🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

BYD - китайският конкурент на Tesla, готви световна експанзия

Азиатският производител на електрически автомобили изпреварва компанията на Мъск в продажби за тази година

За разлика от много други утвърдени производители в страната като FAW и SAIC компанията не е държавна собственост
За разлика от много други утвърдени производители в страната като FAW и SAIC компанията не е държавна собственост
За разлика от много други утвърдени производители в страната като FAW и SAIC компанията не е държавна собственост    ©  Reuters
За разлика от много други утвърдени производители в страната като FAW и SAIC компанията не е държавна собственост    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • След три години на върха Tesla беше принудена да предаде короната на BYD по продажби.
  • За разлика от Tesla, която има световно признание, китайската компания засега е малко позната на международните пазари.
  • Китайският производител вече обяви, че започва продажби в Швеция, Германия, Дания, Израел и Тайланд.

Най-големият китайски производител на електрически автомобили BYD си постави за цел да се разшири на повече от 15 пазара извън Китай, след като изпревари Tesla и други конкуренти в страната, съобщава Nikkei Asia Review. Компанията вече обяви, че започва продажби в Швеция, Германия, Дания, Израел и Тайланд.

След три години на върха Tesla беше принудена да предаде короната на BYD. Данните за продажбите за полугодието показаха, че BYD - съкратено от build your dreams, или "изградете вашите мечти" - е доставила 641 ххил. автомобила за шест месеца, 300% ръст на годишна база, изпреварвайки Tesla, която има 564 хил. сделки. Така китайският производител успя да изпревари Tesla преди Volkswagen, Ford или General Motors, всеки от които превърна това в своя публична цел, съобщава Financial Times.

Трябва да се има предвид, че при доставките на BYD се включват както изцяло електрическите модели, така и плъгин хибридите, докато Tesla продава само коли, захранвани изцяло с батерии. Най-евтиният модел кола на BYD е 15 хил. долара в сравнение с модел 3 на Tesla, която струва 35 хил. долара.

В Китай тази категория е под название превозни средства, използващи нов вид енергия (NEV). Продажбите им вече са над 20% от тези на нови превозни средства в страната, като делът им бързо се увеличава. Конкуренцията между BYD и Tesla на най-големия автомобилен пазар в света доведе до подобряване качеството на електромобилите на китайската компания.

Високите нива на вертикална интеграция, тъй като компанията има свои собствени поделения за батерии и съхранение на енергия и за компютърни чипове, както и опитът в производството на батерии направиха групата изгряващ конкурент в световната автомобилна индустрия.

Но за разлика от Tesla, която има световно признание, BYD засега е малко позната на международните пазари. В останалата част от индустрията ръководителите признават, че е само въпрос на време това да се промени и Китай да се превърне в основен конкурент на световния пазар за електрически превозни средства.

"Просто има много суперталантливи и трудолюбиви хора в Китай, които силно вярват в производството", каза главният изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск на конференция на FT през май. "И те няма просто да работят до полунощ, ще работят до 3 сутринта."

Единствена по рода си

Сред китайските компании, които се надяват да използват прехода към електрически превозни средства, за да добият световна популярност, BYD е единствена по рода си. За разлика от много други утвърдени производители в страната като FAW и SAIC компанията не е държавна собственост. Тя е регистрирана в Хонконг и също така има значителни частни акционери, включително Berkshire Hathaway на Уорън Бъфет, която купи дял през 2008 г. и сега притежава около 8% от компанията. Основана от бившия университетски професор Уанг Чуанфу в средата на 90-те години, тя започва като производител на акумулаторни батерии, преди да се разшири в автомобилната индустрия в началото на новия век.

Подобно на други производители в региона, включително Hyundai от Южна Корея, групата първоначално развива бизнеса си чрез "обратен инженеринг" на автомобили от утвърдени марки, преди да разработи свои собствени модели.

Една от причините BYD да изпревари Tesla по продажби е чистият късмет. Шанхай, местоположението на най-голямата фабрика на Tesla в Китай, беше затворен за два месеца. Това е струвало на Tesla между 80 хил. и 100 хил. автомобила, съобщава FT. BYD обаче беше по-малко засегната, тъй като по-голямата част от производството на компанията е в южния регион Шенжен, който не беше затворен. Въпреки този късмет дългосрочният напредък на BYD като сериозен конкурент не само на Tesla, но и на автомобилните производители по света е очевиден.

"Те бяха компания за батерии, която между другото имаше пръст в производството на автомобили, но сега започнаха да процъфтяват", каза Дън. "Това, че правят батериите, им помага. Който притежава батериите, притежава решаващата верига за доставки и BYD е далеч напред в това отношение", добавя той.

Според проучване на Bernstein в момента BYD има около 10% от глобалния капацитет за производство на батерии за електрически автомобили.

Отвъд Китай

Въпреки че продажбите на компанията са силно концентрирани на вътрешния пазар, производителят има значителни международни амбиции. Той вече продава електрически автобуси в Европа, Япония и Индия и предприема стъпки за пускане на модели автомобили в Европа, Австралия, Латинска Америка и Филипините.

Наскоро компанията подписа сделка с нидерландската автокъща Louwman, за да стъпи за първи път в Европа. Започна работа по отваряне на представителства в Югоизточна Азия, особено в Тайланд.

Адаптивността също е важна част от успеха на BYD. Основателят Уанг, който е един от стоте най-богати хора в света с лично състояние 25.4 млрд. долара според Forbes, инвестира и в други области, включително производство на слънчеви панели и сглобяване на мобилни телефони.

Въпреки сериозните амбиции засега износът на коли на BYD остава ограничен - през първите седем месеца на годината зад граница са продадени едва 9921 броя, или около 1% от общите ѝ продажби за Китай за периода. С навлизането на BYD в Европа, Южна Америка, Югоизточна Азия и Близкия изток експортът на концерна се очаква да нарасне до между 300 хил. и 500 хил. броя през 2025 г., предвижда Hua Chuang Securities.

Все още няма коментари
Нов коментар