес от страна на пътниците. В общи линии този, който е пробвал, винаги продължава и занапред.

Колко шофьори работят?

Няма да коментираме, това е фирмена тайна. В по-дългосрочен план, в зависимост от това как ще се развие компанията в глобален мащаб, това може и да е тема на разговор. Конкретно за числа не мога да говоря, това е политика на компанията, знаете, има спекулации за финансиране, евентуално публично предлагане на акции на борсата в Ню Йорк и това прави всяка информация изключително чувствителна, и затова не я предоставяме.

Докъде стигна планът за навлизане на варненския пазар?

В момента сме се фокусирали изцяло върху София и нямаме конкретни планове за разширяване в други градове.  

Защо холандските компании не са предоставили данни на КЗК за приходите им от българския пазар?

Ние сме предоставили всичко на КЗК, що се отнася до нашата дейност в България. Специално за холандските дружества КЗК проявява интерес за финансови резултати за години, през които тези дружества не са имали нищо общо с България, което повдига въпроса за какво са им. Второ - в тези дружества е събран целият международен бизнес на Uber, изключвайки Северна Америка. Съответно всяко предоставяне на такава информация е изключително чувствително за компанията поради слуховете за финансиране и IPO.

Какво точно сте предоставили за "Юбер България"?

Предоставили сме изготвените по закон финансови отчети за 2014 г.

Но "Юбер България" не е дружеството, което оперира на пазара...

Това е така, да. Ние реално извършваме спомагателна дейност и инженерите, които разработват софтуер, също са в това дружество.

Тоест резултатите са абсолютно ирелевантни?

Да, но те изискваха тези документи и по българското законодателство ние им ги дадохме. За холандските дружества резултатите за 2014 г. по холандското законодателство трябва да са готови през януари 2016 г. Тогава от КЗК поискаха за 2013 г. Ние им обяснихме, че тези финансови резултати нямат нищо общо с България, второ, това е изключително конфиденциална информация. В първоначалния вариант на публикуваното решение на КЗК част от информацията, която предоставихме, не беше скрита, както бяхме поискали, и съответно нашите адвокати на обед звъняха и пращаха факсове на КЗК да изтеглят тази информация, и те я заличиха.

Вие ли сте човекът, който оттук нататък ще води разговори с българските институции?

Аз съм един от хората.

Директорът за Европа - Патрик Щуденер, предишния път като беше в България, имаше доста срещи с институциите. С каква цел бяха?

Ние като компания водим активен диалог не само с българските институции, а с всички заинтересовани. Тук имаме и инженерингов хъб, а отскоро и договор с една от големите аутсорсинг компании. Тоест продължаваме да инвестираме в България.

С кого имахте срещи?

Не мисля, че може да ги коментираме една по една. Ние винаги търсим диалог с институциите като цяло и с всички заинтересовани страни.    

Получава ли се диалог, ползотворен ли е и какво виждате като действия от страна на администрацията?

Да, получава се диалог. Нещата не стават отведнъж. Трябва време да мине и в случая за България много е важно как ще се развият нещата на ниво Европейски съюз, тъй като България ще трябва да се съобрази с европейските директиви, които в един момент ще се появят за този тип услуги. И тук е голямото противоречие между решението на КЗК и това, което се обсъжда на ниво Европейски съюз. ЕК започна задълбочено проучване на този тип услуги като споделеното пътуване, като резултатите се очакват през есента. Явно в Брюксел осъзнават, че сме нещо много различно от таксиметрова компания, а КЗК по необясними причини - не. Другата причина за проучването е, че услугата се третира по различен начин във всяка страна членка и ЕК иска да има единен пазар.

Проучването е по т.нар. Digital Agenda, което не е действащо законодателство. По сегашните норми на ЕК вие къде попадате?

Като цяло законодателството, а и Законът за автомобилните превози е от края на миналия век, ерата преди умните телефони и приложенията, и той не отговаря на новите достижения на технологиите. Тоест споделените пътувания нито са изрично забранени, нито са изрично обхванати и законите трябва да се осъвременят. Редица европейски комисари са се изказали положително за икономиката на споделянето, споделените пътувания и за Uber. И тук е голямото разминаване между КЗК и отношението на европейските институции. Отделно има разминаване между третирането на КЗК и нейния еквивалент в други държави.

