🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Фармацевтичният пазар отново е с 10% ръст на продажбите

През 2022 г. болниците са купували много малко други лекарства извън тези за онкологични заболявания

През миналата година пациентите са купили от аптеките лекарства, козметика и хранителни добавки на стойност близо 4 млрд. лв.
През миналата година пациентите са купили от аптеките лекарства, козметика и хранителни добавки на стойност близо 4 млрд. лв.
През миналата година пациентите са купили от аптеките лекарства, козметика и хранителни добавки на стойност близо 4 млрд. лв.    ©  Лили Тоушек
През миналата година пациентите са купили от аптеките лекарства, козметика и хранителни добавки на стойност близо 4 млрд. лв.    ©  Лили Тоушек
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Покупките на лекарства и хранителни добавки достигат почти 5.4 млрд. лв. през 2022 г.
  • Ръстът е почти еднакъв и в аптеките, и в болниците.
  • Хранителните добавки отново са с ръст, по-висок от този при лекарствата - 17.5%.

Глобалната ковид пандемия и отшумяването й през миналата година показаха, че епидемиите са само кратък епизод, който не усилва или намалява наистина устойчивия ръст на продажбите на лекарства и хранителни добавки.

По данни на световната маркетингова компания IQVIA липсата на ковид не е оказала влияние върху съществуването на поредната добра година за фармацевтичните продажби в България. През миналата година продажбите само на лекарства с лекарско предписание и без рецепта (по цени на дребно на базата на продажби от търговци на едро към аптеки и болници) са достигнали 4.616 млрд. лв., което представлява ръст в стойност с 9.7% в сравнение с резултатите от 2021 г., коментира Лука Чичов, генерален мениджър за Централна и Източна Европа на IQVIA. В допълнение, покупките на хранителни добавки от аптеките са се увеличили със 17.7% в стойност и са достигнали 756 млн. лв.

При инфлация за миналата година от почти 20% много сектори вече отчитат сходни и дори по-големи увеличения на оборотите. Това обаче не е напълно валидно за фарма пазара - той е здрав в кризи, но заради силно регулираните цени не избухва при инфлация. Все пак на аптечния пазар ръстът в стойност изпреварва този в броя опаковки, което означава, че поскъпване на лекарствата все пак има. На болничния пазар е регистриран спад в броя продадени опаковки спрямо 2021 г. За явлението може да има много обяснения - нови терапии с малко количество и висока цена, промяна на опаковката на продукти (окрупняване), спад в някои продукти с ниска стойност, но голям брой продадени опаковки през предишните години.

Анализ на това как се отразява инфлацията в аптечните продажби няма. Лекарствата са регулирана стока и тези с рецепта могат да поскъпват, ако това се случва и в останалите европейски страни, като цената на ниво производител в България трябва да е най-ниска в ЕС. Медикаментите без рецепта имат право на поскъпване веднъж годишно с темповете на инфлацията, а цената на хранителните добавки не се регулира от никого.

Дори и регулираната цена да не се е увеличила, поскъпване може да има. Например до миналата година едно лекарство е имало регистрирана цена 12 лева, но заради отстъпките към пациентите в аптеката то да се е продавало за шест лева. През последната година премахването на тези отстъпки беше първият начин пазарът да се справи с инфлацията.

Всички точки растат еднакво

За разлика от предишните години, когато болничният пазар, който "употребява" една трета от всички лекарства, беше двигател на ръста на целия пазар с двуцифрени стойност, макар и от по-ниска база, през 2022 г. тази тенденция вече липсва. Ръстовете и на аптечния, и на болничния пазар са над 9%, като аптечният пазар леко изпреварва болничните продажби с ръст 9.8% срещу 9.4%.

В същото време болничните покупки продължават да бъдат с основен акцент върху онколекарствата, които се покриват от здравната каса. На практика по-голямата част от пазара - около 700 млн. лв. от 1.237 млрд. лв., е насочена за онкотерапия. Това означава, че цялостните болнични покупки, ако бъдат разделени на броя на болниците в България, правят средно 3.3 млн. лв. годишно за болнични медикаменти, което е изключително ниско число, за да може да се разчита на качествена терапия в клиниките.

Водещите пет категории при болниците са все на противораковите терапии. Общият им ръст е на стойност над 120 млн. лв., което е повече от ръста на общия болничен канал, казва Чичов.

В аптеките най-бързо растящата категория е тази на антикоагулантите. Последното поколение разреждащи кръвта и намаляващи риска от образуване на тромби лекарства имат ръст над 26 млн. лв. в сравнение с 2021 г.

За поредна година като сума най-големи при хранителните добавки са продажбите на пробиотици (общо за 72 млн. през 2022 г.), които отбелязват 20% ръст, или 12 млн. лв. повече, следвани от имуностимулантите с увеличение почти 21%. Продуктите за ставна грижа заемат трето място с продажби за над 36 млн. лв., следвани от лекарства за настинка или грип, които за поредна година правят забележителен скок - над 33% в стойност.

