Спринтът на "Макском"

Скокът в приходите на пловдивската фабрика идва от производството на електрически велосипеди

64% е ръстът на приходите на "Макском" за 2018 г. С това увеличение производителят е 25-ата най-бързо растяща голяма компания в страната
64% е ръстът на приходите на "Макском" за 2018 г. С това увеличение производителят е 25-ата най-бързо растяща голяма компания в страната
64% е ръстът на приходите на "Макском" за 2018 г. С това увеличение производителят е 25-ата най-бързо растяща голяма компания в страната    ©  Макском
64% е ръстът на приходите на "Макском" за 2018 г. С това увеличение производителят е 25-ата най-бързо растяща голяма компания в страната    ©  Макском
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от K100 - класацията на Капитал на най-големите компании в България. Вижте още за изданието или го поръчайте тук.
Темата накратко
  • Скокът в приходите на пловдивската фабрика идва от производството на електрически велосипеди.
  • Фабриката на предприемача Максим Митков има капацитет за сглобяване на над 400 хил. колела годишно.
  • Планът е през тази година оборотът да порасне с нови 30-35%.

Включването на три производителя на велосипеди в селекцията на 50-те най-растящи големи компании в България не е случайно. Създадена преди около четвърт век основно от ентусиасти, индустрията се разви и укрепна до устойчив експортно ориентиран бизнес, който извоюва име на европейските пазари и дори в годините на глобалната финансова криза успя да удържи позиции на държавата като пета производствена сила след Италия, Германия, Португалия и Полша.

През 2018 г. растежът в сектора продължава, при това бурно. Лидерът от Монтана "Крос" отчита над 55% ръст на приходите до 242 млн. лв., пловдивският "Макском" е пораснал с над 64% до 133 млн. лв. постъпления, а "Лидер-96" е с близо 40% ръст на оборота до 73.5 млн. лв. В голяма степен това се дължи на бума в търсене на електрически велосипеди и въведените антидъмпингови мита към китайската продукция. Местните фабрики бяха подготвени отрано с инвестиции в нови машини и цехове. Благодарение на по-скъпите изделия средната износна цена на велосипед рязко е скочила - от 100 - 150 евро на 700 - 750 евро, като според националната статистика за 2018 г. износът само на електрически колела е за близо 200 млн. лв. при експедирани над 128 хил. бройки. За сравнение - година по-рано производството на електрически велосипеди е било около 28 хил., показват данните на браншовата асоциация на производителите на велосипеди. Защо положителният тренд при производителите е на път да се запази и дори да достигне до нови рекорди показва поглед към

Града на тепетата

"Над 50% от персонала е със стаж повече от 15 години в компанията въпреки изключително динамичния регион в индустриално отношение, в който се намираме", казва собственикът на пловдивския завод Максим Митков.

Отбивайки от магистрала "Тракия" към Пловдив, малко преди града, вдясно, се намира фабриката на предприемача Максим Митков - MaxEurope. Модерната сграда и атрактивните билбордове на популярни велосипеди от собствените марки Sprint и Shockblaze са лице на 23 години бизнес история и ценен опит. Производството е разгърнато върху 40 хил. кв.м цехове, складове, изпитателна лаборатория и осигурява работа на повече от 500 души. Този капацитет позволява да се сглобяват и дистрибутират над 400 хил. велосипеда годишно. "Макском" е най-голямото дружество в създадената от него група "Макс Европа". Под шапката й развиват дейност още производителят на капли "Велотек", търговецът на бебешки колички и аксесоари "Чиполино", дружества за дистрибуция.

"През последните три години направихме инвестиции за над 4 млн. евро в технологично оборудване, за да подготвим компанията за нарастващите изисквания на клиентите и пазара", изтъква управителят и собственик на бизнеса Максим Митков. Той държи да открои въведената в "Макском" LEAN система. За незапознатите това е управленски модел на японския автомобилен гигант Toyota, насочен към постигане на по-голяма ефективност и качество на продукцията чрез намаляване на производствените излишъци и загуби. Оптимизациите са свързани с транспорта на изделията, стопанисването на материални запаси, работа в случаи на свръхпродукция и действия при засичане и отстраняване на дефекти.

"Освен в производствената база продължихме активно да инвестираме в обучение, развитие и допълнителна квалификация на нашите работници и служители", добавя Митков, като изтъква, че над 50% от персонала е със стаж "повече от 15 години в компанията въпреки изключително динамичния регион в индустриално отношение, в който се намираме".

Не байк, направо ракета

Голямото търсене на електрически велосипеди в Европа, където пазарът за миналата година е поел 3.3 млн. бройки, както и наложените ограничения върху китайския внос в Европа чрез по-високи мита от януари миналата година отвориха атрактивна възможност за производителите.

"Спечелихме доверието на редица от най-популярните брандове в бранша. Освен конвенционални велосипеди ни повериха и значимо производство на електрически велосипеди. Всъщност сериозният ръст в приходите на "Макском" за 2018 г. се дължи именно на стартиралото серийно производство на електрически велосипеди. За последните години увеличихме четири пъти производството на електрически велосипеди, а за предстоящия сезон ще удвоим бройката им", обяснява Максим Митков, като не дава данни в числа, защото ги намира за поверителна фирмена информация.

