🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Трайният залог на германския бизнес в Русия

Германските компании на руския пазар запазват позиции въпреки COVID-19, стагнацията и санкциите

Въпреки санкциите бизнес отношенията между Меркел и Путин са на добро ниво
Въпреки санкциите бизнес отношенията между Меркел и Путин са на добро ниво
Въпреки санкциите бизнес отношенията между Меркел и Путин са на добро ниво    ©  Reuters
Въпреки санкциите бизнес отношенията между Меркел и Путин са на добро ниво    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Откакто "Източната политика" беше създадена през 1970 г., Германия предпочита да се ангажира с Русия, вместо да се конфронтира с нея. След опита на руски агенти да отровят известния опозиционер на властта Алексей Навални миналата година, който беше откаран за лечение в страната, новите политически отношения никак не са добри. А също и търговията. След санкциите, наложени на Русия след анексирането на Крим, търговията на страната с най-голямата европейска икономика се стопи от 80 млрд. евро през 2012 г. до 45 млрд. евро през изминалата година. През 2007 г. Германия беше най-големият търговски партньор на Русия. Днес тя е на второ място след Китай, която миналата година обмени стоки за 104 млрд. долара с Русия.

Близки връзки

Въпреки това се вгледайте и ще забележите, че германско-руските бизнес отношения остават близки. Голяма част от скорошния спад в търговията може да се дължи на слабата рубла и понижаващите се цени на петрола и газа, които Русия продава на Стария континент. След кризата в Крим германският износ в Русия остана стабилен за последните шест години. След налагането на санкциите годишните преки германски инвестиции в страната са се увеличили до 3.5 млрд. евро през 2015 г. През 2018 г. те достигнаха 3.8 млрд. евро. Около 4 хил. германски компании развиват бизнес в Русия и произвеждат продукти за 145 млн. потребители. Нито една друга европейска страна не доближава германското присъствие на руския пазар. Повечето от тези компании нямат намерение да си тръгнат. Напротив, те може да стават все повече.

Германските компании гледат на Русия като на приличен пазар с евтина работна ръка и благодарение на социалистическата мания по математика и наука и като на такава с квалифицирани специалисти, особено в информационните технологии. Членството в германско-руската търговска камара AHK Russland се е увеличило с повече от 10% миналата година, достигайки приблизително хиляда фирми. Част от този ръст е благодарение на бизнеси, които вече са установени в страната и се нуждаят от помощ заради нарастване на напрежението. Но много от тях са новобранци. В проучване на членовете на AHK през 2020 г. 70% от тях съобщават, че драматичното влошаване на политическите отношения не ги е отказало да развиват бизнес. Около 30% от тях планират да наемат повече местни служители.

Адаптиране към геополитиката

Бизнесите се адаптират към геополитическите отношения. Управителят на германската търговска верига Metro в Русия Мартин Шумахер си спомня, че компанията е била засегната от западните санкции на Крим, а след това - от репресиите на Русия, когато Кремъл забрани на фирмата да внася пресни продукти от Европейския съюз, Америка, Норвегия, Канада и Австралия. Продажбите в 93-те й магазина започват да намаляват драстично през 2016 г. и продължават да спадат през следващите три години. Но през 2020 г. те отново се покачват. Metro намери алтернативни доставчици от Северна Африка, намали цените, отвори магазините си и предложи на своите 12 хил. служители по-добри заплати. "Сега съм уверен в нашите възможности в Русия", казва Шумахер.

Германските компании подобно на западните могат да живеят с авторитарни режими, както в комунистически Китай.

Вместо да намаляват тяхната експозиция, някои от германските фирми дори я увеличават. След инвестиция от 120 млн. евро през 2015 г. производителят на селскостопански машини Claas продължава да разширява производственото си предприятие в Краснодар. Друг голям германски търговец, Globus, успя да увеличи продажбите си от 2016 г. насам. Сега той има 10 хил. души персонал в 17-те си супермаркета и през изминалата година инвестира 73 млн. евро в нов логистичен център в Пушкино, близо до Москва. Производителят на лекарства на растителна основа Bionorica наскоро завърши изграждането на предприятие за 40 млн. евро в близост до Воронеж, Централна Русия. Семейната компания Knauf, която е водещият световен производител на гипсокартон, с 4 хил. работници в 15 фабрики в страната, също планира да разрасне бизнеса си. Николаус Кнауф, 84-годишният патриарх на фирмата, поддържа близки отношения с руския президент Владимир Путин, с когото се среща редовно.

Най-голямата германска компания по продажби в Русия, Volkswagen, също остава стабилна. Нейният откровен шеф Херберт Дийс е ярък критик на западните санкции и твърди, че автомобилният производител не иска да бъде "превозно средство на правителствени политики". Volkswagen планира да пусне два нови модела автомобили на руския пазар през 2021 г. Компанията е инвестирала повече от 2 млрд. долара в Русия през годините. Тя е работодател на 6 хил. души в два завода в Калуга и Нижни Новгород. Русия е третият най-голям пазар в световен мащаб на марката й Skoda и четвъртият по големина на самите Volkswagen.

На четири очи германските мениджъри се оплакват от пречещата руска бюрокрация, но възхваляват местните губернатори и другите членове на политическия елит (макар че те не биха обсъждали темата за корупция). Руският авторитаризъм е проблем. Но германските компании, подобно на западните, могат да живеят с авторитарни режими, както в комунистически Китай. Мнозина възприемат позицията на Дийс, че "корпорациите не могат да свалят диктатурите". Те са по-загрижени за руския завой на изток.

Германските ръководители се страхуват, че щом загубят пазарния си дял в Русия от китайските си конкуренти, ще е много трудно да го спечелят обратно. Важното е, че Wandel durch Handel (промяна чрез търговия) продължава да има смисъл, твърди Оливер Хермес: "Икономическият мост е единственият, който все още е цял."

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар