Coworking пространствата - бизнес в подем

Хибридният модел на работа ускори развитието на този сектор и в България

Плановете на компаниите, които предлагат гъвкави работни места, са в посока разширяване на бизнеса
Плановете на компаниите, които предлагат гъвкави работни места, са в посока разширяване на бизнеса
Плановете на компаниите, които предлагат гъвкави работни места, са в посока разширяване на бизнеса    ©  Shutterstock
Плановете на компаниите, които предлагат гъвкави работни места, са в посока разширяване на бизнеса    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Coworking бизнесът в България печели все повече съмишленици, каквато е тенденцията в цял свят. Пространствата, основно ориентирани преди пандемията към предприемачи, стартъпи и хора на свободна практика, отесняха. Големите фирми все повече възприемат хибридния модел на работа и търсят гъвкави алтернативи на традиционния офис.

"Пандемията се отрази негативно на всички, но се превърна в ускорител, тъй като много големи компании, които преди това са имали цели бизнес сгради или етажи в тях, ги освобождават, за да отидат в coworking", обяснява един от основателите и съдружник в Networking Premium, Любомир Георгиев. Неговото мнение се споделя от повечето участници на този пазар. Николай Николов от Innovator допълва, че след като мерките по време на пандемията започнаха да отпадат, много рязко се е покачило търсенето на coworking пространства, защото "много хора, които преди са работили home office, усетиха нужда да "напуснат" дома си поне в работните часове".

"За големия бизнес е ясно, че светът на труда се е променил фундаментално, като хибридният начин на работа се е утвърдил като основен за бизнеса", казва Дима Събева, регионален мениджър на IWG за България. Компанията отчита, че глобалното търсене на гъвкави работни решения процъфтява, особено след пандемията от ковид-19, която доказа, че хората могат да работят също толкова продуктивно, ако не и повече, дистанционно.

Пазарен фактор

За това, че споделените офиси се превръщат във фактор на пазара, говори и това, че те вече се превръщат в част от докладите на консултантските компании за недвижими имоти. В последните месеци Coworking площите са един от акцентите в развитието на офис пазара в София. По данни на C&W Forton общото предлагане на споделени офис площи в столицата към средата на годината е надхвърлило 50 хил. кв. м.

Средната заетост на този тип обекти по данни на компанията е над 70%, а при по-големите оператори с площ над 2000 кв.м - над 80%. Според компанията все по-отчетливи са изискванията на наемателите за повече гъвкавост в договорите за наем, затова и сгради, които предлагат комбинация от стандартни и флекс офиси, ще бъдат предпочитани от фирмите.

За разлика от други европейски държави процентът на гъвкавите работни пространства тук спрямо този на стандартните офиси все още е твърде нисък, което означава, че потенциалът им тепърва ще се разгърне.

Изпълнителният директор на betahaus Sofia Методи Терзиев подчертава, че основната тенденция е свързана с преосмислянето на работната среда от големите корпорации и въвеждането на дистанционен режим за много служители. Допълва, че работата вече не е място, а свобода да избираш в каква среда се чувстваш най-продуктивен и щастлив. "Виждаме, че все повече компании започват да изчисляват разходите си за офис не на кв.м, а на човек, вследствие на което променят и виждането си за работната среда", разказва Терзиев.

"Следим всички сайтове и анализи, тенденцията е coworking бизнесът да расте", казва Димитър Дурчов от Network - Банско.

Моят приятел конкуренцията

И coworking наистина расте, а компаниите опериращи на този пазар не гледат една на друга като на конкуренти, а имат по-скоро приятелски отношения. От betahaus например, казват че се радват на конкуренцията и според тях това се отразява положително на всички - пазарът се образова по-бързо, доверието расте, концентрира се все повече капитал в нишата и все повече от "големите" на пазара обръщат внимание на модела и започват да го интегрират.

"Никога не сме гледали на останалите coworking пространства като на конкуренция, а по-скоро като на колеги. Винаги търсим колаборации и сътрудничество с тях, за да удовлетворим потребностите на клиентите и да изградим здрава общност", казва и Любомир от Networking Premium.

Николай Николов от Inovation 1.0 пък допълва: "Има конкуренция, но тя е доста приятелски настроена - случвало се е дори да си изпращаме клиенти, в случай че сме пълни, или да предлагаме залите за срещи и събития на конкурентите. Според него е хубаво, че както те, така и другите coworking пространства разбират, че конкуренцията е нещо хубаво - "Защото заедно показваме на хората този все още сравнително нов метод на работа".

Много локации, една общност

Coworking пространствата изглеждат сходни, но съществува изобилие от вариации - по отношение на локация, ресурси, посетители, атмосфера. Но независимо дали в София, Пловдив, Варна или Банско, са фокусирани върху изграждането на общност. Милениалският ремикс на хор "Бодра смяна" звучи като задружност, обмяна на идеи, продуктивност, креативност, партньорство и работа в мрежа. Ключов припев в coworking бизнеса, който се чува в няколко пространства, чиито истории и планове за развитие ви разказваме.

IWG - близо до домовете



"IWG е начело на хибридния модел на работа от десетилетия, като създаде индустрията за гъвкаво работно пространство с отварянето на Regus", разказва Дима Събева, регионален мениджър за България. Сега бизнесът има портфолио от почти 20 утвърдени в световен мащаб марки като Spaces, Signature, HQ и др.

Компанията присъства в 120 държави с хиляди локации.

"Нашата мисия е да подпомагаме компаниите, предлагайки холистично решение за всяко работно пространство, независимо от предпочитанията за начин на работа на служителите им - от дома, от различни локации или от конкретен офис", казва Събева. IWG разполага с огромната мрежа от центрове с офиси, места за съвместна работа и конферентни зали, които компаниите могат да използват в почти всеки град по света. Чрез тази мрежа, както и с набора от различни марки, всяка със свой работен стил, IWG дава свобода на избор за свой собствен начин на работа - където, когато и както им е необходимо.

Унифициран бизнес модел

"Моделът на работа е унифициран за държавите, в които присъстваме, с което гарантираме, че клиентите ни ще ползват едни и същи продукти, с едно и също качество, без значение коя държава, град или център са предпочели", подчертава Събева.

От стартъпи до най-големите компании

"Ние работим с фирми от всякакъв вид и размер, от стартиращи до мултинационални компании, включително 83% от компаниите, изброени в Fortune 500", казва Събева. През 2021 г. компанията е увеличила клиентската си база с два милиона, което отразява масовото приемане на хибридна работа. "Клиентите ни могат лесно да управляват изискванията си за работно пространство чрез нашето приложение - независимо дали става въпрос за coworking бюро, заседателна зала или самостоятелен офис - за час, за ден или за по-дълго", допълва тя.

Расте броят на фирмите с хибриден модел и в България

"България, с нарастващия брой фирми, които възприемат хибридния модел и дават възможност на своите служители да работят от гъвкави офис пространства, не се отличава от света в този аспект", споделя Дима Събева.

И допълва, че IWG помага да се ускори тази промяна, която добавя стойност - за компаниите, като им позволява да намалят своите портфейли от недвижими имоти, за планетата - чрез намаляване на необходимостта от ежедневно пътуване, и за хората - чрез по-добър баланс между работата и личния живот.

Фокус върху близостта до дома

Офисът винаги ще бъде от съществено значение за събирането на хората, за работа в мрежа и сътрудничество. Но тъй като все повече и повече хора получават възможност да работят по-близо до дома си в рамките на хибридния модел, ще има много по-голям акцент върху местоположението, с търсене на коуъркинг и офис пространства в жилищни райони в сърцето на общностите. Проучване, което IWG е провело миналата година, показва, че според 77% от служителите да имат място за работа по-близо до дома е задължително условие.

Амбицията на един от водещите играчи в глобален мащаб е да разшири мрежата си с около 1000 локации през следващата година, със специален фокус върху крайградските локации.

Партньорите - франчайз и инвеститори

"Разрастваме се бързо като бизнес не само в България, но и в световен мащаб, и го правим с франчайз партньори и инвеститори. Ние предлагаме на партньорите набор от различни модели, като им предлагаме поддръжката на системите, марката, маркетинга и продажбите на IWG от световна класа. Те могат да се докоснат до най-големия глобален канал за продажби в индустрията и да стимулират оперативна и разходна ефективност в полза както на техния бизнес, така и на клиентите", споделя Събева.

