🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пръчка в спиците

Епидемията спря възхода на българските производители на велосипеди, но надеждите са ефектът да е временен

Пазарът на велосипеди в България растеше през последните години, но остава малък на фона на производството тук - от около почти 1 млн. колела през 2019 г., продажбите са 90-100 хил. в най-добрия случай
Пазарът на велосипеди в България растеше през последните години, но остава малък на фона на производството тук - от около почти 1 млн. колела през 2019 г., продажбите са 90-100 хил. в най-добрия случай
Пазарът на велосипеди в България растеше през последните години, но остава малък на фона на производството тук - от около почти 1 млн. колела през 2019 г., продажбите са 90-100 хил. в най-добрия случай    ©  Цветелина Белутова
Пазарът на велосипеди в България растеше през последните години, но остава малък на фона на производството тук - от около почти 1 млн. колела през 2019 г., продажбите са 90-100 хил. в най-добрия случай    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

През последните години българските производители на велосипеди се развиха до една от най-изнасяните стоки. Индустрията държи пета позиция в Европа и изнася за всички големи пазари. И докато традиционните колела остават на едно стабилно ниво като производство, бумът при електрическите през 2018-2019 г. беше значителен, подсилен от антидъмпингови мерки срещу Китай. Но епидемията на коронавирус блокира европейските икономики, а оттам и търсенето, и кризата е може би най-голямата в досегашното ново велосипедно производство в България през последните 25 години. Надеждите на сектора са за по-бързо възстановяване през второто полугодие, но неизвестните са много.

Зараза в рая

Над 90% от произведените в България колела от почти 1 млн. през 2019 г. са за износ (делът е различен при отделните компании), а чисто като стойност електрическите отдавна надминаха класическите. За две години производството на тези на ток е скочило от около 28 хил. бройки през 2017 г. до над 200 хиляди през миналата, а износът е нараснал с 466% до над 335 млн. лв. през 2019 г. (виж графиката), показват данните на бранша и НСИ. Популярността се дължи и на въведените антидъмпингови мита от Брюксел към китайската продукция, които стимулираха производството тук. Заради повишеното търсене на електрически байкове нарасна и средната износна цена: от 100-150 евро на 700-750 евро на колело. Българските компании основно правят е-велосипеди като подизпълнители за Decathlon и за марки като Bianchi, а заради задоволяването на това търсене инвестираха и в разширяване на производството и ново оборудване.

Коронавирусът сложи "пръчка в спиците" на сектора, като очакванията са за спад през тази година в цялата европейска велосипедна индустрия от около 40%. Всъщност браншът усети епидемията рано, тъй като е силно зависим от доставката на части от Азия, където коронавирусът първо засегна икономиките. Според източници от индустрията доставките са били забавени с около 8-12 седмици. Немалко производители тук са били подготвени с наличност, а изпълнението на сегашните поръчки е започнало още преди началото на кризата.

Пролетта е зима

Според Драгомир Кузов, собственик и управител на "Веломания", произвеждаща марката DRAG, в момента клиентите изцяло отменят или отлагат поръчаните количества както в Европа, така и в България. "Бизнесът ни е силно финансово ангажиран - плащаме авансово компонентите шест месеца по-рано и започваме да произвеждаме през есента и зимата поръчките, които трябва да доставим през пролетта. Общо взето, зимата работим на червено и зависим от плащанията сега. Активният ни сезон е четири месеца и от него зависи каква ще е следващата ни есен и зима", коментира Кузов пред "Капитал".

"Прогнозите ни за 2020 г. за представянето на "Лидер 96" са около 15-20% по-ниски продажби спрямо първоначално (преди коронавируса) планираните при очакван спад в цялата велосипедна индустрия от около 40%."

Йорданка Георгиева, търговски директор на "Лидер 96"

Понижението е най-значително при по-скъпите модели. "Най-голям спад забелязваме във високия и горния диапазон на средния ценови клас както при електрическите, така и при традиционните велосипеди", казва Йорданка Георгиева, търговски директор на "Лидер 96". Според нея компанията е оптимизирала производствения си процес и график, а положителен факт е и диверсифицираното портфолио от клиенти. "За момента успяваме да покажем спад в продажбите, значително по-малък от средния за индустрията", допълва Георгиева.

Отделните производители в България имат и различен фокус върху бизнеса си. Докато "Веломания" например развива основно собствената си марка DRAG, компании като КРОС, "Макском" и "Лидер 96" доставят и за други брандове в Европа. Различни са дяловете и на произведените електрически велосипеди - при DRAG са 10% от всички, докато при "Лидер 96" са около 35%.

Бъдещето: онлайн и като средство за изолация

Представителите на бранша са умерени в прогнозите си за годината, макар да има и някои оптимистични сигнали. "Основните ни експортни пазари са Германия, Белгия и Холандия. В нито една от тези държави няма пълна забрана за функциониране на търговските обекти, продаващи велосипеди. При въвеждането на ограничителните мерки в тези държави имаше първоначален шок, включително и за крайните потребители. Но следейки ситуацията на дневна база, бихме могли да кажем, че първоначалният шок отминава и виждаме раздвижване на пазара дори и по време на карантина", казва Йорданка Георгиева. Тя допълва, че се забелязва голяма разлика в представянето на компаниите, които продават онлайн и чрез големи европейски ритейлъри и са фокусирани в ниския до среден ценови клас, които в момента бележат рекордни продажби.

"Бизнесът ни е силно финансово ангажиран - плащаме авансово компонентите шест месеца по-рано и започваме да произвеждаме през есента и зимата поръчките, които трябва да доставим през пролетта. Активният ни сезон е четири месеца и от него зависи каква ще е следващата ни есен и зима."

Драгомир Кузов, собственик и управител на "Веломания"

Повишение в търсенето през онлайн канала забелязва и Драгомир Кузов. Според него последните дни са били особено силни и на българския пазар, но мениджърът остава предпазлив в очакванията и казва, че всичко може да се промени "ден за ден".

Пазарът на велосипеди в България растеше през последните години, но остава малък на фона на производството тук - от около почти 1 млн. колела през 2019 г., продажбите са 90-100 хил. в най-добрия случай. И докато търсенето на електрически модели в Европа расте бурно - около 25% от общо 20 млн. бройки в този сегмент, в България делът му е нищожен - към 1000 бройки годишно, макар всички производители да предлагат доста модели.

Очакванията в сектора за цялата година са за спад на бизнеса, но всичко ще зависи от следващите месеци и кога ще бъдат облекчени мерките в отделните държави. "Прогнозите ни за 2020 г. за представянето на "Лидер 96" са около 15-20% по-ниски продажби спрямо първоначално (преди коронавируса) планираните при очакван спад в цялата велосипедна индустрия от около 40%. Ежедневно следим и взимаме мерки за намаляване до минимум отражението на пандемията върху бизнеса ни", казва Йорданка Георгиева. Според нея положителното в случая е, че колелото е много по-добра алтернатива от градския транспорт.

Драгомир Кузов твърди, че в разчетите си за цялата година по-скоро е оптимист и се надява търсенето да се възстанови, ако няма някакви шокове и крайности.

Все още няма коментари
Нов коментар