🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

До края на 2022 betahaus Sofia ще отвори две нови локации

Александър Михайлов, основател и изпълнителен директор на betahaus, Методи Терзиев - изпълнителен директор на betahaus

Методи Терзиев - изпълнителен директор на betahaus (вляво), и Александър Михайлов, основател и изпълнителен директор на betahaus
Методи Терзиев - изпълнителен директор на betahaus (вляво), и Александър Михайлов, основател и изпълнителен директор на betahaus
Методи Терзиев - изпълнителен директор на betahaus (вляво), и Александър Михайлов, основател и изпълнителен директор на betahaus
Методи Терзиев - изпълнителен директор на betahaus (вляво), и Александър Михайлов, основател и изпълнителен директор на betahaus
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Компанията

betahaus Sofia е пионерът на споделените работни пространства в България. Част е от една от най-успешните coworking мрежи в Европа с клонове в Берлин, Барселона и Хамбург.

За 10 години от създаването му betahaus прилага успешно coworking модела, разраствайки двойно пространствата си, от които са стартирали някои от най-успешните български компании.

Betahaus празнува 10-годишен юбилей. Каква е вашата равносметка за изминалите 10 години?

Александър Михайлов: Равносметката е кратка: вълнуващо приключение, което е още в самото си начало. Коуъркингът се доказа като важна част от работната култура и пазара на офис площи в България, а не просто "временен тренд, дошъл от Берлин" - нещо, в което скептиците преди 10 години бяха убедени с любимата на всички ни фраза "това в България няма как да стане".

Смятамe, че betahaus, макар и малка компания, добави огромна стойност на много нива в икономиката ни, например в изграждането на стартъп екосистемата и в установяване на нишовата индустрия на споделени работни пространства в страната. Стойност, която за много беше като трамплин и която все още виждаме да се надгражда. Това много ни радва и ни амбицира да продължаваме.

Разбира се, много неща се промениха от първообраза на betahaus: например фокусът в началото беше споделена работна среда за хора на свободна практика и стартъпи, докато сега таргетът ни е почти изцяло малки, стабилни компании от всички сектори, а занапред целим да разширим портфолиото си от услуги и за по-големи и зрели компании. В крайна сметка един от най-важните фактори за успех на всеки бизнес е да се адаптира към промените в средата и към нагласите на своите клиенти.

Към равносметката бихме добавили и един сантиментален момент, а именно термина "споделено работно пространство". Той дойде от нас в началото и се наложи трайно като дефиницията за coworking space на български, така че днес да се използва официално навсякъде: в индустрията, по медии, конференции, проучвания и изследвания на пазара и т.н.

Как пандемията от ковид-19 промени развитието на коуъркинг пространствата? Какви са тенденциите, които наблюдавате?

Методи Терзиев: Вследствие на ковид-19 през 2020 г. нивата на запълняемост във всички coworking пространства спаднаха осезаемо. При нас най-ниската точка беше 72%, като преди това нямахме свободни места. Оттогава обаче се наблюдава не само цялостно възстановяване, но и растеж на индустрията в световен мащаб от около 20% на година. Основната тенденция е свързана с преосмислянето на работната среда от големите корпорации и въвеждането на дистанционен режим за много служители. Работата вече не е място, а свобода да избираш в каква среда се чувстваш най-продуктивен и щастлив. Виждаме, че все повече компании започват да изчисляват разходите си за офис не на кв.м, а на човек, вследствие на което променят и виждането си за работната среда.

Как betahaus отговаря на нарастващото търсене на гъвкави модели за работа?

Методи Терзиев: Още в първите месеци на пандемията разработихме нов план light, който включва 30 посещения на двете ни локации в рамките на 3 месеца. Няма нужда от договор, депозит и всеки може да се възползва абсолютно самостоятелно от цялата ни работна среда. Планът се оказа много подходящ за хора, които нямаха възможност да посещават офиса си поради затваряне, но не искаха да работят от вкъщи. Light продължава да бъде много популярен и се използва като заместител на "хоум офиса", а често и на основния офис поради различни причини като нужда от социализация, близост до вкъщи, дизайн и усещане на средата. В световен мащаб се забелязва все повече компании да предоставят достъп на служителите си до coworking пространства именно заради нуждата от разнообразие. В този смисъл light планът е идеална добавка, която може да бъде предоставена на компании, наложили хибридния модел на работа.

Какъв е профилът на вашите клиенти?

Методи Терзиев: В betahaus работят над 400 души от различни индустрии, като възрастовата група е основно между 25 и 45 години. Компаниите са в голямата си част международни и са с размер от 2 до 35 души, съставени основно от българи. Много от тях вече са въвели хибридния модел на работа и ползват coworking пространството на ротационен принцип.

По-голяма част от обитателите ни работят в дигиталната сфера - от разработване на интернет платформи и мобилни приложения, през изграждане на web сайтове, графичен дизайн и архитектура, дигитален маркетинг, онлайн търговия и др. Гордеем се с обитатели от голям инвестиционен фонд, водеща международна компания за онлайн образование и няколко изключително успешни стартъпа, които през тази година получиха инвестиции на стойност общо над 25 млн. долара.