В България към момента има четири центъра, опериращи под марката Regus - три в София и един в Пловдив, с обща площ 5150 кв.м. "До края на тази година ще отворим по един нов център в София и Пловдив, а до края на следващата година ще разширим присъствието си и в други градове на страната, обобщава Събева.

beta еволюцията на първото споделено пространство



betahaus Sofia е част от европейската coworking мрежа с клонове в Берлин, Барселона и Хамбург. Първото споделено пространство в София възниква преди 10 години и въпреки скептицизма тогава, че "това в България няма да проработи", днес расте и като пространства, и като приходи.

Първият coworking отваря врати в Лозенец през 2012 г. като споделено работно пространство, зала за събития и кафене, след четири години се разширява с още един етаж, през 2019 г. се мести на "Шипка" 6, тогава се появява и вторият betahaus - на площад "Славейков". Двете локации са с обща площ 1800 кв.м, наети са с дългосрочни договори.

До края годината ще отворят още две нови пространства с обща площ повече от 3000 кв.м в офис сгради клас А в столицата.

От стартъпите към компаниите

Бизнес моделът еволюира през декадата, за да се адаптира към промените в средата и към нагласите на своите клиенти. В началото фокусът е върху стартъпите и фрийлансърите, сега основни клиенти са малки, но проспериращи компании, а в близко бъдеще - по-големи и зрели компании.

Индустриален дизайн с усещане за дома

Пространствата са разделени на затворени и отворени работни зони, зали за срещи и разговори, кухня, зона за отдих и рецепция. Всеки betahaus посетител разполага с високоскоростен интернет, принтер услуги, кафе, вода и чай и има достъп до локациите чрез мобилния си телефон. "Най-голямото предимство на coworking пространството е, че можеш изцяло да се фокусираш върху работата си, без да мислиш за поддръжката на офис и всички разходи, свързани с него", посочва Методи Терзиев, изпълнителен директор на betahaus Sofia.

Betahaus залага на индустриалния дизайн в своите пространства, но съчетан с комфорта на дома.

План Light - отговор на пандемията

През 2017 г. betahaus Sofia въвежда нови планове за наемане, базирани на цена на човек на месец с включени кредити за ползване на допълнителни услуги. "Tози модел на мислене и остойностяване беше абсолютно непознат както в coworking пространствата, така и цялостно в офис сегмента в България", казва Терзиев. Днес виждат успеха на тази иновация, защото тя не само предоставя цялостна услуга на посетителите, но и дава пълен контрол върху разходите им.

Още в първите месеци на пандемията е разработен план Light, който включва 30 посещения на двете локации в рамките на три месеца. Планът се оказва много подходящ за служители, чийто офис е затворен, а не са продуктивни, като работят от вкъщи. Light продължава да бъде много популярен и се използва като заместител на "хоум офиса", а често и на основния офис поради различни причини като нужда от социализация, близост до вкъщи, дизайн и усещане на средата. "В световен мащаб се забелязва все повече компании да предоставят достъп на служителите си до coworking пространства именно заради нуждата от разнообразие. В този смисъл Light планът е идеална добавка, която може да бъде предоставена на компании, наложили хибридния модел на работа", смята Терзиев.

Усещането за общност е приоритет

"Събитията са основна част от културата на betahaus и винаги са имали за цел да създават усещане за общност между обитателите ни", подчертава Терзиев. Още с възникването на първото пространство различни събития целят изграждане и развитие на предприемаческа култура в София. И сега се организират събития за споделяне на опит, демо дни, представяне на проекти и идеи, но и партита, петъчни коктейли, киновечери. Както и ивенти, като например betacamp - събитие на морето или в планината, чиято цел са забавления извън работната среда. "betahaus не е просто място, където хората споделят общи пространства и услуги, а място, което ти дава възможности за колаборации и развитие", подчертава Терзиев.

През годините са изградени партньорства с технологични компании, "лайфстайл" брандове и организации, чиято цел е развитие на предприемаческата култура.

