🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Коуъркингът – от споделено пространство към споделено време

Основният тласък на споделените работни места идва от милениалите, тъй като това ги прави по-гъвкави, по-рентабилни, по-мобилни и по-общуващи

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Броят на coworking пространствата в световен мащаб се очаква да надхвърли 25 хил. през тази година, което ще е 42% ръст спрямо 2019 г.
  • Основният тласък на споделените работни места идва от милениалите, тъй като това ги прави по-гъвкави, по-рентабилни, по-мобилни и по-общуващи
  • Най-големият двигател на растежа ще бъде корпоративният коуъркинг, тъй като компаниите се надпреварват да внедрят хибриден модел на работа.

Преди пандемията офисът беше място, където хората отиваха, защото трябваше. Срещите бяха на живо, бюрата - нагъсто. COVID-19 и ограниченията, породени от него, обаче промениха бързо това и поставиха офиса в конкуренция с дистанционната работа. Това от своя страна доведе до нарастване на coworking (коуъркинг) пространствата. Според портал за споделени работни места броят им в световен мащаб се очаква да надхвърли 25 хил. през тази година, което ще е 42% ръст спрямо 2019 г. И това може да е само началото на възхода на тези пространства.

Да работим сами заедно. И ако неотдавна коуъркинг бе да работиш със съмишленици в споделено пространство, то вече от физическо място се превръща в начин на мислене. Споделеното пространство се превръща в споделено време.

Коуъркинг пространствата навсякъде по света се стремят към създаване на общност, смислен контакт и споделяне на идеи, креативност и производителност.

Милениалите - обичайните заподозрени

Недоволни от формалните длъжностни характеристики и несигурни за развитието на пазара на труда, милениалите избират предприемачество, стартиращи фирми или работа на свободна практика. Поколението даде тласък на коуъркинг революцията, тъй като това ги прави по-гъвкави, по-рентабилни, по-мобилни и по-общуващи. Те са двигателят на споделената икономика, работата в мрежа и менторството. Милениалите заложиха на продуктивността пред тромавата политика на традиционния офис.

Вирусът, който проби имунното пространство на офиса

COVID-19 проби имунното пространство на традиционния офис. Много световни анализи и проучвания доказват, че за компаниите вече не е лесно да казват на служителите си как, къде и кога да работят.

Дейвид Соломон, главен изпълнителен директор на финансовата компания Goldman Sachs, поиска всички служители да се върнат на пълен работен ден в офиса, но само половината са го "послушали". Apple и Google настояха за същото, въпреки че дадоха известна свобода на графици за работа от офиса само през част от седмицата, но техните служители масово недоволстваха. Синдикална революция предизвика и настояването на Илън Мъск всички служители на Tesla да се върнат в офиса.

Изследване на Harvard Business School от март 2022 г. показва, че връщането на работното място на пълен работен ден е малко вероятно. Според анализаторите ковид-19 е довел до постоянна и фундаментална промяна на типичното работно място, а хибридната работа се очертава като постоянен вариант за организиране на работата във фирмите. Изводът им е, че това е "най-доброто от двата свята", тъй като предлага на служителите по-голям баланс между професионалния и личния живот, без да се притесняват, че ще бъдат изолирани от колегите си. Компании обмислят предлагането на ваучери за използване на споделено пространство, така както дават ваучери за храна и други услуги.

Коуъркингът децентрализира компаниите

Все по-често компаниите използват коуъркинг пространства, за да децентрализират офиса и да "угодят" на служителите си. Повече от половината клиенти на един от лидерите на пазара, Wework, още през 2021 г. вече са големи компании.

Microsoft, IBM и други гиганти изпращат групи от свои служители да работят в коуъркинг пространства с надеждата да повишат удовлетвореността им и да отворят нови възможности за работа в мрежа.

Големи компании като Pinterest, BP Plc, Dropbox и Fujitsu също демонстрираха как пандемията промени начина, по който работят корпоративните централи, като възприеха хибридни модели на работа и използват коуъркинг пространства.

CNBC цитира данни от скорошно проучване на WeWork и Workplace Intelligence, които показват, че 75% от служителите са готови да се откажат от поне едно предимство като здравно осигуряване, парични бонуси и платен отпуск, в замяна да избират работната си среда, а 64% биха платили до 300 долара за достъп до офис пространство.

От идеята до революцията

Още преди да настъпи новото хилядолетие, се появяват свободни споделени офиси за предприемачи и компютърни ентусиасти в САЩ и Европа. Терминът coworking е измислен през 1999 г. от дизайнера на игри Бернар де Ковен, но се отнася по-скоро за начина на работа, а не за пространството.

Пионер на бизнес концепцията за коуъркинг пространство е американецът Брад Нойберг, който решава да експериментира с нова форма на работно място и през 2005 г. обзавежда офис с няколко бюра в Сан Франциско и започва да го рекламира. Идеята постепенно набира популярност и привлича ентусиасти като Крис Месина (изобретателят на хаштага в Twitter), който 2006 г. създава онлайн ресурс с отворен код, наречен The Coworking Wiki. Това помага на хора по цял свят да се свързват и да намират работни места навсякъде по света. През следващите седем години броят на пространствата и членовете се удвоява приблизително всяка година.

През 2008 г. се въвеждат визи за безплатен достъп до други пространства, включени в споразумение. На следващата година Global Coworking Unconference Conference (GCUC) започва да провежда конференции за коуъркинг по целия свят, за да ги обедини в мрежа и споделяне на идеи.

А 9 август е избран за Международния ден на коуъркинга - #CoworkingDay, през 2010 г. и от тогава се отбелязва всяка година във всяко коуъркинг пространство в цял свят.

От стартъпите към големите компании

Пазарът на коуъркинг пространства преди пандемията се определя до голяма степен от нарастването на броя на стартъпите в световен мащаб. Според thegeniuswork.com глобалната икономика на стартиращите компании се оценява на 3 трилиона долара през 2019 г., с 20% ръст спрямо 2017 и 2018 г.

Десетки маркетингови и консултантски агенции правят анализи на глобалния пазар на коуъркинг пространствата преди и след пандемията.

Проучването от май 2020 г. на The Business Research Company сочи, че пазарът на коуъркинг пространствата в световен мащаб ще намалее от 9.27 млрд. долара през 2019 г. до 8.24 млрд. долара през 2020 г. при общ годишен темп на растеж 12.9%. Прогнозираният спад се дължи на пандемията от COVID-19 и мерките за ограничаването й. Според публикация на Business 2 Community през април 2020 г. броят на хората, работещи дистанционно, е нараснал с 44% през последните пет години. Тогавашната прогноза е пазарът да се възстанови и да достигне 11.52 млрд. долара през 2023 г. при общ годишен темп на растеж 11.8%.

Според анализ и проучването на същата компания, но публикуван през февруари 2022 г., глобалният пазар на коуъркинг пространства се очаква да нарасне от 13.60 млрд. долара през 2021 г. до 16.17 млрд. през 2022 г. при годишен темп на растеж 18.9%. Растежът се дължи главно на това, че компаниите възобновяват дейността си и се адаптират към новото нормално, посочват анализаторите, които наблюдават основните играчи на пазара. Очакванията са пазарът да достигне 30.36 млрд. долара през 2026 г. при ръст 17%.

Изводът е, че най-големият двигател на растежа в обозримо бъдеще ще бъде корпоративният коуъркинг, тъй като компаниите се надпреварват да внедрят хибриден модел на работа, за да задържат талантите си и да привлекат нови служители.

През 2021 г. САЩ са на първо място по брой коуъркинг пространства в световен мащаб (3762), следвани от Индия (2197) и Обединеното кралство (1044). Очакванията са броят на коуъркинг пространствата да се удвои до 2024 г.

Прогнозите - ръст в двуцифрени проценти

Още десетки анализи вещаят ръст, макар и с различни проценти, в зависимост от обхвата на проучванията им в глобален мащаб.

