🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Целта е до 2030 г. да постигнем нулев въглероден отпечатък

Мария Топчийска, изпълнителен директор на завода на Schneider Electric в Пловдив

Целта е до 2030 г. да постигнем нулев въглероден отпечатък
Целта е до 2030 г. да постигнем нулев въглероден отпечатък
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Изпълнението на целите за устойчиво развитие и декарбонизация е едно от най-големите предизвикателства за индустрията. Как Schneider Electric ("Шнайдер Електрик") разглежда тази тема и кога планира да постигне въглеродна неутралност на групово ниво и в България?

В Schneider Electric осъзнато сме избрали пътя на пълна декарбонизация на цялата ни верига от доставки и сме си поставили за цел до 2030 г. да постигнем нулев въглероден отпечатък във всички заводи по света, както и във фабриката ни тук, в Пловдив. Реализацията на тази амбиция минава през няколко основни стъпки, които сме се ангажирали да следваме - 100% употреба на електроенергия от възобновяеми източници и въвеждане на електрически транспорт до 2030 г., елиминиране на употребата на газ до 2025 г., изграждане на ефективна политика по опазване на биоразнообразието и водите.

Предприятието в Пловдив е втората умна фабрика на групата в Европа. Какви решения за намаляване на емисиите са изпълнени в завода и предвиждат ли се нови?

- Ключов елемент в намаляването на въглеродните емисии е правилното управление на ресурсите - управление на енергийната ефективност, управление на отпадъците и ефективно използване на водата.

Във фабриката залагаме на собствените ни технологии - решенията от платформата EcoStruxure. От години разполагаме с BMS (Building management system), имаме Power Monitoring Expert за наблюдаване на консумацията на електроенергия и вода. Чрез над 100 свързани устройства събираме данни, а с Resource Advisor обобщаваме и ги визуализираме в ключови показатели с цел намиране на бързи и ефективни решения.

По-рано тази година Schneider Electric започна инициативата "Стартирай 4.0" за безплатна дигитализация на две предприятия. На какъв етап е конкурсът, какъв е интересът към него и от какъв тип компании?

- В момента тече журирането и съвсем скоро предстои обявяването на печелившите предприятия. За мен беше голямо удоволствие да съм единственият член на журито, представител на компанията. Конкурсът събуди интереса на българската индустрия, но мога да кажа също, че беше и предизвикателство за нея. В България има добри традиции в автоматизацията, но предстои да положим още усилия в изграждането на стратегии за дигитална трансформация на производствата. Нашата компания разпознава важната си роля в популяризирането на енергийната и производствената ефективност, които имат една крайна цел - конкурентно предимство.

Социалните проекти на Schneider Electric са доста разнообразни - от инициативата "#ДариЕнергия", която е насочена към енергийно бедни семейства, до подкрепата за изграждането на комплекс за ранно детско развитие в Пловдив. Как решавате какви каузи да подкрепите?

- Социалните проекти на Schneider Electric не са самоцел, те са добре обмислени кампании, подпомогнати от международната ни фондация. Целта е да достигнем на първо място до местната общност. Създаването на партньорство между бизнеса и местното общество е един от стълбовете в програмата ни за "устойчиво развитие". За мен като човек, израснал в Пловдив, е и лична кауза да подкрепям инициативи, които инвестират в региона.

Голяма част от хората, които работят в завода, са от Пловдив. Какво според вас ги привлича и задържа в компанията, като се има предвид силната конкуренция на работодатели в региона?

- Schneider предлага атрактивен социален пакет, ергономични условия на труд, транспорт и още ред други удобства. Факт е, че много компании се стремят да предлагат всичко това, и аз го намирам за голям позитив, защото създава конкурентна среда, водеща до иновации. Няколко неща отличават Schneider в Пловдив от други работодатели тук, като на първо място са възможностите за развитие. В екипа ни имаме колеги, започнали като оператори в производството, преминали през различни административни позиции - логистика, финанси, инженеринг, и достигнали до ръководни постове в рамките на завода или в централата ни във Франция. Стратегията ни за развитие на хората е основана на концепцията на постоянно учене, предлагаме и множество кариерни възможности от стажантски програми до програми за преквалификация.