🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Париж срещу Uber

Компаниите от икономиката на споделянето срещат все по-голям отпор в различни страни по света

Враждебното настроение на таксиметровите водачи срещу Uber във Франция ескалира до физическо насилие.
Враждебното настроение на таксиметровите водачи срещу Uber във Франция ескалира до физическо насилие.
Враждебното настроение на таксиметровите водачи срещу Uber във Франция ескалира до физическо насилие.    ©  reuters
Враждебното настроение на таксиметровите водачи срещу Uber във Франция ескалира до физическо насилие.    ©  reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Силата на таксиметровите шофьори е всеизвестна. При това не само в България, а навсякъде по света. За секунди превозвачите могат да се организират, съберат и надъхат по една или друга идея. А когато държавата се окаже Франция, известна с революционните си настроения по всякакви обществени въпроси, ситуацията става още по-сериозна.

Срещу тази мощна енергия през последните дни и седмици се изправи американската компания за споделено пътуване Uber с платформата й за свързване на частни лица, които да превозват други частни лица с автомобилите си. Моделът придобива популярност в много страни по света и милиони се възползват от апликацията Uber. Колкото бързо расте компанията, толкова много са и противниците й, които защитават статуквото и наложените регулаторни норми и правила. В някои държави Uber не успя да се пребори и промени модела си. Поредната загуба идва от Франция, където от тази седмица компанията спря да предлага своята услуга.

Гневът по Шанз-Елизе

Дни наред основни пътни артерии в Париж и други големи градове – Ница, Марсилия, Тулуза, бяха блокирани от протестиращи таксиметрови шофьори. Те дебнеха за коли на Uber и проявяваха жестокост към шофьорите им. Ако някой искаше да стигне до летището, можеше да разчита евентуално на градския транспорт. Протестите стигнаха до сериозно насилие с множество попилени автомобили и физически сблъсъци. Наложи се дори полицията да арестува шофьори и от двата лагера.

Конкретната причина за недоволството на водачите на таксита е, че те чувстват работата си застрашена заради според тях нелоялната конкуренция от страна на Uber. "Аз дори не печеля достатъчно, за да си позволя да се возя с такси. Един курс с такси, ако струва 10 евро, с Uber той е 4 евро. Тази американска компания се опитва да се бъзика с нас, тогава и ние ще се бъзикаме с нея", разказва недоволен таксиметров шофьор в репортаж на Techcrunch.

Проблемът е, че както на много други места по света, във Франция таксиметровата професия е строго регулирана. За да караш такси, се иска сериозна инвестиция както на време, така и на пари. Лицензът на таксиметровите шофьори струва 100 хил. евро. В същото време през платформата Uber всеки може да работи като такси със собствената си кола и без да плаща лицензи. На големите пазари Uber е много по-евтин като услуга, но пък не спазва въведените от държавата правила.

Напрежението се покачи и след като в много департаменти във Франция услугите на компанията бяха обявени за незаконни. Тя въпреки това не спря да работи, като атакува решенията в съда и обяви, че ще изчака финалното заключение на Конституционния съд през септември. На следващ етап двама от директорите на компанията – мениджърът й за Франция и за Европа, бяха арестувани. Малко след това натискът ескалира до степен, че Uber реши да спре. Пред френския вестник Le Monde директорът за Франция Thibaud Simphal каза, че прави това заради липсата на сигурност за шофьорите на Uber. "Преди всичко искаме да стъпим в диалог с френските власти и да покажем, че действаме отговорно", заяви още той. Въпреки това не скри разочарованието си: "Днес е черен ден за всичките 500 хил. редовни клиенти на UberPop във Франция и за всички шофьори, които използват платформата." Техният брой е над 10 хиляди.

По правилата на Германия

Където и да влезе, Uber поляризира настроенията около себе си и води до сериозни сблъсъци на традиционния бизнес с новите бизнес модели. По повод на протестите във Франция бившия директор на Европейската централна банка Жан-Клод Трише дори застана в свой коментар по Bloomberg зад американската компания, като каза, че благодарения на новите технологии пазарът и услугата могат да бъдат модернизирани, а това в крайна сметка е от полза за потребителите.

Въпреки това на много места платформата за споделени пътувания беше забранена и се наложи тя или да спре, или да промени модела си. Това се случи например през март в Германия, където Uber беше обявена за незаконна с решение на съда във Франкфурт, валидно за територията на цялата страна. Няколко месеца по-късно американската компания пусна нова услуга, този път по правилата на германското законодателство. Шофьорите са вече с лицензи, колите – под наем, а Uber ще работи само с партньори, които сами ангажират водачи и имат собствена "флотилия" от коли. Въпреки това компанията иска да бъде 20% по-евтина от стандартната таксиметрова услуга.

 

Няколко месеца след като беше обявена за незаконна в Германия, Uber пусна там услуга по правилата.

Споделянето не е без правила

Това, което се случва с Uber във Франция, не е изолиран случай, а сблъсъкът между традициите на бизнес и правила от последните десетилетия с нов модел – икономиката на споделянето (Sharing Economy). В свое интервю преди около година пред германското издание Der Spiegel американският икономист и анализатор Джереми Рифкин формулира случващото се с тезата, че пред очите ни се създава нов икономически ред, в който притежаването на собственост губи значението си. "Ние сме на прага на създаването на едно общество, в което нещата са безплатни", казва той.

По правилата на Sharing Economy множество нови бизнеси се зараждат и излизат в пряка конкуренция с традиционните. Това съответно създава напрежение, от една страна, а от друга, налага напасването на законовите рамки и регламенти, които са създавани в други условия. Кристален пример в това отношение е Airbnb – онлайн платформа, в която се свързват тези, които искат да наемат жилище за временно ползване, и онези, които могат да предложат такова. Airbnb прави излишни хотелите и традиционните места за настаняване по целия свят. Мрежата на онлайн платформата включва вече над 1 млн. жилища, в които досега са пребивавали над 25 млн. гости. Числа, които плашат и най-големите туристически компании.

С развитието на Airbnb расте и опитът компанията да бъде вкарана в някакви рамки. От САЩ до голяма част от страните в Европа правителства и градски управи въвеждат нови закони и ограничения с тази цел. Ако някой дава жилището си под наем за повече от Х дни в годината, трябва да бъде регистриран като туристическо предприятие и да плаща такса... В Париж например 2% от всички жилища се дават под наем в Airbnb. Въпреки че има "сделка" между компанията и града да се плащат туристически такси, през миналата година са събрани глоби от некоректни собственици в размер на 560 хил. евро.

Въпреки това силата на Sharing Economy расте и анализатори предричат тази тенденция да продължи. В доклад на PriceWaterhouse Coopers се изчислява, че до 2025 г. петте най-големи компании за споделяне ще правят общ оборот от 335 млрд. долара. "До някаква степен икономиката на споделянето е връщане назад към прединдустиралната ера, когато селищните общества е трябвало да разменят ресурси помежду си, за да оцеляват. Чрез повтаряне на взаимодействията те изграждат доверие към хората, с които цял живот са имали контакт. Дигиталните системи доказват, че доверието може да съществува на глобално ниво", казва Джон Хоуксуърт, който е главен икономист в PwC.

Въпреки протестите и опитите на държавните институции да спрат новата икономика на споделянето тя вече до такава степен е настъпила в ежедневието, че връщане назад няма. В тази игра някой ще трябва да се пренастрои. И колкото по-рано стане това, толкова по-безболезнено.

  

Глоба и забрана и в София

Uber "се радва" на първи по-съществени реакции и в България. В началото на седмицата Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи четири санкции за общо 200 хил. лв. на двете холандски дружества, през които компанията оперира на местния пазар - Uber и Rasier Operations. Всъщност половината пари са наказание за това, че според антимонополния регулатор платформата се явява нелоялна конкуренция на пазара на таксиметрови превози, а другата половина - защото дружествата не са предостави поисканата от КЗК информация.