Утрояване на beta общността догодина

"Развитието на нашия бизнес неминуемо минава през повече локации и нови технологии", разказва Терзиев. Освен отварянето на две нови локации в София, оборудвани с много висок клас мебели и управлявани с най-новите технологии за достъп, betahaus планират въвеждане на мобилна апликация, чрез която ще може да се използва локация по избор и да се запазва зала за среща или онлайн разговор през личния телефон. "С тези нововъведения очакваме общността на betahaus да се утрои до края на 2023 година", прогнозира Терзиев.

Networking Premium - от coworking към coliving



Networking Premium залага и на coliving - една от новите тенденции в икономиката на споделянето. Coliving позволява на всички да купят пакет за настаняване и място за работа, което води до по-ниски разходи и по-активен социален живот.

Екип от млади предприемачи поставя началото на Networking Premium преди 4 години. "Гордеем се, че сме bootstrap. Нямаме инвеститор, нашият фаундър е направил първоначална инвестиция и оттам всяка стотинка се реинвестира в бизнеса, за да се разрастваме и да ставаме все по-добри", разказва един от основателите на компанията и съдружник, Любомир Георгиев, който е завършил "Международно право" в Нидерландия.

Тъй като са изключително активни в предприемаческите среди, наблюдават, че благоприятната бизнес среда в България привлича много чужденци. Така се ражда и симбиозата от осигурено настаняване и работно пространство в София.

Networking Premium има седем локации в България - пет в центъра на София, една в Пловдив и една вила в Костинброд. Работи в партньорска мрежа с coworking оператори в повече от 50 града в цял свят и по този начин предоставя глобален достъп на своите членове.

Пространствата са с брандиран дизайн, съобразен с локациите и сградите, дори с елементи на фъншуй за повече комфорт, зали за различни събития, творчески стаи, барове и пиано, места за домашни любимци и още най-различни удобства за членовете.

Coworking бизнесът под тепетата

Networking Premium отваря врати в Пловдив през есента на 2020 г. "Вибрацията и атмосферата там са изключителни, градът се превръща в атрактивен хъб в почти всички бизнес аспекти, популярен е с културно-историческото си наследство зад граница и привлича много предприемачи и дигитални номади", разказва Любомир Георгиев.

Пространството е на ключова локация в Пловдив, точно до "Капана". Обхваща два етажа с площ 400 кв.м, наети дългосрочно. На долния има отворено споделено работно помещение, което вечер се превръща в голяма зала за най-различни събития. На втория етаж са разположени частните и фирмените офиси. Любомир обаче наблюдава как често "уединените" клиенти от втория етаж слизат долу, за да работят в приятелска атмосфера с останалите.

"Картината на посетителите е изключително пъстра, всеки ден може да се види различно съотношение между българи и чужденци, които работят в различни сфери - IT специалистите са най-много, следват предприемачи и стартъпи, но има много дигитални номади, финансисти, адвокати, счетоводители, дори ученици. Като цяло в Пловдив съотношението между фирмени и индивидуални клиенти е 50 на 50, докато в коуъркингите ни в София преобладават компаниите", споделя Георгиев. Някои корпоративни клиенти често наемат офиси на ротационен принцип.

Офис дизайн и по поръчка

Networking Premium залага много на атмосферата, приличаща на комфорта у дома. За големите частни офиси има опция за дизайн по поръчка.

"Предлагаме различен набор от работни места и офиси както за един човек, така и за цели отдели и компании. Изключително гъвкави сме и "растем" заедно с клиентите си", разказва Любомир.

Членството предлага освен достъп до всички събития на общността и високотехнологичните удобства на модерния офис, възможност за денонощен достъп, места за съхранение, безплатни напитки и снакс, отворена кухня. Възможностите за плащане са много гъвкави - на час, на ден, седмично, месечно, дългосрочно.

Coworking и event пространства

"Много хора се занимават с организиране на събития в Пловдив, което е изключително благоприятно за целия град", разказва Любомир. Networking Premium са не само coworking, но и event пространства. Организирали са над 700 събития от съществуването им. Имат авторско състезание за подпомагане на българската startup култура, наречено Pitch to Pitch, където свързват инвеститори с български стартъпи и награждават победителите с до 10 000 лв. в опции за ползване на офисите им.

