🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новият морски хотелиер

Нова хотелска верига по Черноморието ще заработи до 2019 г., а през тази година в три курорта ще отворят нови хотели

Първият iHot@l в Слънчев бряг ще бъде с четири звезди и ще разполага с 314 стаи и фамилни апартаменти
Първият iHot@l в Слънчев бряг ще бъде с четири звезди и ще разполага с 314 стаи и фамилни апартаменти
Първият iHot@l в Слънчев бряг ще бъде с четири звезди и ще разполага с 314 стаи и фамилни апартаменти
Първият iHot@l в Слънчев бряг ще бъде с четири звезди и ще разполага с 314 стаи и фамилни апартаменти
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко:

- Основателят на "Астрал" Христо Гълбачев с подкрепата на Thomas Cook ще създаде нова хотелска верига - iHot@l.

- До 2019 г. тя ще включва четири обекта в черноморските курорти. Ще е за семеен all inclusive с акцент върху технологиите.

- Първият хотел вече е купен, като цената за бившия "Странджа" в Слънчев бряг е 9 млн. евро, а ремонтът е за още 5 млн. евро.
"Преговорите за покупката на хотел "Странджа" продължиха една година"Христо Гълбачев, управител на "Астрал холидейз интернешънъл" и "Ай хотел"

Туристите и свързаният с тях бизнес по Черноморието растат вече 7-8 години. Особено силна беше 2016 г., когато летният сезон завърши с над 17% повече приходи, или общо 3.5 млрд. лв. от над 7 млн. чужди посетители. Оживлението доведе в страната нови чужди туроператори, размрази проекти за ваканционни комплекси, а няколко големи хотела смениха собствениците си.

В тази позитивна среда се ражда и нова хотелска верига. Неин основател е съсобственикът в туроператора "Астрал холидейз интернешънъл" Христо Гълбачев чрез дружеството си "Ай хотел". Концепцията на iHot@l е насочена към семейния морски туризъм и е с акцент върху новите технологии, а веригата ще работи по стандартите на туроператора Тhomas Cook. Първият хотел ще бъде открит още това лято в най-големия морски курорт - Слънчев бряг, а първият план е за общо четири обекта по морето.

От туроператор към хотелиер

Христо Гълбачев е съсобственик и управител на най-големия български туроператор "Астрал холидейз интернешънъл", започнал като пловдивска агенция в далечната 1995 г. Ключова за растежа е 2013 г., когато компанията става ексклузивен партньор за България на туроператора Thomas Cook, който води в страната основно германски и британски туристи. А миналата година два инвестиционни фонда придобиха миноритарен дял с инвестиция от 2.5 млн. евро. През договора с Thomas Cook и други чужди туроператори компанията води около 250 хил. туристи в България, като организира и пътувания на българи в чужбина. Това носи на дружеството приходи от около 35-40 млн. лв.

От тази година чрез дружеството си "Ай хотел" Гълбачев навлиза в нов сегмент - хотелиерството. Планът му е да създаде нова хотелска верига в черноморските курорти, като първият обект от нея ще заработи в края на месеца и ще е с четири звезди. Това е бившият хотел "Странджа" в Слънчев бряг, който се намира на около 100 метра от морския плаж и е в северната част на курорта.

Сделката за покупката на хотела е финализирана през април след едногодишни преговори, съобщи пред "Капитал" Гълбачев. Продавач е дружеството "Филипови-2000", представлявано от наследниците на починалия през 2012 г. бизнесмен Валентин Филипов. Цената на сделката е 9 млн. евро, които са ползвани както за покупката на самия имот, така и за покриване на стари задължения. През последните четири години дружеството продавач "Филипови-2000" беше в процедура по несъстоятелност, а от решение на Старозагорския окръжен съд в края на 2016 г. се вижда, че тя е прекратена след постигането на извънсъдебно споразумение между задлъжнялата компания и кредиторите й, най-големият от които е Обединена българска банка. Сред останалите с вземания са лизингови дружества и други контрагенти.