Какви са те?

Като цяло еквивалентите на КЗК са добронамерени и това е логично, тъй като Uber внася допълнителна конкуренция на пазара. Съответно по-добри цени за потребителите и по-качествена услуга. Това реално се случи в България.

Как ще коментирате твърдението на такситата "О'Кей Супертранс", че правите дъмпинг на цените?

Проблемите в таксиметровия бранш са вътрешни и те трябва да си ги решат вътрешно, основният проблем са копърките, с които те не могат да се преборят. Обвиненията на "О'Кей Супертранс" са изцяло безпочвени и това ще се види в съда.

Има промяна в Закона за автомобилните превози, предвиждаща таксиметровите фирми да наемат шофьорите...

Това нас не ни засяга, ние не сме таксиметрова компания. Шофьорите не осъществяват таксиметров превоз.    

Какво се случи във Франция?

Има временно спиране на услугата заради бурното таксиметрово лоби, което тръгна да чупи и преобръща коли в центъра на Париж. Само една от услугите е спряна, и то временно, защото се очаква конституционният съд да се произнесе през септември.

Какъв тип регулация очаквате?

Ние сме за регулацията. Въпросът е, че тя трябва да отговаря на постиженията на 21-и век. Очакваме да ги осъвремени.

Какъв законопроект очаквате, какво да регулира?

Това е един различен начин за пътуване и трябва да се прави ясно разграничение между платформа, която просто свързва пътниците и самото придвижване, което се прави от независими шофьори.

Колко данъци е платил до момента Uber в България?

Uber си плаща абсолютни всички данъци и осигуровки.

Какъв е пътят на плащането на превозната услуга?

Технически то се извършва от трета страна - водеща компания за online плащания в света. Основната част отива по банкова сметка на шофьора, а Uber в Холандия получава 20%.

Данък печалба се плаща в Холандия, т.е. вие данъци от дейност в България не плащате...

Ние имаме едни от най-високоплатените програмисти в България. Понеже говорим за това с какво допринасяме за българската икономика.

Фактури издават ли се, плаща ли се ДДС?

Това е разписка за споделено пътуване. Шофьорите не са с приходи над 50 хил. лв.

Имало ли е проверки на автомобилната администрация и МВР?

Не, не е имало.

Понеже рискът остава за шофьора от това да му спрат колата от движение, вие предлагате ли някакво съдействие?

Такива проверки досега не са се случили, имаше само спекулации в медиите.

Какви са възможните сценарии след решението на КЗК?

Ние вярваме във върховенството на закона. Смятаме, че след като ВАС се произнесе, решението ще е в наша полза. То е очевидно, че ние допринасяме за конкуренцията, не нарушаваме българските закони. Това е онлайн платформа и не осъществяваме превоз. В по-дългосрочен план очакваме европейските регулации.

Интервюто взеха Паулина Михайлова и Калина Горанова

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    wanderer avatar :-P
    wanderer
    • - 12
    • + 8

    "Смятам, че бизнес моделът е изключително иновативен и ще бъде и успешен."
    Този бизнес модел, на "споделеното билетче" от градския транспорт, го практикуваме от 30 години, когато цената от 4 ст. беше повишена на 6 ст.
    Сега "иновацията" е, че ще се "споделя" личния автомобил за да се възстановят платените данъци и застраховки като за личен автомобил, нищо че с него, де факто, ще се извършва обществен транспорт. Мотивацията за тази "иновация" е променена от "гадните шофьори на градския транспорт", на "гадните бакшиши от лицензирани компании".
    Опитът е паказал, че "компенсирането" на нарушените правила (от "гадните бакшиши") с ново нарушаване на правилата (случайни водачи), винаги води до криза или поне хаос (на случайно "изчезнали" пътници).

    Нередност?
  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie
    • - 19
    • + 14

    Този какво се прави на утрепан, не било таксиметрови услуги. А какво е? След като се разменят пари срещу превоз как да го наричме тогава? :)
    Трябваше да го попитате колко данъци плащат шофьорите му.
    Нямам нищо против иновациите но това определено не е такава.

