🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Първо място под слънцето - Доника Анчева и Paramidonna

Брандът за бански костюми и плажно облекло Paramidonna е победителят в онлайн конкурса Savex4Fashion 2021

Първо място под слънцето - Доника Анчева и Paramidonna
Първо място под слънцето - Доника Анчева и Paramidonna
   ©  Добрин Кашавелов
   ©  Добрин Кашавелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"На първото "не" не трябва да се отказваш, на стотното "не" също не трябва да го правиш. Трябва да продължаваш, защото все някъде ще се отвори твоята врата, ако имаш желание да се развиваш", казва Доника Анчева. Тя отлично знае към какво се стреми и с всяка изминала година се доближава все по-близо до идеята си за успех. Едно от доказателствата за това е отреденото първо място на марката й Paramidonna в тазгодишния конкурс Savex4Fashion. Онлайн инициативата на българската марка за перилни препарати Savex има за цел да подпомага родните модни брандове в развитието им, като им предостави възможност да демонстрират потенциала си пред по-широка аудитория.

Savex4Fashion e кампания в подкрепа на локалните модни брандове, иницирана от българската марка перилни препарати Savex.

Savex се грижи за дрехите ни, за да изглеждаме и да се чувстваме добре - или всичко онова, което е неразделна част от модата. Това именно е причината да подаде ръка на талантливи дизайнери, като им даде трибуна и възможност да достигнат до повече хора.

Във второто издание на конкурса участие взеха 18 български модни марки, които приеха радушно идеята да се включат в нея, за да популяризират работата си, но и българската мода изобщо. В ролята на жури влезе публиката, която гласува онлайн за своите фаворити, а в каузата за подкрепа на българската мода се включиха и някои от най-влиятелните инфлуенсъри в страната.

Savex4Fashion 2021 г. протече в три етапа. Последният от тях излъчи най-харесваните три марки - Denina Martin Collection, Nixa и Paramidonna и големия победител, събрал най-висок вот в онлайн гласуването.

Paramidonna спечели участие в телевизионно предаване и шанс да разкаже за себе си и марката си пред по-широка аудитория и симпатиите на аудиторията.

"Изключително доволна съм", усмихва се Доника малко след като ни посреща в производствения цех на марката в софийския квартал "Овча купел". "Не съм участвала в конкурса с амбицията да го спечеля, но победата кара мен и екипа ми да бъдем много щастливи." Paramidonna участва и в предишното, първо, издание на конкурса, но сега, когато се включва отново в него, тя е набрала още повече опит и разпознаваемост. "Този конкурс няма аналог в България, а каузата му за подкрепа на родните модни брандове е безпрецедентна", казва предприемачката, за която конкуренцията е силен и необходим тласък за развитие. Тя не просто не я плаши, а и се стреми към нея, защото я мотивира. "А и българските брандове стават все по-качествени и започват да изграждат среда", допълва тя.

Не просто бански

Докато подрежда пакети с модели от предстоящата пролетно-лятна колекция, Доника споделя, че почти не е успяла да спи през изминалата нощ, защото се е грижила за качването на новата линия бельо в интернет страницата на марката. От пет години тя затваря очи и се събужда само с мисълта за производството, бъдещите колекции, материи и бизнес развитието. Paramidonna стартира през 2015 г. с производството на дамски облекла с фокус към плажната мода, но малко след това започва да произвежда основно бански костюми. Зад всеки процес двигател е Доника, която обаче държи да подчертае, че марката й се развива благодарение на екипа до нея. "За изминалите години разбрах, че са нужни постоянство, труд, много упоритост и правилният екип. Един човек сам не може да постигне такова нещо", казва тя и споделя, че от старта до сега е имала редица неприятни ситуации, свързани със силно разочарование и неглижиране от страна на хора, на които се е доверила.

Paramidonna се откроява с избора си на качествени и скъпи материи, прецизност към детайлите и маркетингово позициониране. Производство на марката се случва изцяло в България, но платовете й са от италиански, испански и френски фирми, които биват достигнати на световни специализирани изложения. "Не е лесно просто така да си осигуриш качествени материали. За да го направиш, не само трябва да откриеш търсения производител и контакт с него. Трябва да заявиш голямо количество плат, а фирмата ти да отговаря на определени изисквания."

Тя е изключително горда с последния си пробив, сдобил я с изключително иновативна материя - направена от рециклирани материали, събрани от световния океан. Доника разказва, че търсенето на неин производител й отнело около една година. Накрая го открила в лицето на малка италианска семейна компания, чието производство било насочено към иновации в спортните и плажните материи от над сто години. "Това е посоката, в която искаме да вървим. Работим и за усилена оптимизация на производствените процеси, за да оставим малък отпечатък върху средата."

За изминалите години разбрах, че са нужни постоянство, труд, много упоритост и правилният екип. Един човек не би могъл да се справи сам.

Първите стъпки на компанията по пътя към дългосрочната й цел - да използва само рециклирани материали и да пази природата, се правят и чрез колекцията One Size, на чиято разработка марката набляга сериозно през последните две-три години. Става дума за супереластичен плат, който отговаря на шест размера, т.е. женски тела от 40 до 100+ килограма биха ползвали един и същ размер.

