🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Facebook може да преживее бойкота на рекламодателите

Истинското притеснение на компанията остават регулациите

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Социалните мрежи знаят това-онова за виралното разпространение. Дори и така Facebook вероятно е била изненадана от скоростта, която набра първоначално малкият протест на американски групи за граждански права, започнал на 17 юни. До 1 юли кампанията #StopHateForProfit ("Стига печалба от омраза"), който обвини фирмата, че публикува материали, които подбуждат насилие, вече включваше над 600 фирми, включително и гиганти като Pfizer, Starbucks и Unilever. Всички те спряха рекламите си в платформата.

Защо се стигна дотук

Какво доведе до масовия изход? Принципите са един от предполагаемите фактори. Другите са натискът, който се увеличава с всяка друга включила се бойкотираща компания. Времето е особено подходящо за подобна инициатива, защото фирмите свиват бюджетите си за реклами по време на коронавируса. Starbucks например е изхарчила 11 млн. долара за реклами във Facebook в САЩ от март насам. За същия период на 2019 г. сумата е била 29 млн. долара, сочат данните на Pathmatics.

Ако парите от реклами отидат на друго място, потенциалните победители биха били по-малки конкуренти като Snapchat, Pinterest и TikTok, както и YouTube, която е собственост на Google. Някои рекламодатели могат дори да се насочат към вестници и телевизия, смята Андрю Липсман от eMarketer.

И въпреки всичко щетите за Facebook по всяка вероятност ще бъдат малки. След като цената на акциите падна за кратко заради бойкота, сега тя отново е около историческите си върхове. Бизнесът на фирмата с реклами, който през последната година е донесъл 70 млрд. долара, се крепи на общо 8 млн. рекламодатели, повечето от които са дребни компании с маркетингови бюджети между стотици и хиляди долари. Те са особено зависими от Facebook, защото платформата на компанията поддържа дигиталния им бизнес. Най-големите 100 рекламодателя на сайта отговарят за по-малко от 20% от всички приходи в сравнение с например 100-те най-големи рекламодателя в телевизията, които отговарят за 71% от всички приходи в американските мрежи. А засега само малка част от 50-те най-големи рекламодателя във Facebook са станали част от бойкота.

Обещание за малки промени

Facebook обещава малки промени. Подобно на Twitter мрежата ще отбелязва постове, които нарушават правилата, но са достатъчно важни, за да останат в мрежата. Други технологични компании също затягат модерацията. На 29 юни YouTube блокира няколко канала, които се свързват с расизъм. Видеосайтът Twitch спря собствения канал на президента Доналд Тръмп заради "съдържание, включващо омраза". Reddit изтри форума The_Donald - фен страница на Доналд Тръмп, заради реч на омразата.

Всичко това сочи към нещо по-голямо от рекламодателите - политиката. Американските технологични компании вървят по тънка линия между републиканците, които ги обвиняват в цензура, и демократите, които ги обвиняват в липса на модерация. Днес, предвид последните оценки на Тръмп, Силициевата долина се приближава до гледната точка на демократите. Може би е време за нови приятелства.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар