FinTech Summit 2019: Идва времето на роботите и виртуалните асистенти
Финтех компаниите вече не водят битка за банковите клиенти, а се фокусират върху функционалността на услугите си, смята Артур Дервишински от SAP
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Какви са основните промени, които бихте откроили на финтех пейзажа в последно време?
Финтех бизнесът напредва и ние видяхме няколко промени в стратегиите, по които се развиват компаниите и операционните им модели. Има едно нещо, върху което бих желал да се фокусирам, и то е преходът от "фронт офис" подхода и битката за клиентите на банките към операционно усъвършенстване и функционалност. Чрез това финтех компаниите завземат все повече бизнес, без да хвърлят значителни инвестиции в привличането на клиенти.
Как намирате конкуренцията между традиционните играчи на финансовия пазар и финтех компаниите? Как очаквате конкуренцията да се развие предвид регулациите, които идват?
След доста агресивното начало, при което финтех компаниите декларираха как банките ще изчезнат до три години, а банките заявяваха как ще предпазят клиентите от опасностите, идващи със стартъпите, сега обстановката изглежда по-спокойна и двата сектора - банките и финтех компаниите, работят повече в сътрудничество, за да могат да обслужват клиентите по-добре. Те също така се намират под напрежение заради компаниите гиганти като Google, Amazon, Facebook и Apple и то вероятно ще има последици, след като глобалните социални медии и доставчици на съдържание навлязат на финансовия пазар.
Какви иновации очаквате да се появят на пазара през тази година?
След като в продължение на няколко години властва модата на блокчейн технологиите, изкуственият интелект и машинното учене (machine learning), изглежда, че идва времето на роботите и всички процеси по оптимизация и асистиране ще преобразят не само работата на местните клонове на банките, но и начина, по който клиентите им си взаимодействат с тях.
Какви са наблюденията ви върху поведението на потребителите - променя ли се то, след като добиха опит в използването на финтех услуги?
Очакванията на потребителите се разрастват и има няколко линии, които се открояват. На първо място лоялността изчезва като значимост за бизнеса - с новите регулации ще става все по-лесно да сменяш банка или да превключваш на друга сметка, а функционалността ще е много по-важна от историята, която има дадената банка, или интериора на банковия клон. На следващо място идват скоростта и ефективността - клиентите имат все повече и повече информация, тя пристига до тях все по-бързо, така че те очакват и банката да изпълни плащанията/трансферите все по-бързо и по-бързо. Не на последно място, с възможността да сравняват услугите на различните доставчици и след като финтех компаниите материализираха идеите си, потребителите вече знаят, че банките изостават в разработването на персонализирани продукти.
Интервюто взе Гергана Михайлова
1 коментар
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.