Отварянето на банковите данни ще движи финансовата индустрия
Сътрудничеството между традиционните играчи и технологичните компании ще е ключово за промяната в сектора
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Развитието на технологиите променя все по-осезаемо плащанията, а сътрудничеството между традиционните играчи в това поле – банките, и все по-агресивно навлизащите в него технологични компании е ключово за развитието на сектора. В следващите години основната трансформация в областта на финансовата индустрия ще се случва по линия на все по-активното използване на банковите данни за транзакциите на потребителите, което ще позволи разработването на нови платежни решения и бизнес модели в тази сфера. В тази нова среда все по-съществено значение придобива и темата за киберсигурността и защитата на данните на потребителите. Около тези изводи се обединиха представители на компании от финансовия и технологичния сектор в рамките на втората годишна FinTech Summit, организирана от "Капитал".
В тазгодишното издание на форума се включиха близо 700 участника при очаквани 350. "Това го превръща в най-голямото специализирано събитие в Централна и Източна Европа", според Филип Генов, основател на Sophia Lab и вицепрезидент на Уникредит Булбанк, която подпомага събитието. По данни на организаторите близо 30% от участниците са международни гости, а представителите на банковата индустрия са били под 20%. За сметка на това значителен интерес е регистриран от телекомуникационните компании, които се включват все по-агресивно на пазара на финансово посредничество.
Участниците на FinTech Summit 2019 чуха както новини, така и предсказания за това какво да очакват като професионалисти, предприемачи и не на последно място като потребители. "Платежната статистика показва голямо развитие в областта на плащанията, извършвани по електронен път и през интернет", очерта картината подуправителят на БНБ Нина Стоянова. Според цитираните от нея данни само за три години, от 2015 до 2017 г., броят на плащанията с карти е нараснал с 63%, а стойността им се е увеличила с 82%. За същия период броят на картовите плащания през виртуални ПОС терминали се повишава с 43%, а ръстът в стойността им е 93%. "Само за 2017 г. 56% от нарежданията за кредитен превод са били направени по електронен път, което представлява две трети от общата стойност на всички кредитни преводи", посочи тя.
Бурното развитие на сектора и свързаните с него иновативни решения носят със себе си и нови рискове, които регулаторите и на национално, и на глобално ниво ще трябва да адресират. "Финтех бизнесът все още е един нов бизнес, но вече касае регулаторите", отбелязва Владимир Савов, заместник-председател на Комисията за финансов надзор. По негово мнение обаче развитието все още е в доста начален етап, в който ролята на регулаторите би трябвало да е повече в посока насърчаването на финтех иновациите.
Фокус върху сигурността
Междувременно приетата на европейско ниво нова платежна директива PSD2, която отваря достъпа на небанковите компании до банкови данни, обръща подчертано внимание и върху сигурността на плащанията и защитата на тези данни. "Технологиите доведоха банкирането до клавиатурите на потребителите и това е очарователно, но то идва и с нови рискове – кибератаките са трансгранични, кроссекторни и все по-големи. И ако доскоро тяхната основна цел бяха парите, сега виждаме, че целта вече са данните", изтъква Александра Маниати, която е старши политически съветник по киберсигурност в Европейската банкова федерация. По думите й 59% от организациите са били жертва на пробив в данните им, извършен от трети страни, само за първите три месеца на 2018 г. кибератаките, насочени към дигиталните транзакции в Европа, са били с 30% повече в сравнение със същия период година по-рано.
В дискусията за тенденциите в застраховането Коста Чолаков от ДЗИ също обърна внимание, че се появяват нови рискове, свързани с използването на финтех услуги, и че компаниите се подготвят да ги поемат. "Застрахователната индустрия ще се развива повече в посока превенция на загуби, не просто регистриране и изплащане на щети", добави Николай Генчев от Uniqa. В тази насока ще се използват и устройствата за проследяване на здравето – като часовници с датчици за пулс, температура и т.н.
По прогнози на застрахователите до 2025 г. в света ще има един трилион сензора за идентификация на потребителите, което ще е следващият много важен момент за финтех индустрията с оглед на необходимостта от сигурност не само за клиентите им, но и за компаниите. "Ако искаш да пораснеш като мащаб, сигурността е решаваща", обобщи Стои Василев от SumUp.