Според проучване на 360iResearch през юли тази година размерът на глобалния пазар на коуъркинг пространства се оценява на 21.15 млрд. долара през 2021 г., 23.12 млрд. долара през 2022 г. и се очаква да нараства годишно с 9.46%, за да достигне 36.40 млрд. долара до 2027 г.

Маркетинговият анализатор Makreo пък очаква 19.9% ръст между 2022 г. и 2027 г., като и тук се посочва, че това ще се дължа на увеличеното търсене на коуъркинг пространства от големи мултинационални корпорации и нарастването на милениалите на пазара на труда. Бързият растеж се дължи и на стартиращи компании по целия свят, главно в развиващите се страни, като се акцентира на бързото развитие и правителствени програми в Китай и Индия.

Statista прогнозира почти 15% ръст за периода 2021 - 2030 г. в глобален мащаб, а GlobeNewswire - 11% годишно до 2025 г..

Глобално проучване за растеж на коуъркинга на CoworkingResources в партньорство с една от най-големите платформи за коуъркинг, Coworker.com, предвижда пространствата да надхвърлят 40 хил. до 2024 г. Те прогнозират, че използващите споделено пространство ще се увеличат със 158% в сравнение с 2020 г. Данните им сочат още, че САЩ остават най-бързо растящият пазар, следвани от Индия, Обединеното кралство, Испания, Германия, Канада, Япония, Мексико, Франция.

Любопитно е проучването на компанията за киберсигурност NordLayer от юли 2022 г., което сравнява 66 държави и 10-те най-добри за работа от дистанция са Германия, Дания, САЩ, Испания, Литва, Холандия, Швеция, Естония, Сингапур, Франция. Оценяването е на база четири характеристики - киберсигурност, икономически и социални условия, дигитална и физическа инфраструктура, както и процент ваксинация за COVID-19.

Изводът от тазгодишно проучване на Mordor Intelligence е, че коуъркингът в Европа се развива все по-професионално. Операторите наемат все по-големи пространства и въвеждат стратегии, насочени както към фрийлансъри, така и към по-големи компании.

deskmag, една от най-популярните медии в тази сфера, която публикува на 4 езика (английски, френски, немски и испански), оповести в началото на годината резултатите от свое проучване как се справят коуъркинг пространствата две години след пандемията. Голяма част от тях описват развитието си като добро или задоволително (79%), като в Европа броят на оптимистично настроените се е удвоил в сравнение с предходната година. Две трети от отговорилите отчитат ръст на посетители, а половината са увеличили и приходите си. Повече от 20% от коуъркинг пространствата вече са планирали разширяване от началото на тази година.

Мнозина анализатори акцентират и върху засилваща се тенденция на навлизането на наемодателите в коуъркинга. Утвърдени компании като Tishman Speyer, BritishLand, Hongkong Land Holdings Ltd и Swire Properties вече се конкурират директно с коуъркинг операторите, след като пуснаха свои собствени коуъркинг подразделения.

Инструментите към споделеното времепространство

Публикувани са стотици книги и наръчници за коуъркинг. Съществуват много медии, които се опитват да дадат прогнози, анализи, мнения и ценни съвети за надграждане на пространството. Платформите непрекъснато се развиват, както и дигиталните инструменти и софтуер за управление на този бизнес.

Изводът, който се налага от почти всички анализи и прогнози, е, че коуъркингът вече е утвърден пазар - със силен пазарен дял и очаквания за растеж. Защото залага на ценностите на споделяне, сътрудничество, продуктивност и креативност.

Концепцията и ценностите на коуъркинга разместват пластове в икономиката, тъй като променят корпорациите, управлението на човешките ресурси и мобилността, предприемачеството, иновациите и развитието на дигиталните технологии, недвижимите имоти, офисната политика, туризма, селските райони, транспорта, фасилити мениджмънта, социално отговорното поведение.

