🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Съоснователят на Netflix, който промени начина на гледане на телевизия, се отттегли

Рийд Хейстингс остава изпълнителен председател на платформата за онлайн стрийминг

Милиардерът заяви, че планира да отделя повече време на благотворителни дейности, но това няма да му попречи да следи представянето на основаната от него компания
Милиардерът заяви, че планира да отделя повече време на благотворителни дейности, но това няма да му попречи да следи представянето на основаната от него компания
Милиардерът заяви, че планира да отделя повече време на благотворителни дейности, но това няма да му попречи да следи представянето на основаната от него компания    ©  Reuters
Милиардерът заяви, че планира да отделя повече време на благотворителни дейности, но това няма да му попречи да следи представянето на основаната от него компания    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Засега ще има двама изпълнителни директори - Грег Питърс и Тед Сарандос.
  • Netflix завърши миналата година с 231 млн. платени абонати, привличайки само 8 млн. за цялата година.
  • Медийната индустрия, която се бори как да направи стрийминга печеливш.

Рийд Хейстингс, един от основателите на компанията Netflix, се оттегля като главен изпълнителен директор, след като я ръководи повече от две десетилетия. Стрийминг платформата, която сега е в процес на преструктуриране, е основана преди 25 години, като в началото е доставяла DVD по пощата, припомня Financial Times.

Хейтингс уведоми клиентите на Netflix в блог, че през изминалите няколко години той е делегирал много от мениджърските си функции в компанията, добавяйки: "Сега е правилното време да намеря своя заместник." Той разкрива още, че "от много време в борда на директорите се говори за намиране на заместници за главните позиции (дори и основателите трябва да еволюират)".

Засега ще има двама изпълнителни директори - Грег Питърс, който допреди новината за оттеглянето на Хейстинг беше главен оперативен директор и наблюдаваше развитието на продуктите и рекламата, Тед Сарандос, който вече беше съизпълнителен директор и е публичното лице на компанията в Холивуд.

Промяната идва, след като компанията загуби повече от 1/3 от пазарната си стойност през изминалата година поради различни причини. Питърс и Сарандрос ще имат за цел да възстановят растежа на Netflix в труден период за филмовата индустрия. Въпреки оттеглянето си от поста на изпълнителен директор Хейстингс ще последва примера на Джеф Безос и Бил Гейтс и ще остане на поста председател на борда на директорите.

Милиардерът заяви, че планира да отделя повече време на благотворителни дейности, но това няма да му попречи да следи представянето на основаната от него компания.

Добър край на миналата година

През последното тримесечие на 2022 г. Netflix отчете 7.7 млн. нови абонати, като лесно надмина средната оценка от 4.5 млн. на анализатори от Уолстрийт. Като причина за това могат да бъдат смятани много популярните предавания Wednesday и документалната поредица за принц Хари и Меган Маркъл, които след пускането им в платформата станаха хитове в цял свят. (Wednesday е третото най-гледано предаване в Netflix след Squid Game и Stranger Things). Анализатор от британската Hargreaves Lansdown обръща внимание, че докато Уолстрийт се притеснява от рецесия и политиката на Федералния резерв, покачването на абонатите в Netflix допринася за така нужния оптимизъм.

Компанията шокира инвеститори през миналия април, разкривайки, че е загубила голям брой абонати, което доведе до преоценка на пазара за цялата филмова индустрия в САЩ. Уолстрийт вече е по-скептично настроен към пазара на онлайн стрийминг платформите като Netflix, фокусирайки се стриктно върху печалбата, и започна да изисква от големи филмови компании да са по-стриктни при извършването на разходи.

Netflix завърши миналата година с 231 млн. платени абонати, привличайки само 8 млн. за цялата година - най-ниският годишен растеж през изминалото десетилетие. В съобщение до инвеститорите си компанията написа: "2022 беше трудна година със слабо начало, но с блестящ завършек."

Приходите през тримесечието се покачиха до 7.9 млрд. долара, което е годишен ръст 2%. Чистата печалба на компанията падна от 607 млн. долара през 2021 г. на 55 млн. през миналата година. Резкият спад се дължи на силния долар през изминалата година. Акциите й са поскъпнали с 9% през 2022 г., като пазарната капитализация на компанията е 144 млрд. долара, което е почти наполовина по-малко в сравнение с преди пандемията.

Поради спада на нови абонати, който се наблюдава през последните две години, с изключение на последното тримесечие на 2022 г., компанията предприе промени. През тази година онлайн стрийминг гигантът ще започне да предлага по-евтин пакет с реклами и ще се опита да ограничи възможността на своите абонати да споделят паролата на своите акаунти с други хора - проблем, който беше игнориран дълго време заради добрите резултати на компанията. Netflix договори и рекламно партньорство с Microsoft, което даде възможност за намаляване на месечната цена за платформата на 7 долара през ноември.

"Назначаването на Питърс, който има голяма заслуга за тяхната рекламна инициатива, е индикация колко голямо значение за Netflix ще има рекламната им кампания", заяви Пол Верна, анализатор в Insider Intelligence. "Както и изкачването на Сарандос е знак за израстването на Netflix от технологична компания към филмово и телевизионно студио, чийто главен фокус са рекламите и съдържанието", добавя той.

Предизвикателството пред Сарандос и Питърс е дали системата на Netflix, която има годишен бюджет около 17 млрд. долара за съдържание, ще успее да се справи с главоломните промени в развлекателния бизнес и действително ще осигури възвръщаемост, която да се доближава до тази на традиционния телевизионен модел в периода на неговия разцвет.

Избраните от Хейстингс наследници са уверени, че маржове от 40% и повече в стил кабелна телевизия в крайна сметка са възможни, тъй като стрийминг бизнесът узрява. Сарандос описа бизнеса на Netflix като все още "в начален стадий", като той представлява едва 8% от гледането на телевизия в САЩ.

Като се има предвид дългата им съвместна работа, някои анализатори не отдават голямо значение на промяната в ръководството. Тим Нолън от Macquarie твърди, че това не е "значима" промяна, при положение че Хейстингс "все още е на върха" като изпълнителен председател. Но в рамките на Netflix промяната в титлите бележи промяна в отговорностите, която е очевидна от известно време. Хейстингс се приближава към изхода на сцената в ключов момент за медийната индустрия, която се бори как да направи стрийминга печеливш.

Кой е Рийд Хейстингс

Рийд Хейстингс е съосновател на компания, която се превърна в нарицателно за технологична революция в развлекателния бизнес. Но по собствените му признания 62-годишният Хейстингс не е изобретател. Като студент по компютърни науки в Станфордския университет през 80-те години на миналия век той се занимава с преосмисляне на хардуера, като има амбициозни планове за "мишка с крак", която ще позволи ръцете да са постоянно върху клавиатурата. Той определя този проект като "катастрофа", пише Financial Times.

Докато се възхищава на изобретатели от типа "един на милиард" като Илън Мъск, Хейстингс виждаше себе си в различна роля. През 2020 г. той заяви пред Financial Times: "За всички останали е важно да се опитаме да изградим система." Той направи това с разрушителна сила, като в крайна сметка пренастрои холивудския модел за създаване и продажба на видеосъдържание. Джон Малоун, милиардерът, който овладя прехода към кабелна телевизия, се пошегува, че акционерите на Netflix трябва да издигнат статуя на основателя. Хейстингс превърна компанията в бизнес за 150 млрд. долара, като днес той притежава дял на стойност над 1.6 млрд. долара.

Планът за приемственост на практика запазва водещото трио, което управлява бизнеса, с преразпределени роли. И Сарандос, и Питърс не само заимстваха от Хейстингс идеи за оформяне на бизнеса на Netflix, но и често сами реализираха проектите. Питърс управляваше цифровото подразделение, когато Netflix в крайна сметка навлезе в стрийминга през 2010 г., цели пет години след появата на YouTube. Сарандос се присъедини към Netflix през 2000 г. и е съизпълнителен директор от 2020 г., компанията тогава съзнателно имитираше HBO, като премина от дистрибуция към създаване на собствени предавания.