Той прогнозира, че през 2019 г. ръстът на приходите ще е 30-35%, а увереност, че тя ще се оправдае, дава моделът на работа във велобранша - поръчките се вземат за година напред и в момента се работи по заявките за 2019-а, а се договаря 2020 г. Дори и така обаче, бъдещето не е съвсем безоблачно заради множеството

Препятствия пред бранша

Собственикът на "Макском" не крие, че трудности за бизнеса са дългите срокове на доставка на някои основни компоненти, особено за велосипеди от висок клас и електрически велосипеди. "Това налага ангажирането на голям финансов ресурс за дълъг период от време, чести промени в производствената ни програма." Митков добавя влиянието на валутните курсове като предизвикателство, но уверява, че "ние имаме опит и успяваме да управляваме тези рискове".

За собственика на една от най-големите фабрики за велосипеди не по-малко предизвикателство са "несъвършенствата в трудовото законодателство и остарялата нормативна база", които по думите му са "пречка за работодателите, от които се очаква да бъдат двигателя на брутния вътрешен продукт за страната". Според Максим Митков производствените и сезонните бизнеси, какъвто е велосипедният, се нуждая и от законодателна подкрепа, за да не се работи в нарушение или пък да не се губи брутен доход от пропуснати възможности. "Визирам темата за извънреден труд и регламентирането й в Кодекса на труда. Производствените и сезонните бизнеси се нуждаят и от законодателна подкрепа, за да не се работи в нарушение или пък да се губи брутен доход от пропуснати възможности", казва Митков.

Походът напред

"Велоиндустрията в България има своите традиции и потенциал, но мисля, че ще изглежда малко нереалистично, ако твърдя, че имаме шансове количествено да се придвижим съществено в тази класация. Само по себе си това място е изключителен успех за една малка България, в която се произвеждат над 1 000 000 велосипеда, а в същото време на вътрешния пазар се продават под 80 000", е виждането на Максим Митков за бъдещето пред бранша.

"Може да се каже, че в момента велоиндустрията изживява своята "малка революция" по отношение на електрическите велосипеди. От началото на годината има въведена антидъмпингова мярка спрямо китайските производители при внос и на електрически велосипеди, което допълнително засили интереса те да се произвеждат в Европа. На фона на тази ситуация в световен и европейски мащаб бих казал, че българските производители имаме отлични възможности за голямо развитие", продължава предприемачът, като предупреждава за заплахата и доминацията на азиатските производители на компоненти за велосипеди. В отговор производителите планират работата си съобразно посочените от тях срокове за доставки.

"По-сериозна би била заплахата, ако китайските производители на велосипеди имат възможност да внасят велосипеди в Европа без налагане на допълнителни антидъмпингови мита. При тази ситуация биха настъпили сериозни промени в структурата на произведените в Европа и внесени от Китай велосипеди в полза на Китай, като основно ще бъдат засегнати велосипедите от масов клас", смята Митков.

"Целта и предизвикателството пред членовете на Асоциация на българските производители на велосипеди е държавата да се придвижи и в класацията по стойност, а не само като количество, защото това ще означава и по-голям дял за индустрията в БВП на страната ни. За да продължи това устойчиво развитие, ще трябва да бъдем клиентски ориентирани, да следваме новите тенденции в бранша, да се развиваме и повишаваме квалификацията на персонала си и, разбира се, да гарантираме високо и постоянно качество на предлаганите от нас продукти", добавя още предприемачът.

Максим Митков - от търговия към производство

По образование 55-годишният Максим Митков е специалист по строителство и архитектура, но с това се е занимавал съвсем за кратко.

Когато през деветдесетте години е съкратен от Домостроителния комбинат в Пловдив, женен и с деца, Митков решава да вложи спестените 500 германски марки в бебешки колички и аксесоари. Търговията с тях потръгва и до днес този сегмент е важна част от бизнеса му.

Но истински големият успех идва с фабриката за велосипеди "Макском", която основава през 1996 г. В първия й сезон производството е едва 10 хил. колелета. Следват години на бърз растеж, в които Митков запазва едноличния си контрол върху бизнеса. Днес той включва предприятие с капацитет над 400 хил. велосипеда годишно, производител на джанти, дистрибуторски и търговски компании, като групата осигурява работа на повече от 500 души.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chet avatar :-|
    Cvetan Harizanov
    • + 1

    LEAN система , бля бля бля ! Тази фамилия само големи приказки . Правят търг за доставки , печеля го и после почват преговори с други доставчици . Само си изгубих времето.
    На светлинни години са от Крос !

    Нередност?
  • 2
    gvu37606120 avatar :-?
    gvu37606120

    Здравейте!

    Искам да отбележа няколко грешки в статията.

    "годишно, производител на джанти " ако става въпроса за колела не се наричат джанти, а капли както е написано по-горе в статията.

    ... работи в нарушение или пък да се губи брутен доход от пропуснати възможности",
    Не знам дали е грешка да се повтаря едно и също нещо, но ми звучи странно.. :)

    Нередност?
  • 3
    udv1574410574629842 avatar :-|
    Анелия Анелия

    Хубава статия, радвам се че има такива хора.
    Сега съм майка и често купувам продукти на Чиполино от https://detski-magazin.com/chipolino_23 и най-хубавото е, че качеството не отстъпва спрямо скъпите марки, а цената е адекватна.

    Дано продължават в същия дух.

    Нередност?
Нов коментар