Какви са удобствата и условията за наемане, които предлагате? Работите ли в мрежа и с международни пасове за достъп?

Александър Михайлов: Най-голямото предимство на coworking пространството е, че можеш изцяло да се фокусираш върху работата си, без да мислиш за поддръжката на офис и всички разходи, свързани с него. Изградили сме напълно оборудвана среда, която включва затворени и отворени работни зони, зали за срещи и разговори, кухня, зона за отдих и рецепция.

Всеки betahaus обитател има достъп до двете ни локации чрез мобилния си телефон и се възползва от високоскоростен интернет, принтер услуги, кафе, вода и чай.

Методи Терзиев: Условията за наемане са гъвкави и човек може да започне веднага, без да минава някакви дълги и тромави административни процеси. Не на последно място - всеки член на betahaus може да работи безплатно от другите ни локации в Берлин, Хамбург и Барселона.

Налага ли се да въвеждате различни неща, за да се отличавате от другите? Как оценявате конкуренцията в София?

Методи Терзиев: През тези 10 години сме експериментирали с доста неща - от дизайна на физическата среда, през формати на събития и най-вече с бизнес модела ни на опериране. В началото предоставяхме офиси и бюра в споделеното ни пространство на фиксирани цени. Всичко базирахме на достъп до определено пространство, а обитателите ни доплащаха за използване на зали за срещи, принтер и т.н. През 2017 г. направихме голяма промяна и въведохме нови планове, които се базираха на цена на човек на месец с включени кредити за ползване на допълнителни услуги. Tози модел на мислене и остойностяване беше абсолютно непознат както в coworking пространствата, така и цялостно в офис сегмента в страната. Към днешна дата определено виждаме успеха на тази иновация, защото тя не само предоставя цялостна услуга на обитателите ни, но и дава пълен контрол върху разходите им.

Александър Михайлов: Колкото до конкуренцията, развитието на толкова много coworking пространства в страната е изключително радващо. Всяко от тях допринася за популяризирането на споделения офис, което се отразява положително на всички: пазарът се образова по-бързо, доверието от клиенти расте, концентрира се все повече капитал в нишата и все повече от "големите" на пазара обръщат внимание на модела и почват да го интегрират.

Какви събития за изграждане на общност организирате?

Александър Михайлов: Събитията са основна част от културата на betahaus и винаги са имали за цел да създават усещане за общност между обитателите ни. Организирали сме доста сбирки като големи вечери, на които всеки носи нещо приготвено; посрещане на Юлското утро; киновечери; петъчни коктейли; събития за споделяне на опит и др.

По-регулярно организираме betabreakfast - закуски, на които се представят различни проекти и идеи, барбекюта на откритата ни тераса на площад "Славейков", както и betacamp - събитие на морето или в планината, с което целим да излезем извън работната среда и да се забавляваме заедно .

betahaus не е просто място, където хората споделят общи пространства и услуги, а място, което ти дава възможности за колаборации и развитие.

Разчитате ли на партньорства и какви?

Методи Терзиев: През годините сме изградили редица партньорства както с технологични компании, така и с "лайфстайл" брандове. Имаме дългогодишно взаимодействие с една от най-големите хостинг компании в страната, която предоставя изключително преференциални условия на всички наши обитатели за услугите си. В партньорство с тях сме организирали събития за подкрепа на предприемаческата среда и други по-специализирани формати.

Какви са вашите планове за развитие и надграждане на този бизнес в България?

Методи Терзиев: Развитието на нашия бизнес неминуемо минава през повече локации. До края на тази година ще отворим 2 нови пространства с обща площ над 3000 кв.м в клас А офис сгради в София. Чрез тези нови проекти ще имаме възможност да предоставим гъвкава работна среда на по-големи екипи, като самите пространства ще бъдат оборудвани с много висок клас мебели и управлявани с най-новите технологии за достъп.

Планираме също въвеждане на мобилна апликация, чрез която всеки наш обитател ще може да използва локация по избор и да запазва зала за среща или онлайн разговор през личния си телефон.

С тези нововъведения очакваме общността на betahaus да се утрои до края на 2023 г.

Как върви бизнесът - като ръст на печалба, приходи, разходи?

Александър Михайлов: Една от основните цели на промяната на бизнес модела в края на 2017 г. беше да се подобри финансовото състояние на компанията и да се направи моделът по-печеливш. Този ход се оправда изцяло и въпреки тежките времена на пандемия в приходната част приключихме 2021 г. с 24% ръст спрямо 2020 г. и

с цели 69% повече спрямо 2018 г. За тази година очакваме допълнителен ръст 39% на приходите и брутна печалба в размер на 30%.

В същото време разходите не растат пропорционално, като за целия период от 2018 до 2022 г. са пораснали с едва 31%. До голяма степен това се дължи и на здравата работа по време на пандемията в посока оптимизация и автоматизация на оперативните ни процеси.

С отваряне на новите локации предвиждаме експоненциален ръст на приходите и печалбата на дружеството. Това отново се дължи на добре построения оперативен модел и на възможността за динамично разпределяне на съществуващите ресурси.