🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Beyond Meat – безмесният дебют на борсата

Акциите на фирмата производител на веган бургери скочиха със 160% в първия ден от търговията

Реклама на Beyond Meat по време на IPO-то на компанията в Ню Йорк
Реклама на Beyond Meat по време на IPO-то на компанията в Ню Йорк
Реклама на Beyond Meat по време на IPO-то на компанията в Ню Йорк    ©  Reuters
Реклама на Beyond Meat по време на IPO-то на компанията в Ню Йорк    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Нарастващата популярност на растителни алтернативи на животински храни направи Beyond Meat първия производител на "вегетарианско месо" на борсата. Фирмата се радваше на голям инвеститорски интерес, а търговията с акциите й на NASDAQ в четвъртък започна на цена от 46 долара, много над емисионната стойност от 25 долара. Максималната цена за деня достигна 72 долара, а търговията приключи на 65.5 долара, съобщава Reuters.

Beyond Meat, която предупреди, че може никога да не излезе на печалба, приключи търговията с пазарна капитализация от около 3.8 млрд. долара.

Конкурентоспособност и развитие

Във вторник компанията увеличи размера и цената на предлаганите акции след повишено търсене от страна на инвеститорите. Така тя се целеше в осигуряване на 240 млн. долара от IPO-то си. Тези средства ще позволят на компанията да се конкурира на все по-пренаселения пазар за алтернативно месо.

Парите ще бъдат използвани за разширяване на маркетинговата дейност, разработването на нови продукти, създаването на производствени центрове в Европа и Азия и на допълнителни такива в САЩ, каза Итън Браун, основател и главен изпълнителен директор на фирмата, пред Reuters.

Визия и съдържание

Базираната в Лос Анджелис компания, сред чиито инвеститори са Леонардо ди Каприо и Бил Гейтс, си е поставила за цел да продава безмесните си продукти и на клиенти, които ядат месо. Тя поставя продуктите си на месни щандове в магазините и избягва използването на термини като "веган" и "вегетариански".

Растителните заместители на месото набират популярност поради високия интерес на хората към веганство и вегетарианство вследствие на нарастващите обществени притеснения относно рисковете от консумирането на месо, нехуманното отношение към животните и опасностите за околната среда от интензивното животновъдство.

Beyond Meat се цели към създаването на "перфектния заместител" на месото. Според основателя й към момента компанията е изминала 70% от пътя към съвършеното растително месо.

"Есенцията е в тези пет неща: аминокиселини, липиди, минерали, витамини и вода. Нито една от съставките не е характерна само за животинския свят. Всички те присъстват и в растителното царство", казва Браун. Той цели да достигне перфектните текстура, вкус и усещане от яденето на месо. За направата на най-известния продукт на компанията, Beyond Burger, са нужни 22 съставки, съобщава Business Insider.

В момента около 70% от приходите на компанията се генерират от водещата й марка Beyond Burger. Компанията също произвежда имитация на наденички и веганско телешко месо.

Алтернативни съставки

Заради нарастващото търсене и забавяне на доставката на грахов протеин от Канада и Франция компанията съобщи за проблеми с производството.

"Не мислим само за увеличаването на броя доставчици на грахов протеин, но и за употребата на нови видове протеини", каза Браун. Според него протеини от боб, кафяв ориз и слънчогледови семки не само ще предложат по-добри цени и разнообразие от доставчици, но и ще осигурят на клиентите многообразие от растителни опции.

Конкуренция

Друга компания, която се състезава на пазара с алтернативно месо, е Tyson Foods. Тя е месопреработвател №1 в САЩ и притежаваше дял от 6.5% в Beyond Meat, но наскоро обяви, че продава акциите си, за да разработи своя собствена линия от алтернативни продукти.

Burger King и Impossible Foods започнаха продажбата на веган бургера си Impossible Whopper миналия месец в 59 ресторанта в и около Сейнт Луис, Мисури.

В началото на годината Beyond Meat започна да продава бургера си с безмесно кюфте в над повече от 1000 американски ресторанта, част от веригата за бързо хранене Carl’s Jr. През 2018 около 50 млн. долара от приходите на компанията са дошли от продажби на дребно в Amazon Whole Foods Market и супермаркетите Kroger.