🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Предстоящият борсов дебют на WeWork може да притесни инвеститорите

В документите за първично публично предлагане проличават потенциални конфликти на интереси и съмнителни финансови операции

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

WeWork подаде документи за първично публично предлагане. Те показаха редица важни данни – големия растеж, който е нетипичен за компаниите за недвижими имоти, загубите, но също така и потенциални конфликти на интереси и съмнителни финансови операции, пише Bloomberg. Стартъпът, който отдава под наем пространства за споделени работни места, е със сложна корпоративна структура, начело на която е главният изпълнителен директор Адам Нойман, който има необичайни способи за влияние върху компанията.

Финансовите резултати

WeWork расте бързо и отчита големи загуби, което не е изненада. Миналата година компанията е посочила в официални документи, изпратени на инвеститорите, приходи от такси за наем и услуги, начислявани при наемане на офис пространства в размер на 1.7 млрд. долара. Това е близо два пъти повече спрямо предходната година, а се очаква темпът на растеж да се запази и през тази година.

Разходите също растат с огромни темпове, до голяма степен заради желанието на дружеството да се разрасне на възможно най-много пазари за кратко време. Разходите на WeWork за "растеж и развитие на нови пазари" са се увеличили повече от три пъти спрямо миналата година и достигат 477 млн. долара през 2018 г. В същото време разходите за реклама са били 379 млн. долара. Това е със 164% повече от 2017 г.

Тези числа може да са стряскащи за повечето традиционни компании за недвижими имоти, но в случая на WeWork са по-скоро гарант, че стартъпът ще успее да се разрасне сравнително бързо, така че да започне да говори за излизане на печалба. Към края на 2018 г. WeWork оперира в 100 града и разполага с общо 425 пространства за споделено работно място.

Така изглежда WeWork в очите на инвеститорите, които оправдано се вълнуват и са склонни да пренебрегват всъщност съмнително големите загуби на компанията. За миналата година разходите за лизингови плащания към наемодателите, както и за персонал, комунални услуги, данъци, почистване на офиси, ремонти и други са били в размер на 1.5 млрд. долара. Така приходите на WeWork от даване на офиси под наем са малко по-високи от разходите за поддържането им – без в тях да се включват разходи за търсене на нови офис площи.

Входящите средства обаче намаляват, като компанията приписва този спад на разрастването си в страни с по-ниски цени на наемите, както и на отстъпките, които прави, за да убеди наемателите да подпишат по-дългосрочни договори.

Разкритата финансова информация силно напомня на представянето на Uber, Lyft и други компании, които предлагат някакъв вид споделени услуги. В този момент от жизнения цикъл на WeWork е трудно да се прецени дали компанията може да излезе на печалба в дългосрочен план. Растежът й е впечатляващ, но подобно на други млади компании от подобен тип се дължи предимно на вярата на инвеститорите. Впоследствие тези дружества се представят по-скоро зле на фондовия пазар.

Оптимизмът на инвеститорите по отношение на WeWork отчасти се дължи и на способността на ръководството да се възползва от промяната, която компанията успя да въведе на пазара за отдаване на офиси под наем.

Червените лампички

Притеснения за многообещаващия стартъп има и относно начина, по който е структуриран и управляван. При подаването на документите за IPO стана ясно, че главният изпълнителен директор Адам Нойман лично е притежавал значителна част от офис сградите, които WeWork наема, както и че той е взел стотици милиони долари заеми, обезпечени чрез акциите му в компанията. Същевременно Нойман е изградил сложна структура, която му изплаща печалби по начин, който намалява размера на данъците, които той плаща.

В допълнение поне още двама членове на семейството на Нойман освен съпругата му са работили за компанията, включително по кампания за промотиране на събития, за което най-големият външен акционер на WeWork е платил десетки милиони долари.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Нито Снап, нито Юбер някога ще излязат на печалба. За тези има някаква надежда, но само ако си задържат офисите.

    Нередност?
Нов коментар