Хотел "България": нов собственик с нов план

Вносителят на Lavazza Мирослав Печев иска да ремонтира сградата до петзвезден обект

   ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Tемата накратко

Печев e купил "Гранд хотел България" за около 10 млн. евро и планира да вложи още 10-15 млн. евро в ремонта и разширяването.

Хотелът, който е паметник на културата, ще бъде петзвезден, ще се надстрои един етаж над сегашната сграда, фасадата и известните сладкарница и ресторанти ще се запазят, в сутерена ще има СПА център, басейн и фитнес.

Купувачът планира да си възвърне инвестиция за 10-15 години. Има разговори, но все още няма решение дали хотелът ще бъде част от международна верига.

България за 10 млн. евро. Е, не става въпрос за цялата държава, а за едноименния хотел в топ центъра на София. Срещу сумата стои желанието на вносителя на Lavazza Мирослав Печев да има петзвезден хотел. Който да влезе в колекцията на вече притежаваните от него - закупеният морски с три звезди и новоизграденият в столицата с четири.

Планът на новия собственик на емблематичния "Гранд хотел България", който не работи като хотел от десет години, е да го ремонтира основно, като леко го надгради с етаж. А през 2018 г. и след инвестиция от още 10-15 млн. евро, да е отново отворен, но с още две звезди и може би с добавен чужд бранд.

От Lavazza към имотите

Мирослав Печев е електроинженер по образование и първият му бизнес след промените е компания за внос на електроника, компютри и "прадядото на мобифона" - безжични телефони. През 1990 г. един компютър в България се продава на цената на четири автомобила "Жигули" и нормата на печалба е 200-300%. Така от компютрите Печев разказва, че печели първия си милион и го влага в компанията за дистрибуция на напитки "Софсток". Днес най-големият оборот в компанията идва от продажбите на италианското кафе Lavazza, но е вносител и на Bacardi Martini, минералната вода Evian, чайовете Twinings и още около 25 бранда алкохолни и безалкохолни напитки.

Печалбата от бързооборотни стоки Печев инвестира в три направления – първото, естествено, в разширяването на дейността на "Софсток", второто - недвижими имоти, отделно от това в групата има и финансова компания, чрез която Печев инвестира на фондовите и стоковите борси.

Дебютът в недвижимите имоти е през 1998 г., когато дружеството на Печев "Мирад" участва в приватизацията на хотел "Чайка" в курорта "Св. Константин и Елена". "Започнах да инвестирам в недвижими имоти преди ценовия скок. Те са една сигурна инвестиция, която се предпочита от много фирми като втора дейност", смята Печев. Първата инвестиция на Печев в хотел остава на ниво три звезди, тъй като няма възможност да се надстрои. Втората е в четиризвезден софийски хотел – това е "Парк хотел Витоша", който работи от 11 години.

Петзвездна амбиция

От години Мирослав Печев обаче има амбиция да направи и 5-звезден хотел в София. Имал е раговори за покупка на Radisson Blu с тогавашния собственик, британеът Хенри Гуин-Джоунс и компанията му "Горт секюритис", но нещата не са се получили. Джоунс после продаде актива на Спас Русев, като на следващ етап в хотела индиректно влязоха и основателите на "Винпром Пещера" Антон Щерев и Атанас Петров. Печев е опитал и покупка на петзвездния "София хотел Балкан", по-известен като бившия Sheraton, от гръцкия собственик, но и тук не се е стигнало до сделка.

В крайна сметка обаче е насочил усилията си към "Гранд хотел България". Продавачът на актива (някога част от портфейла на "Мултигруп" на Илия Павлов, а сега дружества на наследниците му и мениджмънта, излъчен от група инвеститори, сред които Бояна Попова) явно е харесал офертата, защото от август има сделка. Тя се случва, като дружеството на Печев "Софсток инвест" придобива 100% от две фирми - "Гранд хотел България" и "Гранд хотел България 2016". Преди това акционери в първата компания са били "Пи Еф Ейч Си" - Вадуц (86%), и "Зайтгаст" - САЩ, а втората е изцяло дъщерна и в нея през юли са апортирани сградата и земята.

Цената на сделката е комплексна, защото са се плащали отделно марката "Гранд хотел България", отделно имоти. Новият собственик отказа да назове конкретно число, като само спомена, че цената на имота е 3-4 пъти над пазарната му оценка, която е 4 млн. лв. Или в комбинация с марката евентуално може да се говори за около 10 млн. евро.

