🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Разсроченото плащане става по-достъпно

Финтех платформата vnoska.bg ще улесни плащането на стоки

Разсроченото плащане става по-достъпно
Разсроченото плащане става по-достъпно
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Плащането на големи суми за стоки обикновено притеснява масовия потребител. Именно затова често разсрочените плащания на вноски са предпочитано решение. Финтех компанията Solvy Europe работи по платформата vnoska.bg, която има за цел да улесни както потребителите, така и търговците.

vnoska.bg ще бъде достъпна за потребителите в България от пролетта на тази година. Основната услуга на "Вноска" е да позволи на клиентите да плащат за стоки разсрочено чрез безлихвени вноски в рамките на до 12 месеца. Платформата обаче няма да се изчерпва само с това и ще използва технология, която се разработва вече 7 години, за да подобрява финансовата култура на потребителите и да помага на търговците да увеличават платежоспособните си клиенти. Генерален партньор на vnoska.bg е Райфайзенбанк България, чийто мениджмънт оцени потенциала на този иновативен маркетингов инструмент и заедно с екипа на Solvy Europe полага големи усилия за реализацията му в полза на търговци и потребители.

Как работи

Целта на vnoska.bg е да бъде максимално лесна и удобна както за потребителите, така и за търговците. Крайните клиенти ще могат да заявят карта "Вноска" през сайта на платформата. Одобрените ще получат физическа банкова карта, която могат да използват само за плащане на стоките, чиито суми искат да разсрочат. Тя ще бъде с кредитен лимит, определен от Райфайзенбанк и съобразен с индивидуалните възможности на клиентите, като по този начин освен удобство, те ще получават и допълнителна финансова сигурност.

Картата не може да се използва за теглене от банкомати или за други преводи. Идеята е крайните потребители да я използват не само, когато имат нужда от разсрочено плащане на големи суми, а като ежедневна карта за покупки на дрехи, потребителски стоки, електроника и дори храни. Фактът, че няма нужда от одобрение на всяка транзакция, ще позволи на клиента да разсрочи целия си месечен бюджет.

Самото плащане ще става като с всяка друга банкова карта, като единственото условие е да се използва в търговец, който е част от т.нар. "Вноска клуб". Платформата изгражда мрежа от търговци, които участват в този клуб и съответно ще приемат плащания с картата. Условието за участие на търговците е да разполагат с POS терминал.

При плащане с карта "Вноска" сумата автоматично се разпределя на равни месечни безлихвени вноски в рамките на до 12 месеца. Той ще плати сума, такава каквато е на щанда в магазина, и няма да дължи допълнителни такси или лихви. След това може да следи дължимите вноски чрез мобилното приложение, което ще му помага да управлява разходите си.

"Ние не искаме да създаваме дългове за клиентите, защото печелим от редовното използване на картата. Целта ни е да ги улесним и да им помогнем във взимането на финансови решения. Вторият ефект от картата ни е именно, че мотивира хората да мислят за разходите занапред и подобрява финансовата им култура. Хората стават по-внимателни и разумни при управлението на бюджетите си", коментира Веселин Николов, който отговаря за бизнес развитието на "Вноска" в България.

Важно за търговците

"В момента изграждаме голяма мрежа от партньори в България. Това са търговците, които участват във "Вноска клуб" и ще приемат нашите карти, като интересът е голям. Брандове, които вече са наши партньори или сме в активни преговори, са: Sport Vision, Buzz, Za-Za, Terranova, Humanic и много други", казва Димитри Злобин, основател на компанията. Може да участва всеки търговец, както малък магазин, така и цяла верига.

Една от ползите за търговците е, че ще имат повече клиенти с покупателна способност, както и съответно повече редовни приходи. Интеграцията е изключително лесна и на практика не изисква ангажимент или предварителна инвестиция от страна на партньора. Платформата се финансира от малък процент от направените продажби, като ще помага на търговците и в достигането до нови клиенти.

За целта важна роля ще има мобилното приложение, което събира потребители и търговци на едно място. Всеки потребител на "Вноска" ще може не само да управлява разходите си през приложението, но и да вижда кои търговци участват в платформата vnoska.bg. А самите търговци ще имат възможност да изпращат оферти, реклами и промоции до потребителите. Алгоритъмът на "Вноска" ще преценява на кои потенциални клиенти да показва тези известия на базата на техните интереси, като услугата ще може да се използва както от онлайн, така и от офлайн магазини.

"Търговците харесват идеята. В разговорите ни с тях много често казват, че искат да се погрижат за клиентите си. Те не искат да ги вкарат в дългове и ни се доверяват. Допълнителна увереност им дава фактът, че наш партньор по реализирането на проекта е една от водещите банки в България - Райфайзенбанк. Ние поемаме риска за плащанията и им помагаме с маркетингови кампании за достигане до повече клиенти чрез маркетинг канала ни. На практика това е "win-win" сделка - търговецът получава нов за него платежоспособен клиент, а клиентът разсрочва покупката си без лихва", казва Веселин Николов.

Пътят на "Вноска"

Бизнес моделът на "Вноска" вече няколко години работи успешно в други държави. Сред тях са Беларус и Русия, където платформата има 10 млн. клиенти. Компанията е избрала България като новата си дестинация поради няколко причини.

Една от основните е, че в страната липсва подобна услуга. "Това е чудесна страна със сходен регионален климат, има много и активни потребители, но няма подобни решения, а те се радват на много голям интерес в страните от Западна Европа. Същевременно делът на плащания с карта е сравнително нисък", отбелязва Димитри Злобин.

Той казва, че подобна е била и ситуацията в Беларус. "Плащанията с карти бяха под 20%, но след като нашата услуга навлезе, те се увеличиха до над 50% от всички плащания. Искаме да постигнем това и в България", допълва Злобин.

"Българският пазар в момента е сходен с този в Русия и Беларус преди навлизането на услугата ни", отбелязва Веселин Николов. Кешовите плащания доминират, като COVID ерата помогна за увеличаване на използването и на карти. От компанията очакват това да продължи благодарение на тяхната карта "Вноска" и да промени културата на плащане, както се е случило и в другите страни.

"Вноска" има сериозни и дългосрочни намерения за присъствието си на българския пазар. През януари 2021 г. компанията се присъединява и към Българската финтех асоциация. "Виждаме, че можем да помогнем на икономиката на страната, да увеличим потреблението и да подобрим финансовото състояние и култура на хората", казва Димитри Злобин. Платформата ще тръгне през пролетта, като тя ще е винаги отворена за търговци да се присъединяват към нея.