Uber навлезе в България само в София с услугата си UberX на 9 декември миналата година. Скоро след това зам.-кметът на столицата, отговорен за транспорта, Любомир Христов изпрати до КЗК искане да провери дали дейността на компанията не представлява нелоялна конкуренция. То беше последвано през май 2015 г. от сигнал и от най-големия таксиметров превозвач в София "О'Кей Супертранс". Според решението на регулатора сега Uber не само е глобена, но е и задължена да преустанови нарушението си, което означава да спре работа тук.

От местното ръководство на компанията, разбира се, обявиха, че ще обжалват по съдебен ред както санкциите, така и постановеното прекратяване на дейността им. Тоест засега Uber няма просто да се откаже да предлага услугата си в София. Генералният мениджър на "Юбер България" Димитър Радуков в интервю за "Капитал Daily" се изказа доста критично към КЗК, обвинявайки я, че в първоначалния вариант на решението на регулатора, качено на сайта му, е имало информация за компанията, която тя изрично е била посочила като конфиденциална и е поискала да бъде скрита от публиката. Впоследствие данните са били премахнати от документа в мрежата, но Радуков не пожела да уточни за какво са се отнасяли те.

В тайна остават както броят водачи, регистрирали се да работят през платформата на Uber в София, така и клиентите, възползващи се от услугите им. Единственото число, което Радуков даде, е, че приложението е било свалено 10 хил. пъти в България.

Очевидно са замразени плановете на компанията да стартира дейност и във Варна. През април тази година мениджърът на Uber за експанзията в Европа Патрик Щуденер заяви пред "Капитал", че намеренията са платформата да стане достъпна в морската столица още това лято. Сега Димитър Радуков каза, че това просто няма да се случи засега, без да обяснява защо.

Въпреки че в становището си до КЗК Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" заема позицията, че Uber на практика навлиза на пазара на таксиметрови превози, компанията явно не страда от особеното внимание на държавни инспектори. Според Радуков досега автомобилите на Uber не са били проверявани от администрацията.
24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030
    • - 3
    • + 20

    Като гледам френските бакшиши са по-голями селяци и от нашите.

    Нередност?
  • 2
    glog avatar :-|
    glog
    • - 10
    • + 13

    Статията е интересна с това, че дава достатъчно добра представа за какво всъщност става дума. Затова може да бъде препоръчана за запознаване с това, което е казано в нея. Но нейната оценка е изцяло подвеждаща. Изцяло манипулативна.

    Всъщност през последните няколко години от САЩ усилено се трудят да превърнат държавата като публична управленческа институция в частна управляваща обществото капиталистическа институция, в която гласът на основната маса от обществото ще стане абсолютно формален и без каквато и да било възможност да повлияе по някакъв начин на начина, по който го управляват. Тоест, в превръщането на дори и сегашната формална демокрация в корпоративна демокрация. В приватизирането от наднационалните корпорациите на държавната власт с нейната демокрация барабар.

    Апропò, точно това САЩ се опитват да направят и чрез предлагания генерален двустранен договор САЩ/ЕС с предоставения на частни лица и корпорации арбитраж, чийто решения са задължителни за държавите. Което прави държавите подчинени на наднационалните частни корпорации, след което за демокрация ще може да се говори, но в управлението на обществото нищо демократично няма да остане.

    Един пример. Според статията "До някаква степен икономиката на споделянето е връщане назад към прединдустиралната ера, когато селищните общества е трябвало да разменят ресурси помежду си, за да оцеляват. Чрез повтаряне на взаимодействията те изграждат доверие към хората, с които цял живот са имали контакт". Но тази аналогия е подвеждаща. Защото в прединдустриалната ера самите селищни общества са разменяли своите ресурси. А сега между хората от различните общества, които разменят своите ресурси, застава една мощна наднационална корпорация, която всъщност организира и прави тази размяна, при което няма как парсата да не остане в нея. Тоест, тя фактически взема данъка, който иначе отива в държавата в полза на цялото общество. Докато прибирайки тази парса отива в джоба на собствениците на тази корпорация.