Мирослав Печев отбелязва, че до момента в покупката са инвестирани средства на групата през инвестиционното й дружество. За реконструкцията обаче вероятно ще се ползва банков кредит. Новият собственик очаква да възвърне инвестицията си за около 10-15 години, за разлика от предишния хотел, който е бил изплатен за 3 години и 4 месеца, но при съвсем различни реалности на пазара.
Преговорите за хотела са продължили близо година и половина, тъй като е имало множество детайли за доуточняване, разказва Печев. Първо, хотелът е стар и не работи от десетилетие. Заради пожар отпреди години, предизвикан от старата ел. инсталация, и затварянето на хотелската част в момента в "Гранд хотел България" оперира сладкарницата, една малка зала на горния етаж и книжарницата, които в момента са отдадени под наем. Затова и като бизнес приходите от актива са символични - 240 хил. лв.

Освен това е имало за доизчистване някои въпроси по отношение на собствеността, тъй като при строителството на комплекс "България" през 30-те години на миналия век и хотелът, и зала "България", която е на гърба му, са били на един собственик и с топла връзка помежду им. Сега тя не работи, а между хотела и собственика на залата - Министерство на културата, има съвместни площи, макар и в малки размери от по 30-40 квадратни метра, които трябва да се разменят. "Аз се надявам, че с министър Вежди Рашидов ще намерим правилното решение. Общите ни площи са пренебрежимо малки като квадратура – 30 квадрата, 40 квадрата, но ние трябва да намерим решение, да им отстъпим определена квадратура, за да могат да ползват по-пълноценно площта на зала "България", а пък те да ни преотстъпят площта, в която на практика залата навлиза на територията на хотела", коментира Печев. Идеята е мениджмънтът на хотела да възстанови топлата връзка и от зала "България" да може да се излиза и директно на жълтите павета след концерт.

Една легенда в настоящето

По-сериозният казус, който предстои пред Печев, обаче се намира на ъгъла на ул. "Аксаков" и ул. "Дякон Игнатий". Там има малка постройка от 120 кв.м, собственост на 3 физически лица по думите на собственика на хотела, която се води център за хора с увреждания.

"Моите амбиции са на ъгъла на ул. "Аксаков" да се възстанови сградата, която да отговаря на изискванията на института за паметниците на културата, да бъде такава, каквато е била, за да се затвори тази дупка отзад, която от години грози центъра на София". За целта обаче той трябва първо да успее да се договори за покупката на имота. И в момента Печев каза, че води преговори със собствениците, които по думите му все още настояват за неразумна цена доста над реалната за пазара. След първоначалната покупка на хотела Печев планира да инвестира 10-15 млн. евро във възстановяването на сградата.

"Няма да променяме фасадата на "Гранд Хотел България", ние и нямаме това право, тъй като тя е паметник на културата. Нямам амбиции и желание да променям дейността на този хотел в нещо друго. Напротив, искам да възвърна емблематичната сладкарница "България", разбира се, обновена и модернизирана".

Ниво нагоре

Градоустройството разрешава и инвеститорът предвижда надстрояване на сегашната сграда само с един етаж. "Той ще изравни сградите със съседните обновени сгради. Друго няма да се надстроява", казва Печев. Хотелът ще стане 100 стаи, като в момента са 90, като добавката ще дойде от последния етаж. От 3 стаи ще се правят 2, за да се спазят изискванията за петзвезден хотел. В сутерена ще бъде изграден СПА-център, фитнес и басейн. Бъдещата постройка на ул. "Аксаков" ще има апартаменти към хотела за отдаване под наем краткосрочно или дългосрочно, като на първия етаж ще има банкови офиси, магазини, вероятно и ресторант. В самия хотел ще се реновират бирхалето и ресторантът, ще се запазят червеният салон и сладкарницата.

"Големият въпросът е как да съчетаем духа на стария "Гранд хотел България" и реновирането му в съвременен стил със съвременните изисквания на пазара. Това е голямото предизвикателство на този обект, което ще се стремя с всички сили да преодолея, не е толкова лесно". Засега плановете за обновяване на сградата са на много начален етап, няма проект или архитектурен план. Печев отбелязва, че е избрал консултант по проекта - италианска компания с опит в проектирането на петзвездни хотели. Новият собственик не очаква да го сполети общественият протест, който застигна "Мултигруп".

