🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ЕК отпусна 6.6 млн. евро за промоция на български плодове, вина и спиртни напитки

Брюксел финансира четири програми на браншови организации за разширяване на пазарите в общността и извън ЕС

В резултат на тези програми за първи път български череши се продават в Норвегия
В резултат на тези програми за първи път български череши се продават в Норвегия
В резултат на тези програми за първи път български череши се продават в Норвегия    ©  Юлия Лазарова
В резултат на тези програми за първи път български череши се продават в Норвегия    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Европейската комисия одобри финансирането на още четири български промоционални програми за храни и напитки, подадени през 2015 г., съобщиха за "Капитал Daily" от Министерството на земеделието и храните (МЗХ). По този начин браншовите организации ще могат да рекламират пресни череши и други плодове, вина и спиртни напитки на пазарите в общността и извън нея. Безвъзмездната помощ е 6.59 млн. евро.

Каква е целта и кои са програмите

Брюксел от години финансира безвъзмездно тригодишни промоционални и информационни програми, насочени към общия пазар и към трети страни (извън ЕС). Целта е популяризиране на предимствата и осигуряване на възможност за трайно настаняване на качествени европейски продукти на чужди пазари, различни от националния. Средствата се отпускат само на представителни сдружения на производители или на производители и търговци на земеделски или хранителни продукти.

Четирите одобрените български програми през 2015 г. са:

- "Информационна и промоционална програма за пресни череши", предложена от Националния съюз на градинарите в България. Програмата е на стойност 1.639 млн. евро и е насочена към пазарите на Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства и Беларус.

- "Обичам плодове" - предложена е от Асоциацията на земеделските производители в България и е за промоция на пресни плодове на пазарите на Великобритания, Литва и Румъния. Програмата е на стойност 4.053 млн. евро.

- "Промоция на вина със защитено наименование за произход/защитено географско указание в трети страни". Предложена е от Националната лозаро-винарска камара и е за пазарите на САЩ и Китай. Програмата е на стойност 3.578 млн. евро.

- "Промоция на европейски спиртни напитки с географско указание" - предложена от Регионалната лозаро-винарска камара "Южно Черноморие" – Бургас, и гръцкото сдружение Tirnavos. Програмата е за промоция на българска ракия и гръцка спиртна напитка ципуро на пазарите на САЩ, Русия и Беларус и е на обща стойност 3.91 млн. евро.

Смяна на правилата

Според сега действащите правила финансирането на промоционалните програми се осъществява с безвъзмездни средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (50%), от националния бюджет (30%) и от предлагащата организация (поне 20%). От 2016 г. обаче се предвиждат няколко съществени промени, уточни Иванка Статкова, главен експерт в дирекция "Директни плащания и схеми за качество" в МЗХ.

Най-важните са свързани с отпадане на националното съфинансиране за сметка на увеличаването на европейското – 70% за обикновените програми на вътрешния пазар и 80% - за обикновените програми, насочени към трети страни, както и за мултинационалните програми (с участници от две или повече държави) на вътрешния пазар и в трети страни, обясни Иванка Статкова.

Общият европейски бюджет за промоционални програми ще се увеличи, като от 60 млн. евро ще достигне до 200 млн. евро през 2020 г. Планира се и разширяване на списъка с допустимите продукти.

Опростена е и процедурата за кандидатстване. В момента кандидатстването става чрез Министерството на земеделието и храните, което прави предварителна селекция и препраща документацията в Брюксел. "От 2016 г. обаче проектите ще се подават онлайн директно в Европейската комисия (ЕК)", съобщи още Статкова. И уточни, че управлението на мултинационалните програми ще бъде извършвано от ЕК, а на обикновените промоционални програми ще бъде поделено между ЕК и държавите членки. Кандидатстването ще става само веднъж годишно - така е и през 2015 г., докато преди това имаше две кампании за година.

Веднъж годишно ЕК съвместно с държавите членки ще подготвя работна програма за стратегическите приоритети, свързани с тематиката на промоционалните проекти за вътрешния пазар и с държавите от страните извън ЕС. За 2016 г. те вече са ясни, ясен е и бюджетът за подкрепа – 111 млн. евро (виж каретата).

Поканата за подаване на предложения за промоционални програми за следващата година трябва да бъде публикувана на уеб сайта на ЕК през януари 2016 г., а сроът за подаване на новите предложения за промоционални програми е до 1 април. Очаква се до края на тази година да бъде готов новият формуляр за онлайн кандидатстване с предложения.

Постигнатото досега

Досега има 20 български промоционални програми, одобрени за финансиране от ЕК. От тях седем са изпълнени, девет са в процес на изпълнение, а четири предстои да бъдат изпълнени, показват данните на МЗХ. В резултат на изпълнението им се отчита увеличение на износа на сирене и кашкавал в Русия (преди ембаргото), Украйна, Австралия и Обединените арабски емирства, посочва Статкова.

"За първи път започна износ на българско сирене и кашкавал за Бразилия. Наблюдава се и увеличение на износа на българско вино в Русия, Китай, САЩ, Швейцария, Великобритания, Германия и Италия. Има много положителни тенденции и при износа на лютеница, печен белен пипер, конфитюр от рози, мармалад от шипки и компот от праскови на пазарите на Германия, Румъния и Полша. Като положителен резултат е и стъпването за първи път на български череши на пазара в Норвегия. България е една от малкото европейски държави, която има изпълнена информационна програма, включваща мерки за популяризиране на европейската система за маркиране на яйцата, която допринесе за увеличаване на износа на яйца в Гърция и Румъния", обобщава досегашните резултати Иванка Статкова.

Приоритети за 2016 г.

За вътрешния пазар:

- Информация относно схемите за качество на ЕС (географски наименования, биологично земеделие, графичен знак за най-отдалечените райони на ЕС)

- Други иновативни програми (включват качество, характеристики на продуктите на ЕС, др.)

- Програми за млечни продукти/мляко или свинско месо

Пазари на трети страни:

- Китай/Япония/Южна Корея

- САЩ/Канада

- Латинска Америка

- Югоизточна Азия

- Африка и Близкия изток

- Други географски региони

- Програми за млечни продукти/мляко или свинско месо, насочени към пазарите на трети страни.

Финансирането за 2016 г.

Общият бюджет на ЕС от 111 млн. евро за промоционалните програми е разпределен по следния начин:

- за обикновени промоционални програми за вътрешния пазар - 26 млн. евро (от тях 10 млн. евро за защитени наименования за произход, защитени географски указания и храни с традиционно специфичен характер; биологично земеделие и графичен знак в най-отдалечените райони);

- за обикновени промоционални програми, насочени към пазарите на трети страни – 68 млн. евро;

- за мултинационални програми – 14 млн. евро;

- за обикновени програми в случай на сериозно разстройство на пазара – 3 млн. евро.
Все още няма коментари
Нов коментар