За събитията в София и в Пловдив внимателно слушат какви са желанията на общността и ги реализират - от бизнес семинари и конференции до забавни игри и развлечения, коктейли и фирмени събития.

"Едно от най-големите предимства на нашето пространство, е че общността ни представлява много хора с различни професии (програмисти, адвокати, счетоводители, предприемачи и много други). Много от тях се запознават при нас, обменят знания и опит, създават проекти и започват да работят заедно", разказва Любомир. Категоричен е, че пълноценното общуване, работата в мрежа, споделянето на идеи и сътрудничество, забавленията водят до повече продуктивност, креативност и усещане за щастие.

Екосистема от приятели и партньори

"Едно от най-важните неща за coworking е да има екосистема, която да работи", казва Георгиев. И подчертава важността на партньорството и приятелството в този бизнес - с хотелите, airbnb, мобилните туристически приложения, местни власти, организации, бизнеси, доставчици на различни услуги.

Концепция "това е готово" не съществува

"Този бизнес е много млад в България. Тук все пак все още се нагаждаме към пазара и начина, по който оперираме. С постоянното развитие на всяка от локациите им се покачват както разходите, така и приходите. Смята, че може да се развиват с много бързи темпове по начина, по който в момента работят. "Всеки ден правим нещо ново. За нас концепция "това е готово" не съществува, защото винаги може по-добре." И bootstrap компанията обмисля инвестиция в нова локация съвсем скоро.

Innovator - Coworking приливът във Варна



Innovator е български социален стартъп, чиято цел е да изгради верига от креативни пространства.

Първото по рода си maker и coworking пространство във Варна отваря "официално" врати през декември 2017 г. в творческия квартал "Таляна", но месеци преди това се репетира с организирането на много събития и изграждане на подходяща инфраструктура, за да се изгради център за развитие на предприемаческа култура. Това е един от проектите, кандидатствали по направленията към "Европейска младежка столица - Варна 2017".

Основатели на Innovator са Николай Николов и Мартен Демирев. Николай е завършил "Медиа и комуникации" в Бирмингам, а Мартен е учил право в СУ "Св. Климент Охридски".

От Innovator 1.0 към Innovator 2.0

Първият етаж на Innovator 1.0 се състои от споделено работно пространство, кафене, а вечер има разнообразни събития, семинари, курсове, развлекателни мероприятия. Там е "лабът", където има 3D принтер, лазер и други джаджи, които посетителите могат да ползват. На втория етаж са частните офиси, още две зони за coworking, зала за срещи.

"И извън лятото coworking-ът е на 90% пълен. През 2021 г. Innovator се напълни доста бързо и през тази година отворихме Innovator 2.0", разказва Николай Николов.

Във втората локация концепцията е малко по-различна от първия Innovator и 100% от клиентите са фирми - от 5-6 души до с повече от 30 души екип. "В първото пространство преобладават фрийлансъри или просто хора, които са home office, но са при нас, за да могат да запазят чувството да се приберат у дома след работа", споделя Николов.

Двете сгради са на разстояние 500 м една от друга. Първото пространство е с обща площ 360 кв.м, второто - 660 кв.м. И двете са наети с дългосрочни договори. В Innovator 1.0 има близо 50 работни места, докато във втората сграда - над 80 места.

Съотношението българи и чужденци се променя постоянно, лятото по-скоро преобладават чужденците, докато през останалата част от годината - българите. Клиентите са основно от IT сферата, но там работят архитекти, дизайнери, копирайтъри и др. "Истината е, че е много, много динамично, капацитетът на двете ни локации е общо малко над 100 работни места, от които около половината са дългосрочно наети, а останалите са преминаващи. Стотици различни хора работят от нашите пространства на годишна база", добавя съоснователят на иновативното пространство.

Всеки може да работи за ден, седмица, месец или по-дълъг период. В цените са включени работно място, интернет, ток, почистване, шкафче за съхранение, достъп до събития, достъп до зала за срещи, неограничено количество кафе, вода и чай. "Постоянно правим нововъведения с цел да улесняваме клиентите - възможности за 24/7 достъп, за наемане на монитор, за получаване на поща и доста други услуги срещу заплащане", разказва Николов.