"Предишните собственици имаха други амбиции. Те искаха да сменят предназначението на хотела, да правят апартаменти и мол и това срещна отпор. Не коментирам какви са били амбициите на предишния собственик. Всеки има право да си прави бизнес план. Дали се е получило или не, това е минало. Аз нямам амбиции да променям нещата, не смятам да променям фасади, не смятам ни най-малко да влизам в проект, който ще бъде в противоречие със законите като обществен обект или като паметник на културата", казва Печев.

Между българския и световния бранд

По въпроса дали хотелът ще бъде част от голяма международна хотелска верига също все още няма яснота. Печев има такава идея и вече се е обърнал към Four Seasons, но оттам не проявили интерес да стъпват на българския пазар. "България не им е интересна дестинация. Вероятно защото ние съумяхме да постигнем доста ниски нива на хотелите в София, не знам дали дори в Албания са толкова ниски. Вземете един Kempinski - в момента цените са 30-40 евро на нощувка. Когато тази тенденция е повсеместна, е трудно една 5-звездна верига от високия сегмент, която продава нощувките на цена от 300 евро, да има интерес да работи в София", казва Печев. Той има амбиции да преговаря с още няколко международни вериги, които не пожела да назове. Но не смята за нещо фатално, ако не стигне до споразумение за работа по изискванията на определен световен бранд.

От една страна, "Гранд Хотел България" е име с традиция. От друга - обвързването с веригите си има и негативни страни, а от трета - той е доволен от мениджмънта и представянето на хотела си в Студенстки град и ако не се постигне до споразумение с бранд, компанията му "Мирад", която стопанисва другите два хотела, ще менажира и "Гранд хотел България".

Печев си поставя 2018 г. за краен срок да завърши проекта по реновирането на хотела. По думите му все още е рано да се говори за запълняемост и цени. "Пазарът е динамичен. Докато стане готов, не знаем как ще се развие пазарът, надяваме се да върви нагоре", коментира той.

Вероятно в този период ще има сериозна конкуренция и на пазара на петзвездните услуги в столицата. На мястото на Radisson Blu ще има InterContinental, а на мястото на стария хотел "Сердика" на паметника "Левски" компания на Валентин Златев строи Hyatt.

"Икономическата ситуация не само в България, но и в цял свят в момента е напрегната и рискова. Трудно е не само при хотелите и при кафето, но това не означава, че трябва да спрем да работим, да се борим и да мислим. Напротив. Опитен моряк не се става в спокойно море", казва Печев.

Старият модернизъм

През 1931 г. Чиновническото кооперативно спестовно застрахователно дружество се заема с построяването на комплекс от хотел и зала за музикални концерти на бул. "Цар Освободител", срещу двореца и Руската църква. Избира архитектите Станчо Белковски и Иван Данчов, възлага строителството на фирма "Циклоп" и през 1937 г. там се появява новият за онова време хотел "България". Той заменя стария хотел "България" на ул. "Левски" (сега "Дякон Игнатий") и ул. "Аксаков", отворил врати през 1881 г. Заедно с ресторант-градината си и кафенето той е бил средище за политическия и културен елит на онова време. Приютявал е Константин Иречек, руските революционери Максим Литвияно и Камо, дошли да закупят от нас оръжие за болшевиките в Русия, постоянния кореспондент на в. "Таймс" и на в. "Ню Йорк хералд" за Балканския полуостров Джеймс Баучър. Гости на кафенето са Иван Вазов, Константин Величков, Алеко Константинов, Йордан Йовков, Елин Пелин и т.н.

Общата стойност на новия хотел "България" от 30-те години на миналия век заедно с преустройствата на старите сгради, мебелите, кухненските уредби и всички други инвентарни предмети възлизат на около 85 млн. стари български лева. Само за такси по утвърждаване на общите планове за строежа, железобетона и др. инсталации в общината сa платени над 1 млн. лв.