И тъй като 95% от живота на Paramidonna се случва онлайн, с този бански костюм марката решава и два основни проблема при покупката - пробата и улучването на точния размер. "Всичко трябва да пасва перфектно, това не е просто тениска...", коментира Доника. "Създаването на бански е много специфично нещо. Който не се е захванал с него, няма как да знае. Изработката му и това на бельото са най-сложните сред шиенето на облекла, защото при тях сериозно се набляга на обмерните данни, а еластичността на материята играе голяма роля. Специфично е и по-трудно от това да правиш конфекция според мен, но това ни провокира."

"Но ние не просто правим бански костюми - продължава Доника. Нашата амбиция е да създадем перфектните модели, които обаче не са за перфектното женско тяло. Това също е наша мисия - да накараме всички дами да се чувстват добре, да не сме само за съвършените момичета от рекламите и социалните мрежи." Затова в следващите години Paramidonna ще наблегне на това да покаже, че всички жени могат да бъдат красиви и да не изпитват притеснение от външния си вид, като се стреми да показва в средата си и дами от всички размери."

Как счетоводител става дизайнер

Доника е завършила счетоводство, учила е в стопанската финансова гимназия, а по-късно и УНСС. И макар тогава специалността, към която е насочена от родителите си, да й се струва скучна, към днешна дата е благодарна за усвоените в нея знания. Те й помагат за бизнеса. "Днес всеки, който има афинитет към модата, пробва да създаде бранд. Но да направиш такъв и да си дизайнер изобщо не е достатъчно. Има много други елементи, които ще направят бизнеса успешен. Със сигурност трябва да разполагаш със знания, но и с много други комплексни умения", споделя младата жена. Самата тя, въпреки че е завършила друга специалност, записва курс по Fashion Design в Лондон, за да усвои най-важното за създаването на колекция. Нейната най-силна страна е маркетингът. Генерира непрекъснато идеи, после ги обсъжда с по-запознати от нея специалисти и ако са отлични, ги реализира. Защото според Доника дори и за направиш фантастична колекция, ако не можеш да я представиш и тя да достигне до правилните хора, все едно нищо не си направил.

Така се оформя и една от най-силните страни на бранда - да предлага нови модели целогодишно, противно на останалите марки, произвеждащи по две основни колекции годишно. Paramidonna реализира всеки месец нови предложения в лимитирани количества, което държи клиентите й ангажирани, и разширява асортимента си непрекъснато.

Разширяването е свързано и с физическите граници. Paramidonna гледа навън и се съизмерва с европейските марки. Собственичката й не подценява българския пазар и споделя, че марката все пак е постигнала много тук, но се стреми към по-голям мащаб. "Ние сме конкурентни на световния пазар - коментира тя, затова и трябва да бъдем там." Сред поставените топ 3 цели за следващата година е създаване на една база от wholesale извън България.

Късметът среща труда

Доника вярва в едно - че човек не бива се отказва. "Защото в един момент нещата стават трудни. Дори и не стават, а трябва само да стискаш зъби." Споделя, че самата тя има приятелки, които са започнали моден бизнес, но са го задържали за кратко и при първите трудности са прекратили дейност.

И въпреки тези случаи според нея в последните пет-шест години българската мода се развива изключително добре. По наблюденията й, вече се предлагат много качествени продукти и клиентите се обръщат към тях. "Това, което трябва да се направи още, е да не се следват сляпо успешните чужди колекции, да не се копира, защото чуждият успех няма да доведе до собствен устойчив такъв. Смятам, че българските брандове трябва да бъдат и по-постоянни, да изхождат повече от нуждата на клиентите, защото забелязвам, че повечето от тях правят неща, които или са копие на световен моден гигант, или правят само каквото им харесва на тях." Но добрите примери за подражание, които се стараят, не са малко. "Трябва да подкрепяме българските марки, защото голяма част от тях са на световно ниво, независимо от това, че не са популярни навън."

Днес всеки, който има афинитет към модата, пробва да създаде бранд. Но да направиш такъв и да си дизайнер изобщо не е достатъчно. Има много други елементи, които ще направят бизнеса успешен.

"Брандът, брандът и брандът - най-важното нещо е да създадеш силен бранд. Първо трябва да мислиш за него и след това за продуктите му. Със световно свръхпроизводство, хиляди марки, милиони продукти, некачествените стоки, произведени в Китай, е много трудно да бъдеш разпознат. За да се откроиш, трябва да изградиш разпознаваема и качествена марка.

И ако искаш да се развиваш и да си по-голям, пътят е извън границите на държавата. "Въпросът е, че е трудно, особено за марки от Източна Европа, но, както виждаме, имаме добрите примери." Едни от тях са Demobaza и ByFar - втората определено е най-добрият пример и вдъхновение за Доника. "Както виждаме, не е невъзможно. Трябва да се дерзае, да се опитва, да не се отказваш...", казва тя.

"Аз не се отказвам пред нищо, каквото и да става и докато не стане. А големият успех още не дошъл, но предстои"

Все още няма коментари
Нов коментар