🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Милара" ще достави 500 електрически камиона за САЩ до края на годината

Пловдивската компания насочва изцяло производството си към своята разработка Sevic 500

Нвоата производствена база на "Милара интернешънъл" би увеличила производствения потенциал на компанията с до десет пъти
Нвоата производствена база на "Милара интернешънъл" би увеличила производствения потенциал на компанията с до десет пъти
Нвоата производствена база на "Милара интернешънъл" би увеличила производствения потенциал на компанията с до десет пъти    ©  Vladislav Hristov
Нвоата производствена база на "Милара интернешънъл" би увеличила производствения потенциал на компанията с до десет пъти    ©  Vladislav Hristov
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Първите 50 камиона от новата линия, която официално бе сертифицирана през 2021 г., вече са изнесени за САЩ.
  • Търсят се алтернативи за доставчици на батериите, така че производството да е изцяло в Европа.
  • До края на 2023 г. се очаква да отвори новата база на компанията, която ще увеличи капацитета на производство до 10 пъти.

САЩ започват да внасят автомобили от България. Звучи като начало на виц от соцвреме, но всъщност вече в статистиката на НСИ ще влезе такъв експорт. Продажбата и доставката на първите 50 броя от новия модел електрически камиончета Sevic v500 на "Милара интернешънъл" и Sevic Systems от производствената им база в Пловдив са вече факт. Те са за американския пазар - експедирани са към местния партньор Tropos Motors, а по договор до края на календарната година ще бъдат изнесени още 450 електромобила.

Моделът Sevic v500, който бе първоначално сглобен и сертифициран за движение по европейските пътища от официалната автомобилна лаборатория във Франция UTAC Ceram през 2021 г., е разработка на "Милара". И това ще е новият фокус на компанията, известна най-вече като производител на индустриални роботи.

Досега в базата в Пловдив основно бяха асемблирани и продадени около 250 камиона от първата версия на е-камионите на "Милара", която бе по закупения от китайската компания Cenntro патент. Новите електромобили са с по-големи мощности и товаримост спрямо китайската им версия, разполагат и с обновен софтуер и метод за зареждане, който ги прави по-гъвкави за бързо разтоварване и зареждане в градски условия.

Средната цена на Sevic v500 е между 20 и 25 хил. евро, като разликата е в комплектоването и добавените екстри - примерно две батерии вместо една за по-голям обсег на доставки, товаримост до 600 кг и др.

Партньори отдалече

Идеята за производство на електрически камиончета за вътрешноградски доставки и операции в Европа идва от германската Sevic Systems. Тя дълго време търси стратегически партньори, които да се справят с производствената част. Така през 2017 г. се прави първата връзка за монтаж в България, а през 2018 г. се основава и клонът на германската компания в страната "Севик България".

"Като мениджър бизнес развитие в "Тракия икономическа зона" през септември 2017 г. се запознах с представители на Sevic Systems на изложението IAA във Франкфурт. Там за първи път се проведоха разговори за това проектът да се развие в България. Впоследствие започнахме да търсим партньори в страната и след преговори с различни компании се спряхме през 2019 г. на "Милара интернешънъл", които влязоха в проекта като стратегически партньор и инвеститор", коментира Емил Янков, изпълнителен директор на "Севик България".

Сега двете компании заедно са притежатели на интелектуалната собственост на двата модела електромобили. Отделно собствениците на "Милара" Красимир Петков и неговият бизнес партньор Йордан Найденов инвестират лично 4 млн. евро в европейския клон на Sevic Systems, чрез което придобиват 10% от компанията. Задачите на "Милара" са обвързани с техническото развитие на продукта и неговото асемблиране, докато от "Севик България", където единственият работещ е Янков, и Sevic Systems се заемат с тяхната продажба на международните пазари и последващата поддръжка.

Почти изцяло балкански

От "Милара" и Sevic искат техните електромобили да могат да се произвеждат с части, които са направени изцяло в Европа. Причината - несигурността, която е дошла от нарушените вериги за доставки като следствие от ковид пандемията, както и от войната в Украйна.

Тази цел изглежда постижима, тъй като почти всички части се доставят от страни на Балканите - изключенията са шаситата, които се произвеждат в Турция, и батериите, които идват от Азия.

"Не само батериите, но и за други ключови компоненти търсим варианти да бъдат произвеждани в България. Батерията е един от основните компоненти във всеки електромобил и пътят му от завода до автомобила е ключов от гледна точка на разходи, време и ефективност на транспорта. През годините сме преговаряли с различни производители, като дори и в момента има реален инвеститор в тази сфера, с който се преговаря. Считам, че е въпрос на време да се реализира такъв проект в България и той би допринесъл за привличането и на още производители в бранша и региона", коментира Янков.

Самите батерии, които се използват за електромобилите на "Милара" и Sevic, са с капацитет 17 кВт/ч, като в едно камионче могат да бъдат слагани по две. Това определя и каква дистанция могат да покрият - с една батерия докъм 150 км, а с две докъм 300. Според Янков тези батерии могат да бъдат заредени за около 4-5 лв. до максимален капацитет.

Именно батериите са и главната разлика на електромобилите на "Милара" спрямо техните конкуренти на пазара. "В Европа има още 2-3 компании, които имат подобен продукт и са с капацитет на производство 4-5 хил. камиона на година. Предимството ни е главно в размерите и капацитета на батерията. Нашите са със 17 - 34 кВтч мощности, докато при другите е около 10 - 20 кВтч", споделя Янков.

Друго предимство на камионите е и начинът, по който са сглобени, позволяващ бързото разтоварване на стоки с мотокар и заменянето на функцията им от товарен автомобил на такъв с поливна цистерна или др. Това също позволява и бързата смяна на батериите, така че при пристигане, вместо да се чака да бъдат заредени, те могат директно да бъдат сменени и да покрият наново над 100 км разстояние. Цялата операция е изпълнима за няколко минути и е нужен само мотокар и техник.

Отеснялата база

За момента производството на електромобилите е в отделено крило в базата на "Милара" в Пловдив. То се използва за всичките процеси - развойна дейност, асемблиране и съхранение на автомобилите и някои от частите. Нуждата от разширяване и по-големи пространства вече се усеща - то позволява асемблирането на едва 30 - 40 камиона на месец, или около 500 на година.

Липсата на пространство предизвиква и други логистични главоболия за производство. За да спестят възможно най-много място, от "Милара" и Sevic наемат и допълнителни площи извън базата за съхранение на частите за асемблиране, което добавя допълнителни разходи и забавяния по транспорта на части.

"Тази година се разширяват базите за складиране и е планирано увеличение на производствените мощности. Тъй като основният бизнес на "Милара интернешънъл" е производство на роботи и системи за полупроводниковата и други индустрии, съвместяването с производството на автомобили не е приложимо за големи обеми в съществуващите халета", коментира Янков.

Предвижда се новата база, в която да може да се нанесе клонът за електромобили, да е готова до края на 2023 г. Според Янков тя ще позволи разрастване в две насоки - първо, в персонала, където в момента са заети около 15 инженери и 25 монтажисти, част от които са българи, привлечени от чужбина. И второ, в производствения капацитет, където очакването е постепенно то да се увеличи с почти десет пъти спрямо сегашните - на приблизително 4-5 хил. електромобила на година.

Повече и по-големи

Плановете на двете компании са свързани с разработката и подобряването на новите модели електромобили - които да могат да пренасят товар и над тон. И навлизане в повече и по-големи пазари в Европа и Америка.

Изпълнителният директор на "Севик България" очаква оборотът за 2023 г. да е между 6 и 12 млн. евро при доставени между 200 и 500 камиона на средна цена 25 хил. евро. Тези темпове на продажби биха позволили и бързата възвръщаемост на инвестираното от двете компании - до 2-3 години. Дотук компанията, която е собственост на Красимир Петков и Йордан Найденов, е инвестирала около 10 млн. евро, но очакванията са сумата да се удвои заради изграждането на новата производствена база.

Кои са партньорите

Компанията "Милара интернешънъл" е основана от Йордан Найденов и Красимир Петков през 2006 г. като клон на американската Milara Inc., чийто собственик е Петков. С инвестицията тогава те искат да докажат, че и в България могат да се развиват високотехнологични компании и бизнеси. Дружеството произвежда инструменти за обработка на силициеви пластини като модули за автоматизация (EFEM), манипулатори на силициеви пластини, сортиращи машини, роботи, подравняващи устройства и др., както и предлага и прецизна обработка с цифрово управление, комплексни решения за автоматизация на производството и договорно механично проектиране. През 2020 г. компанията е обявила приходи 30 млн. лв. и печалба 1.25 млн. лв. Заетите в дружеството са близо 300 души.

Sevic Systems SE е германска компания, основана през 1991 г., със седалище в Бохум. Тя се занимава с дистрибуция на едро на консумативи, аксесоари, инструменти и оборудване за моторни превозни средства.
Все още няма коментари
Нов коментар