Подробности за строителството има в книгата "Станчо Белковски - архитектурна дейност": "Строежът е бил съпроводен с много технически мъчнотии. В хотела напр. банските инсталации на хотелските стаи, над кафе-ресторанта и край бул. Цар Освободитель, имат около 700 чучури с вода (топла и студена). Всички канали отвори на мивки, вани, сифони и пр. са включени в специална вентилация. Против пренасянето на шума са взети специални мерки: стените са изградени с кухи тухли; извършени са подови изолации с корк и асфалтови замазки. Звънчовата и повиквателна инсталации в стаите на хотела са безшумни и със сигнални лампи; във всяка стая има телефон. Обслужването на гостите, след повикване на прислугата, се проверява във всеки момент от едно контролно място при портиера в партера. В зимната градина целият покрив над средната част, която има отвор от 11 метра в диаметър, се отваря чрез електрическо задвижване с голяма леснина, по желание и във всеки момент."

Откриването на комплекса, смятан за пример на модернизма, е отбелязано с концерт на Академичния симфоничен оркестър в зала "България", намираща се на гърба на хотела, откъм ул. "Аксаков". Сградата става легендарна с емблематичния си Червен салон, в който Цар Борис III е разполагал с личен телефон за връзка с двореца, докато пиел кафето си, със сладкарницата и нейните огромни витрини, гледащи към жълтите павета, бирхалето, ресторанта – зимна градина.

През 1978 г. национализираният комплекс е обявен за паметник на културата. През 90-те години на миналия век компании на "Мултигруп" през няколко сделки приватизират хотела. До тази година, когато собственикът се сменя.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pavelski avatar :-|
    pavelski
    • - 15
    • + 3

    В Италия никой не пие Lavazza. Съмнявам се да са чували за тази марка кафе.

    Нередност?
  • 2
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar
    • - 1
    • + 5

    Yспех!

    Нередност?
  • 3
    aqo1438111156470662 avatar :-?
    Ivan Nikolov
    • - 1
    • + 2

    Всичко това се случва след "преоформяне" на собствеността.
    Любопитно какво търгово предложение от страна на Балкантурист Елит АД вписа КФН за да "успее" да предложи squize-out на дребните акционери. Аз лично разбрах от финансовия посредни, че първото не е минало, а цитираните в статията проценти са недостатъчни.
    В крайна сметка "офертата" май мина тихо и дребните риби още от времето на приватизационния им фонд с индекс MGEH бяха меко казано прецакани.
    Прецакани, прецакани.. Колко ли са прецакани..? .. Ами малко над 89хил.акционери с акции за около 2млн. и то по най-ниската цена на борсата... В този дух да се готви "Шведа"..

    Нередност?
  • 4
    aqo1438111156470662 avatar :-@
    Ivan Nikolov
    • + 2

    Общо взето това е официално публикуваната информация:

    https://uploadfiles.io/513
    https://uploadfiles.io/c925
    https://uploadfiles.io/c1b5

    Иначе на запитване за повече информация към КФН, към посредника... Отговорът бе:
    - от КФН мълчание...
    - от Първа Финансова Брокерска Къща ООД - .."ами от дребните никой не се обади".. Т.е. от над 89хил. дребни акционери нито един, т.е. всички са загубили акциите ... Е, разговорно бяха любезни от типа: "Ами що не им се обадите и да ги помолите да Ви платят акциите?!?.."

    Нередност?
  • 5
    demos avatar :-|
    demos
    • + 3

    Когато съм в София,винаги отсядам там.Надявам се и занапред.Успех на инвеститора.

    Нередност?
  • 6
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker
    • + 2

    За съжаление, само можем да си мечтаем за хотел под бранда на Four Seasons в София - скоро няма да се случи. Но други луксозни вериги като Marriott, Sofitel или Kempinski биха паснали добре на тази централна локация.

    Нередност?
  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 2
    • + 2

    Ще се строи на две места в центъра на София, буквално до жълтите павета. Представете си само каква техника ще минава от там, колко законно ще е това и какви поражения ще има върху новоремонтираната инфраструктура.

    Нередност?
  • 8
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#7] от "Георги Георгиев":

    Ако съдим от друг подобен строеж само 100 метра към парламента съвсем НИЩИЧКО от това няма да се случи. Ще има период от 1-2 години в които тротоара и половин платно ще са затворени, ще надгради един стъклен покрив като съседните две сгради и ще излъска фасадата.
    А относно законноста - пак съдейки от съседите всичко това е напълно законно.

    Нередност?
Нов коментар