Инкубатор за идеи

Innovator е едновременно coworking, инкубатор за стартъпи, event център, високотехнологична работилница и кафене.

Място, което среща хора от коренно различни сфери и ги предразполага да работят заедно и да обменят идеи, за да бъдат продуктивни и креативни.

Innovator работи с голяма партньорска мрежа - бизнес, местни власти, образователни институции, неправителствени организации, доставчици на услуги и др.

"Постоянно организираме стажантски програми, обучения за деца и юноши, както и си партнираме с много компании и организации, които често се допитват до нас за кадри - в Innovator идват много хора с различен опит и от различни сфери. Това ни позволи да започнем и други собствени проекти, включително и агенция за дигитален маркетинг - unbelievable.digital", разказва Николов.

В пространството се организират и най-разнообразни събития - от куизи, настолни и видеоигри до уъркшоп за 3Д принтиране.

Към следващи цифри след Innovator

"От ден първи целта ни е била да сме най-популярното споделено работно пространство във Варна, след което да потърсим възможности за развитие и в други градове. Постигнахме и друга наша цел - да сме център за млади, амбициозни хора, при нас да се случват събития и срещи, които да подобряват средата и да дават възможности за развитие на младите", обобщава Николай Николов. Плановете са към разширяване към други локации, както и надграждане на съществуващото с още допълнителни глезотии за "коуъркърите" им - заведение и premium coworking опция.

Nestwork - Банско - как расте coworking гнездо в полите на Пирин



Димитър Дурчов и Димитър Вичев - приятели, завършили в Обединеното кралство и работили години там, се завръщат в родните домове. Те са IT специалисти, които работят за американско-израелска компания. По време на пандемията правят малък офис в центъра на Банско, но им лисват социалните контакти и решават да направят coworking пространство. Наемат един етаж 300 кв.м в сграда в центъра и през пролетта на миналата година се появява nestwork.

"Тестът бе успешен още първия месец, буквално от първия ден пространството започна да се самоиздържа", споделя Вичев. След осем месеца двамата съсобственици осъзнават, че пространството не само върви добре, но и отеснява.

"Нашите посетители са собствениците на апартаменти в Банско, които все по-често идват и работят от тук, IT специалисти, които работят дистанционно, защото фирмата им позволява, и наемат апартаменти, както и дигиталните номади, които Банско вече традиционно привлича", разказва Дурчов. Има баланс между българи и чужденци, както и между мъже и жени. Получило се е естествено, без да е имало таргетиране.

"Реално нашият маркетинг е от уста на уста, бюджетът ни за това е нищожен. Не пускаме рекламна кампания, защото се страхуваме да не препълним мястото за отрицателно време", разказва Вичев.

Nestwork - Банско, предлага дневен пас, месечни и гъвкави 3-месечни планове с ваучери. Договарят се допълнително условията за по-дълъг престой, разработили са собствена система за ваучери и точки за отстъпки. Обмислят скоро да започнат работа с международни пасове за достъп, тъй като все по-често има запитвания.

Дизайнът е замислен като удобството на домашния комфорт. Високоскоростен интернет, умна система за достъп 24/7, общи площи за храна, релакс и игри, тихи стаи, частни бюра, безплатно кафе и напитки.

Гнездото се разширява

Двамата собственици наблюдават и развитието на Банско, което излиза от клишето "ски курорт" и се превръща в целогодишна дестинация. Почти няма разлика в броя на посетителите на Nestwork през зимата и през лятото. Банско често е в челото в класацията на дигиталните номади - https://nomadlist.com, дори и през лятото стига до 5-о място, а според очакванията месечните посещения ще се утрояват до 2024 г.

От зимата запитванията от фирми за настаняване на техни служители постоянно се увеличават, предлагат им договори за минимум 6 месеца, но двамата съсобственици виждат, че няма да има места за постоянните им клиенти, затова решават да се разширяват и да направят още едно пространство.

