Ще се справим с лошите кредити и този път

Юлия Юргакиева ще бъде новият изпълнителен директор на "Агенция за събиране на вземания", считано от 1 май

Ще се справим с лошите кредити и този път
Ще се справим с лошите кредити и този път
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Юлия Юргакиева ще бъде новият СЕО на "Агенция за събиране на вземания" ЕАД (АСВ), считано от 1 май. Тя ще наследи Димитър Бончев, който се оттегля след 8 години в топ мениджмънта на компанията. През този период АСВ разрасна своята дейност значително, превръщайки се в един от лидерите на пазара като част от норвежкия B2Holding, който е сред водещите в сектора в Европа. "За мен беше чест да участвам в изграждането и развитието на АСВ. Радвам се, че акционерите отново заложиха на човек от ръководството на дружеството, който да поеме поста на изпълнителен директор. Юлия притежава необходимите лидерски качества и умения да продължи възходящото развитие на АСВ. Ще продължа да й помагам и да я подкрепям, докато има нужда", каза Димитър Бончев.

Юлия Юргакиева
започва в АСВ през 2013 г. като ръководител на отдел "Съдебни вземания" и го разраства до дирекция с персонал от близо 100 служители. След това е директор "Корпоративни и обезпечени вземания". Завършила е право в СУ "Св. Кл. Охридски".

В какво състояние поемате АСВ и кои ще са приоритетите ви като СЕО?

За 11 години АСВ израсна до водеща компания в своя сектор. Мениджърският екип на компанията и сегашният СЕО Димитър Бончев имат ключов принос за растежа и са в основата на възхода. Нещо повече - през изминалата година успяхме да трансформираме и преведем успешно АСВ през ковид кризата, запазвайки здравето на нашите колеги и организирайки дейността в хоум офис без прекъсване на бизнеса ни. Продължихме да придобиваме портфейли в този нелек период, като за 2020 инвестирахме на българския пазар над 23 млн. лв.

За мен е привилегия, но и отговорност да поема управлението на една жизнеспособна, с висока ликвидност и добре капитализирана компания, разполагаща с капацитет да продължи да е ключов участник на пазара на управление на вземания. Приоритетът и преди, и сега е да бъдем доверен партньор на нашите клиенти. Ние сме мост между кредиторите, от една страна, и потребителите и фирмите с необслужвани дългове, от друга, постигайки баланс чрез предлагане на решения и за двете страни.

Какво очаква банките по отношение на лошите кредити и има ли нужда от специални мерки?

- Ще има увеличение на лошите кредити и ръст в продажбата на портфейли, още повече че кредитният мораториум е към своя край. В какви точно обеми не е ясно заради непредвидимия развой на пандемията. Българският банков сектор е в много добра форма, но все още поддържа по-голям дял на лошите заеми от средното за континента ниво - тенденция, която продължава доста години. Това предполага значително увеличение в предлагането на портфейли от вземания, което ще изпреварва търсенето. Повод за излишно безпокойство обаче няма. Нашата индустрия вече е доказала, че може да се справя в далеч по-проблемни ситуации.

Преди година представихте профил на добрия платец. Промени ли се той в ковид кризата и как? Дигитализират ли се плащанията и във вашия сектор?

- Анализирахме масив от данни с над 490 хил. задължения и установихме, че в ковид периода хората в пенсионна или близка до пенсионна възраст, особено жените, са най-добрите платци при погасяване на просрочени задължения. Интересно е, че отчитаме по-добро представяне спрямо предходни години на най-младата изследвана група между 20 и 24 години. За втора поредна година следващата група - 25 - 29 години, също запазва едно много високо ниво на обслужване. Прави впечатление по-негативната тенденция при клиентите между 30 и 45 години, които, изглежда, най-силно са усетили ефекта на кризата. Често посочвани причини са безработицата и намалено възнаграждение покрай пандемията. През 2020 г. най-много заявления за разсрочване на дългове получихме от физически лица, работещи в секторите търговия и продажби, производство на храни, ресторантьорство и туризъм.

Пандемията се оказа мощен импулс за дигитална трансформация. През миналата година броят на регистрациите в е-платформата на АСВ за клиенти е нараснал близо три пъти. От началото на годината ръстът е още по-стремглав. Плащанията през е-платформата на АСВ са се увеличили над 8 пъти. Смятам, че и след края на епидемията всички ще ценят предимствата и ползите от дигиталните канали за обслужване и тяхното значение ще продължи да нараства.