Коуъркинг пространства има навсякъде, дори край ледовете на Арктика и под палмите в джунглата.

Бизнес модел - изобилие от вариации

Коуъркинг пространствата изглеждат относително сходни на пръв поглед, но съществува изобилие от вариации. Те се различават по отношение на ресурси, посетители, атмосфера и други важни критерии, пише експертът от Калифорнийския университет Травис Хауел. Той подчертава, че изборът на пространство не е просто въпрос на близко местоположение, но и на съответствие между потребностите на потребителя и възможностите, предоставени от пространството.

Главоломният темп на развитие на коуъркинг пространствата ги прави все още не напълно проучени и са необходими още много анализи и изследвания, допълва Травис Хауел. В своя анализ от март 2022 г. той обяснява, че по същество бизнес моделът на коуъркинга е споразумение за отдаване под наем. Но:

Коуъркингът се различава като физическо пространство и оформление. Първо, по отношение на размера, като по-малките често се свързват с по-сплотена общност. Второ, по вида на пространството - повечето (92% според данните на най-голямата платформа сoworker.com, създадена през 2015 г. с над 17 хиляди пространства в 172 страни в цял свят) имат големи, открити зони, където важи принципът "първи дошъл, първи обслужен". Много (65%) имат и "специализирани бюра", които могат да бъдат наети за дълго време. Повечето (54%) предлагат и частни офиси под наем.

Глобалният пазар на коуъркинг пространства е сегментиран. Разделя се по вида на бизнеса - отворени и корпоративни, по потребители - големи компании, стартъпи, свободни професии, дигитални номади.

Атмосферата или "вибрацията" на пространството е другото разграничение, което прави Травис Хауел. Въпреки че са проектирани като традиционни офиси за професионално ползване, много от тях привнасят културата на стартъпите на Силиконовата долина и се стремят да контрастират с корпоративните офиси, за да спечелят милениалите с по-креативно мислене.

Условията за наемане. Повечето (95%) предлагат месечни договори, като позволяват на наемателите гъвкавостта да се откажат по всяко време, най-често това са стартъпи. Някои предлагат и дневна ставка, от която печелят хората на свободна практика или дигиталните номади. Други пространства предлагат многогодишни наеми, които обикновено привличат повече корпоративни клиенти.

Удобствата са друга отлика. Те могат да включват денонощен достъп, бърз и стабилен интернет, офис обзавеждане, конферентни зали, WiFi, скенери, принтери, безплатна храна и напитки. Наблюденията на експертите сочат, че заради голямото търсене коуъркинг пространствата се фокусират и върху удобства за физическото и психическото здраве на посетителите - настаняване, грижи за децата, йога пространства, стаи за медитация, стоящи и ергономични бюра и столове, здравословни закуски и напитки.

Събитията, които предлагат. Тук се включват професионални възможности за работа в мрежа, социални събирания, обучения за нови умения или семинари, които представляват интерес за техните наематели.

Различните партньорства. Коуъркинг пространствата се различават и по външните си партньори. Много от тях не събират достатъчно средства от наем, за да покрият разходите си, и трябва да търсят финансиране и спонсорство от местни власти, университети или корпорации, посочва Травис Хауел. Също трябва да си партнират с други организации, за да предоставят допълнителни услуги или ресурси - фирми за услуги, други коуъркинг пространства, местни власти, брокери, хотели, социални мрежи и др.

Експертите наблюдават, че коуъркинг пространствата залагат и на устойчивост. Те все по-често прилагат екологични и устойчиви практики като слънчеви панели, зелени офиси, естествени материали, партньорство със социално отговорни фирми.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    baza avatar :-P
    Божидар Здравков

    Поредната „модерна„ опаковка, за да пробута 90 % съществуваща практика. Анализи, трендове, перспективи, бла-бла.
    Малка шега - обяснявам , че не говоря сериозно. Коуъркинг - разтоварване на камион тухли от неквалифицирани (казано политически коректно) хора.

    Нередност?
Нов коментар