Компаниите ще продължат да работят по достъпването, събирането и анализа на данни, тъй като според статистика, изнесена от Филип Генов, в момента финансовият бизнес работи с едва 3% от клиентските данни.
Същевременно стремежът да се защитят максимално добре данните на потребителите може да се окаже и контрапродуктивен при прилагането на новите платежни регулации. "Администрацията е превзела бизнеса на банките и това е от години. Когато идват нови идеи, администрацията хвърля усилия да обяснява защо те не могат да се изпълнят, а не какво да се направи, за да проработят. Ето защо се опасявам, че в първите години PSD2 няма да отвори пазара, а ще бъде използвана като поредната регулация, която не позволява това да се случи", коментира основателят и управител на IT компанията "IBS България" Горан Ангелов.
В търсене на нови модели
Въпреки това промяната в начина на работа на традиционните финансови институции изглежда неизбежна. Според Питър Барон, който е главен изпълнителен директор на собственика на Ти Би Ай банк – TBIF Financial Services, основните предизвикателства, пред които е изправена кредитната институция в момента, са навлизането на големите технологични компании (Google, Amazon, Facebook и Apple) в традиционното банково пространство, движената от финтех компаниите "разрушителна промяна" (disruption), PSD2, новото поколение потребители с нови нагласи и поведение по отношение на плащанията.
"Досега банките се фокусираха върху това да предложат най-доброто мобилно решение, но само за собствените си клиенти. Това, което PSD2 осигурява, е бъдещето – всеки, който е готов да разработи решение, позволяващо на потребителите достъп до всичките им банкови сметки в различни банки, ще може да го направи. Това ще промени пазара драстично и то вече се случва, макар и бавно, в скандинавските страни", посочва главният изпълнителен директор на БОРИКА Мирослав Вичев.
"Посоката, в която върви финансовата индустрия, е създаване на платформи за различни видове услуги, а не толкова предлагане на определени характерни услуги", отбелязва от своя страна и главният изпълнителен директор на Уникредит Булбанк Левон Хампарцумян. "Хората искат 24-часов достъп до сметките си, който да е лесен, сравнително евтин и сигурен. Или се трансформираме, или изчезваме", обобщава той.
"Традиционните финансови институции – банки, застрахователни компании, пенсионни фондове – съставляват най-голямата част от финтех индустрията и те ще играят голяма роля и в бъдеще. Проблемът е, че не се движат достатъчно бързо – трябва да се ангажират повече с екосистемата и да са по-активни, включително в инвестициите в т.нар. disruptor-и", препоръчва от своя страна управляващият партньор в LAUNCHub Тодор Брешков.
Появата на нови платформи за потребление на финансови услуги е посоката, в която вижда бъдещето на финансовата индустрия и Алекс Жигарев, който е партньор в базирания във Виена фонд за инвестиции във финтех компании Speedinvest. "Данните започват да принадлежат на потребителите и това отваря изцяло нов свят от възможности. Децентрализацията ще доведе до създаването на платформи, които могат да обединят различни типове финансови услуги – подобно на начина, по който Facebook събира онлайн различно медийно съдържание, или начина, по който Google ви предоставя данни за времето, полети и какво ли още не", прогнозира той.
Променящата се динамика във финансовата индустрия се илюстрира и от новината, съобщена от германската Raisin по време на форума. Финтех компанията, която предлага възможност за депозиране на средства в банки зад граница, включително и български, обяви, че е купила банка, с която си сътрудничеше в началото на развитието си – MHB Bank. Това според Боян Бянов от Raisin е показателно за тенденцията във финтех сектора, а именно банките да се превръщат в аутсорсинг изпълнители на услугите.
Основателят на дигиталния портфейл Phyre Константин Джелебов пък обясни защо толкова много предприемачи се фокусират върху дигиталните портфейли – те са база, върху която се развиват всички останали финансови услуги. Според експертите в индустрията бъдещето ще доведе до отпадане на играчи, тъй като на един пазар няма място за 5-6 и повече компании, както е в момента в България. Голямото отсяване ще дойде, когато Apple пусне своя дигитална финансова услуга. "Макар броят на устройствата да не е голям, това, което компанията прави, е да създава култура, навици, модел, който всички останали са длъжни да следват", посочи Ваня Манова от Mastercard.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.