    Много умно измислено, но насочено изцяло в полза на наднационалния бизнес, против интересите на организираното в държава общество. Против интересите на цялото общество, като се изключи само прослойката на собствениците на наднационалните корпорации, а не само против интересите на държавата като управленческа институция.

    Нередност?
  • 3
    selofia avatar :-|
    Селофия
    • - 25
    • + 12

    Измекяркса услуга, измислена от някой Скрудж с долари/евра в очите, който иска да захлебва от други измекяри, които имат много свободно време... а лизинга трябва да се плаща...
    Ще отмре естествено като Напстер..... или со кютек...
    Юбер е дълбоко ВРЕДНА услуга, макар и на пръв поглед йефтена.. Таксиджиите тука са много прави...

    Нередност?
  • 4
    noidea avatar :-|
    noidea
    • - 5
    • + 21

    Ако шофьорите на Убер имат същите документи като за нормалните таксиметрови т.е. психо, медицинско, минали са си тестовете пред ДаИ и т.н и си плащат данъците - касов апарат и прочие. Колите им минават на ГТП примерно на 6 месеца и са около 5 годишни, не виждам какъв е проблемът. На мен ми е писнало да ме возят в жълтите таралясници пред разпад, хора съмнително изглеждащи и миришешти. И с какво тяхната услугата да е монопол или по-добра от Убер?

    Нередност?
  • 5
    bretschneider avatar :-P
    bretschneider
    • - 1
    • + 9

    Скоро Юбер ще започне да предлага и куриерски услуги, демек На ви един пакет така и така сте тръгнали към Варна, вземете да го занесете! Ко праим тогава. Само Еконт имат подобна апликация за момента. Сиди да не дремат! :)

    Нередност?
  • 6
    gost22 avatar :-|
    gost22
    • + 6

    До коментар [#4] от "kras4o":

    Всъщност, повечето от изброените неща стават и с рушвети.

    Нередност?
  • 7
    gost22 avatar :-|
    gost22
    • - 5
    • + 10

    Стягайте се, хората разбраха, че собствените вещи всъщност може да са активи дето носят пари, а интернет ще ги свърже с клиенти. Плащането през банка (карта) дори е по-надеждно от касовите апарати, щото няма как да се напомпва сметката... Юбер не е само за такситата, той е за сектора на услугите с лични (на физическите лица) предмети и собственост.

    Нередност?
  • 8
    stg avatar :-|
    stg
    • + 2

    [quote#4:"kras4o"]Ако шофьорите на Убер имат същите документи като за нормалните таксиметрови т.е. психо, медицинско, минали са си тестовете пред ДаИ и т.н и си плащат данъците - касов апарат и прочие. Колите им минават на ГТП примерно на 6 месеца и са около 5 годишни, не виждам какъв е проблемът. [/quote]
    всъщност нямат нищо от това, това което сте изброили е част от лицензния режим за таксита общо взето, докато Юбер не се лицензират по него, там имаме просто нормални лични коли

    Нередност?
  • 9
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина
    • - 6
    • + 5

    Измислиха Юбер топлата вода!

    До коментар [#7] от "gost22":
    Че кога хората не са ползвали лични активи за бизнес? Просто започнат ли, в повечето случаи държавата изисква да се регистрират като търговци, т.е. да отворят фирма както се казва разговорно. И пак питам, къде присъства споделеността в българската юбер услуга, освен в името?

    Честно, аз нямам доверие да ме вози някои, решил е да заработи ей така 20-на лв тая вечер. Едва ли е неврохирург! Изобщо не си представям кой човек с професия би се хванал да си жертва времето с плиятели и семейство след работа, за някои лев. Още повече да си хаби и троши личната кола! виждам го като целодневно, но незаконно занимание за хора без професия, които печелят от укриване на данъци и осигуровки.

    Нередност?
  • 10
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#5] от "buiko":

    Рейсовете вече опитаха да правят куриерски услуги. Но след атентата в Бургас бяха своевременно спряни. Има си правила за безопасност и на хората, и на пратките, застраховки и т.н.

    Нередност?
Нов коментар