Новото гнездо

Правят бизнес план, банка им отпуска кредит и купуват два етажа - всеки по 645 кв.м, близо до първото пространство. "Инвестицията в завършен вид ще е към милион и половина", изчислява Вичев. Наели са голяма професионална интериорна фирма, за да направи дизайна на новото пространство.

За тях е важно първо да изградят инфраструктурата, за да направят хубава реклама. "Диапазонът на потенциалните ни клиенти ще стане много по-широк - големи фирми, стартъпи, номади, работещи дистанционно. Една от основните им цели е да привлекат именно стартъпите, а в пространството да се обменят идеи, да се срещат с мениджъри, ментори за ценни насоки, които да спестяват време и главоболия. В САЩ се случва така, защо да не стане и в България", казва Дурчов.

Планът е догодина в новата сграда да организират много бизнес събития и голям икономически форум.

Ключова дума - продуктивност

Съсобствениците се фокусират върху ключовата дума "продуктивност". Идват от корпоративния свят и знаят какво се изисква, за да е продуктивен един служител. Това е и основният фийдбек, който получават от посетителите. Затова и изграждат инфраструктурата да е лесно и продуктивно да работиш. Не гледат на другите coworking пространства в Банско като конкуренция, защото имат собствена визия.

Самоизграждащата се общност

Общността се заражда естествено от само себе си, без двамата съсобственици да се фокусират изцяло върху нея като главна движеща сила, а по-скоро да изградят атмосфера на доверие. Внимават с организирането на събития и ги правят така, че да не нарушават работния процес. Техните ивенти са по-скоро за разпускане - седмицата започва с баничка, в сряда - пица или бургер с бира и плейстейшъни, и в петък вечерта решават къде да се забавляват. Клиенти им споделят, че понякога се случва да се превърнеш в отшелник, ако не отидеш на специално организираните събития, и внимават да не е досадно.

"Помагаме изцяло на чужденците да се интегрират към българската реалност. Те и местните сами започват да се търсят и си помагат за най-различни битови проблеми. Гостите ни споделят, че в други държави са нямали връзка с местните, а те идват, за да опознаят хората, местната култура и традиции, а не да се капсулират само в обществото на coworking. Имаме клиенти, които година и половина са тук и познават половината град", разказва Вичев.

Локацията е добре подбрана, тъй като около 90% от посетителите спортуват - на горния етаж има фитнес, съвсем наблизо има тенис кортове и футболни игрища.

Цел - да се промотира Банско

Стратегията на Дурчов и Вичев е да се промотира Банско, а не само техния бизнес. Отвъд идеята за coworking двамата приятели желаят градът да се превърне в привлекателен център не само за номади и индивидуални посетители, но и за големи компании. "Фирмите имат бюджети и могат да си позволят да правят повече интересни неща, а като се получи добра инвестиция, те започват да следват другите", обяснява Вичев.

"Coworking има цяла екосистема - недвижими имоти, настаняване, различни видове услуги, наеми - на ски, на колело, на кола, счетоводни, адвокатски и транспортни услуги и още много други", разказва Дурчов. Това са важни партньорства за тях. Общината също е ценен съюзник, защото се стреми към целогодишен бизнес и организира различни събития.

Собствениците на Nestwork дори се свързват с образователни институции за откриване на филиали за чуждоезиково обучение, както и центрове за медицински грижи. Говорят и с политици, тъй като според тях държавата трябва да помогне с развитието на този бизнес. Дават за пример Португалия, Естония, Грузия, които са въвели дигитални визи за посетители извън ЕС.

Планове за нови гнезда

Година и четири месеца от създаването на Nestwork балансът е 0 - приходите покриват разходите на пространството и заплатите на двама служители. Но след това идват и положителните числа. Оборотът за първите 3 месеца на тази година е колкото за цялата минала.

Основната цел е да стъпят на здрава основа в Банско. След това може да погледнат към Пловдив и Варна, тъй като наблюдават любопитната миграция на дигиталните номади в тази посока.

Според двамата съсобственици новото мислене, гъвкавостта на фирмите, все по-приближаващата се 4-дневна работна седмица и развитието на коуъркингите ще върнат младите хора в България. Това, което се случи и с тях. И то не в София, а в бащиното гнездо.
Все още няма коментари
Нов коментар