    Нередност?
  • 3
    rxb1418346119385170 avatar :-|
    Nikolai Tsekov
    • - 5
    • + 22

    Юбер е най-добрият отговор на наглите бакшиши! Знаете ли, че нощем никой бакшиш няма да ви качи, ако не сте поне за 5-6 км разстояние - влачил съм си куфара три километра след нощен полет, щото изродите само като чуят, че ни си за Люлин, се правят,че чакат специален клиент....

    Нередност?
  • 4
    victorius avatar :-|
    victorius
    • - 3
    • + 23

    Харесвам иновациите и използвам плаформите за "споделен" транспорт и настаняване. Очевидно обаче има нужда от регулиране на бизнеса. Изказването "Ние не извършваме превоз. Ние просто свързваме хората, които искат да пътуват." Е същото като да заявиш "Не предлагаме секс, ние сме само сутеньори".

    Нередност?
  • 5
    cuam4o avatar :-P
    Ангел
    • - 5
    • + 11

    Убер ми се струва ще отнесе още 2-3-4-5 глоби и накрая ще затвори врати за БГ. КЗК в случая е в правото си, мисля.

    Нередност?
  • 6
    mirkoni avatar :-|
    Миркони
    • - 4
    • + 11

    Ползвам Uber от януари насам основно по няколко причини:

    1. Електронно плащане - без разправия за ресто или ненужно закръгляване на сметката;
    2. Комфортни автомобили, но най-вече отношението на шофьорите - в повечето случаи, това са хора които го правят за допълнителен доход и по тази причина не го приемат като "работа" и се усеща едно друго настроение. За разлика от таксиметровите шофьори, които в по-голямата си част всичко на тоя свят им е криво;

    И ако регулациите който се налагат на такситата са пречката, защо не ги олекотят тях, вместо да глобавят Uber? Така на равни начала нека клиента предпочете коя услуга му харесва.

    Нередност?
  • 7
    longanlon avatar :-|
    Longanlon
    • - 2
    • + 6

    И защо според всички трябва да има "регулация" на Юбер? Какво ще му регулират, той и сега си работи добре.

    Нередност?
  • 8
    cuam4o avatar :-P
    Ангел
    • - 4
    • + 6

    До коментар [#6] от "Миркони":


    До коментар [#7] от "Longanlon":

    Защото това е бизнес, а бизнеса трябва да плаща данъци. Освен това Uber не назначава шофьорите си и дефакто не носи никаква отговорност ако той катастрофира с вас, обере ви или ви убие. Uber просто ви е "запознал". Е да, но не. Тея наскубаха милиарди долари, като посмъртно не могат да излязат на печалба и според мен ще са едни от първите, които ще гръмнат.

    Нередност?
  • 9
    plovdivski avatar :-P
    Тъпата майна
    • - 4
    • + 1

    - Плащате ли данъци за дейността си в България?
    - Не, но сме наели хора и им плащаме осигуровките.

    Невероятно, но факт :) Ако аз изнасям приходите си в Холандия и не плащам данъци тук, обаче плащам осигуровки на хора, които извършват услуги за моя бизнес зад граница, допринасям ли за икономиката?

    Нередност?
  • 10
    wanderer avatar :-|
    wanderer
    • - 4
    • + 1

    До коментар [#7] от "Longanlon":

    "И защо според всички трябва да има "регулация" на Юбер?"
    Най-малкото, за да има някакви средства, с които да се подържа и изгражда инфраструктурата за да могат всички да се движат, не само Юбер.
    Никой не спори, че регулацията ни е справедлива и добре работеща. Но няма как да я подобрим, ако непрекъснато я рушим.
    Конкретно, ако ние с теб плащаме еднакви данъци и застраховки за колите си, защото изминаваме годишно 10 хил. км, ти би ли бил съгласен да продължим да плащаме същите данъци, но аз да изминавам 100 хил. км и в по-голяма степен да износвам инфраструктурата?

    Нередност?
Нов коментар