Пред "Капитал" Гълбачев обясни, че средствата за покупката на имота са осигурени с кредит от Пощенска банка и от туроператора Thomas Cook. Допълнителните инвестиции в реновацията му пък са за още 5 млн. евро. Според информация в Имотния регистър бившият хотел "Странджа" е с разгъната застроена площ над 12 хил. кв.м.

Каква е концепцията

Веригата iHot@l ще бъде с изцяло нова концепция за ваканционния сектор у нас, включваща комбинация между семейния all inclusive туризъм (всичко, включено в цената) и навлизането на IT технологиите в хотелиерството, каквато тенденция е характерна повече за градските бизнес хотели. Така в първия хотел в Слънчев бряг ще има по-висок от стандартния брой фамилни стаи, подходящи за семейства с деца - 86 от общо 314, а забавленията включват басейни, детски клубове, миниаквапарк, център за медитация, фитнес, СПА център, други спортни съоръжения. В рамките на хотела ще работят още три ресторанта и други заведения. Предвижда се на територията на целия iHot@l да има високоскоростен интернет, както и различни устройства със сензорни екрани, чрез които ще могат да се поръчват храни и напитки, да се правят резервации на маси в заведенията или пък да се проверяват спортните активности и шоу програми, предвидени за деня. Концепцията включва още във всички стаи да има USB портове, английски контакти и телевизори с IP телевизия, както и възможност за 24-часово самонастаняване в хотела, интерактивна платформа за обслужване на туристите и др.

iHot@l ще работи по стандартите на туроператора Thomas Cook и ще се предлага основно от него, както и от "Астрал холидейз интернешънъл" и другите големи туроператори, каза още Христо Гълбачев. В момента в сайта booking.com цената на двойна стая на аll inclusive за високия сезон - 1 август, е 318 лв. за ден, което е съпоставимо с цените в по-високия клас четиризвездни и петзвездните обекти в района.

Това ще бъде вторият нов хотел в партньорство с международен туроператор, който се създава в последните години - в края на месеца ще отвори и комплексът Family Life Nevis Resort на бизнесмена Заки Маджид, който е под бранд на германския TUI (виж карето).

Още хотели

Първият iHot@l в Слънчев бряг ще бъде част от верига от общо четири хотела. Всички ще бъдат в черноморските курорти, като в момента се разглеждат различни варианти. "Първата инвестиция е в Слънчев бряг, защото това е най-популярният курорт в България сред чужденците", коментира Гълбачев, допълвайки, че същевременно в него има нужда от хотели с концепция и фокус върху семейния туризъм. Останалите три обекта също ще се намират в атрактивни за чужди и български туристи курорти, като е възможно да бъдат на мястото на вече съществуващи бази или да се строят на зелено. "Целта е до 2019 г. всички хотели да бъдат отворени", каза още той.

Новата верига на Гълбачев ще усили конкуренцията в най-успешната ниша - на нови хотели от вериги под чужди или местни брандове, които са по-висок клас и се състезават за чуждите туристи със сравнително по-високи бюджети. На този терен вече има няколко големи играча: Веселин Данов и руснакът Дмитрий Зимин, които през "Сигма" имат шест морски хотела с 3000 легла под брандове Sol Melia и Iberostar; Валентин Златев, който през "Тера тур сервиз" има 1700 морски стаи в четири хотела под бранда RIU; Григор Фиданов с шест хотела с 1700 легла и своя марка Grifid, Румен Чандъров с бранда си DIT, Христо Асенов с веригата си HVD.

Разликата е, че веригите им бяха изграждани значително по-бавно, но са и по-големи. Освен това Гълбачев идва от туроператорския бизнес. Такъв преход към хотелиерство опита да направи и собственика на "Алма тур", но покрай голямата си експанзия фалира през 2011 г. При начинанието на основателя на "Астрал" разликата е, че зад него стои сигурно финансиране и достъп до пазар, осигурени от Thomas Cook. И начинанието се случва при растящ пазар, а не в бум преди глобална криза.

Другите дебюти на сезона: в Албена, Слънчев бряг и Созопол

Това лято три новопостроени хотела ще отворят врати, а други съществуващи ще преминат под ново управление след няколко сделки, извършени през последната година.

Освен iHot@l другата голяма инвестиция за сезона ще е в Албена, където предстои да бъде открит новият петзвезден хотел "Парадайз блу". Обектът е в непосредствена близост до плажа и се намира на мястото на бившите бази "Доростол" и "Камелия". Строителството на новия хотел започна миналата година, като през есента главният изпълнителен директор на "Албена" Красимир Станев обяви, че той е част от инвестиционната програма на дружеството, предвиждаща 30 млн. лв. вложения за 2017 г. Освен за новия хотел средствата се ползват и за реконструкция на други бази и инфраструктурни подобрения. Зам.-директорът "Продажби и маркетинг" в Албена Димитър Тачев съобщи пред "Капитал", че новият хотел предстои да отвори врати на 1 юли. Хотелът разполага с 238 стаи и апартаменти, заведения, басейни, СПА зона и голям конферентен център.

В Слънчев бряг ще бъде отворен още един хотелски комплекс, партниращ си с голям туроператор - хотелът Family Life Nevis Resort, който ще работи под бранда Family Life на туроператора TUI и се очаква да приема туристи от края на юни. Обектът е на мястото на бившия апартхотел "Олд Несебър хилс" между Слънчев бряг и Св. Влас и от миналата година е собственост на компанията "Холидей вилидж аква невис", свързана с бизнесмена Заки Маджид. Той има и друг хотел в Слънчев бряг, представител е за България на веригата KFC и има проект да висока сграда в столичния квартал "Младост". "Холидей вилидж аква невис" придоби "Олд Несебър хилс" през миналата година от компанията "УКТАМ България", дъщерно дружество на UniCredit TurnAround Management CEE, което управлява придобити като обезпечение от "Уникредит" имоти на длъжници. Новия хотел Family Life Nevis Resort ще работи по системата all inclusive, насочен е към семейства с деца и ще бъде 4 звезди.

Друг петзвезден хотел предстои да отвори и в Созопол. Комплексът Blu Bay се намира на самото яхтено пристанище в стария град на мястото на бившето едноетажно казино, като строителството му в иначе архитектурно-историческия резерват стана възможно след спорно одобрение от страна на няколко държавни и общински институции. Обектът е собственост на групата "Радис", която разполага още с хотели в София, Пловдив и Слънчев бряг и се свързва с Румен Анастасов, който в миналото участваше в управлението на футболен клуб "Локомотив Пловдив" заедно с основателя на "ВАИ холдинг" Георги Илиев.

Още няколко хотела по Черноморието предстои да бъдат управлявани от нови собственици. Така например строителната група "Главболгарстрой", която е собственик на комплекса "Св. Тома" в района на Созопол, от тази година ще управлява под наем и хотел "Журналист" в района между Варна и Златни пясъци.

През 2016 г. пък бяха сключени две големи сделки по Черноморието. В средата на миналото лято беше финализирана продажбата на хотел "Парадайз бийч" в Св. Влас, който бе част от портфолиото на "Балкантурист", а вече е собственост на хотелиера от Несебър Венелин Ташев. През март миналата година беше приключена и сделка за двата хотела "Обзор" и "Изгрев" в Златни пясъци, които преминаха към веригата "Грифит", собственост на Григор Фиданов, а продавач беше дружеството "Хермес тур", представлявано от Георги Щерев и Красимир Илиев.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2
    • + 1

    5 милиона евро за ремонт на 12 000м2 хотел? Това прави 400 евро на квадрат. Да не би ще го строят наново?

    Нередност?
  • 2
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter
    • + 2

    Капитал, проверявайте имената по-сериозно - Веселин Данев е съсобственик на една от големите вериги, холдингът сега се казва Либена Ризортс, имат сайт и всичко. А пък веригата на Златев се казва RIU, а не RUI. Иначе лошо няма да има качествени хотели.

    Нередност?
  • 3
    bolshed avatar :-|
    bolshed
    • + 1

    Строете и отваряйте, пък ние ще ходим в Гърция, където все още има места за хора, които не си падат по този тип туризъм.

    Нередност?
Нов коментар