Най-малкият сегмент в аптеките (под 100 млн. лв.) - онлайн продажбите, при които законът разрешава само продажба на продукти без рецепта, също бележат 10% ръст, като за втора поредна година през този канал най-търсени са витамините и минералите, следвани от продуктите за красота.

Размествания при най-големите

2022 г. размества значително десетте най-големи корпорации по продажба на лекарства с рецепта, като в нея влиза нов участник - Johnson & Johnson на позицията на единствената българска фармацевтична компания сред лидерите - "Софарма". Разместване има в цялата челна десетка - "Тева" отстъпва традиционното си трето място на MSD, а освен американския концерн другите две компании с придвижване в по-висока позиция са AstraZeneca и Swixx Biopharma.

Номер едно по продажби продължава да бъде Novartis, като швейцарският концерн консолидира в резултатите си и тези на своето подразделение за генерични и биоподобни лекарства Sandoz.

"Novartis следва мисията си да подобри и удължи живота на хората, като отразява най-новите тенденции в индустрията - нарастващата несигурност в бизнеса и здравеопазването, по-бързите цикли на иновации и засилващата се конкуренция на пазарa", коментира Андрия Томович, президент на "Новартис България". Той отбелязва, че през април миналата година компанията е започнала глобална трансформация и има нова организационна структура, която се фокусира върху растежа и увеличаването на производителността, което се наблюдава през 2022 г. в двете й основни подразделения - "Иновативни медикаменти" и Sandoz. Според Андрич през тази година компанията ще продължи да залага на предлагането на иновативни продукти в България в областта на сърдечно-съдовите заболявания, хематология, солидни тумори, имунология, неврология, дерматология и офталмология. Всички тези лекарства са в основата на пазарния й дял.

Sandoz също е записала още една година на ръст над пазара и увеличение на пазарния дял. "Фокусът остава върху производството на антибиотици, с планове за разширяване на производствения капацитет, за да се отговори на нарасналото глобално търсене. Широкото портфолио от биоподобни продукти, които осигуряват достъп до терапия на голям брой пациенти, също продължава да бъде приоритет", казва Петко Петков, управител на "Сандоз България".

Според Хишам Сабри, генерален мениджър на "Рош България", изминалата година е била предизвикателна за здравния сектор, както и за цялото общество, поради нестабилната политическа обстановка в страната.

"Въпреки това се случиха доста подобрения на институционално ниво в сектора като голям напредък в областта на дигитализацията на пациентските данни и имплементирането на електронната рецепта, както и одобряването на Националния раков план", казва той и допълва, че компанията е предоставила на разположение на българските пациенти и медицинската общност първото иновативно лечение от 20 гoдини насам за пациенти с дифузен В-едроклетъчен лимфом. Освен това пациентите с онкологични заболявания вече ще имат достъп до терапия, която се определя от уникалния генетичен код на тумора и имунотерапия за пациентите в ранен стадий на рак на белия дроб.

Милена Органджиева, управляващ директор на MSD за България, Северна Македония, Косово и Албания, също смята, че непредвидимостта в политически и икономически план е превърнала изминалата година в предизвикателство.

"Това пряко рефлектира върху неувеличаване на бюджета за здравеопазване през първото тримесечие, което оказа напрежение върху фармацевтичната индустрия, в това число и върху MSD. През изминалата година участвахме в редица инициативи за подобряване на достъпа до здравеопазване, включително скринингови програми, изследвания, както и кампании за превенцията на заболяванията, свързани с човешкия папилома вирус", казва Органджиева.

Според нея ръстът в продажбите на компанията през 2022 г. се дължи основно на онкологичното портфолио, което е допълнено с нови показания за прием на лекарството, както и на ръста в терапевтичната област ХИВ/СПИН.

"MSD вече въведе на пазара лечение за пет нови локализации на ракови заболявания, някои от които нямаха алтернатива до момента", казва Органджиева.

Концентрация при търговците с лекарства

В сегмента на търговия на едро с лекарства през 2022 г. няма сериозни размествания. От общо 328 регистрирани дистрибутори на медикаменти водещите четири са с повече от 80% пазарен дял в доставките в болниците и аптеките на лекарства със и без лекарско предписание. По традиция това са "Софарма трейдинг", "Фьоникс фарма", "Стинг" и "Фармнет". Заедно четирите компании извършват над 92% от доставките в работещите в България около 3000 аптеки. В този канал водещ търговец на едро е "Стинг" с 28.63% пазарен дял и 1.03% ръст.

Болничният пазар продължава да е все по-фрагментиран, като лидерът на него за 2022 г. отново е "Софарма трейдинг", казва Лука Чичов.

Няма сериозна динамика и в броя на аптеките, като обикновено има ръст в броя им през летните месеци заради сезонните аптеки, отварящи в морските курорти.

Задълбочава се обаче тенденцията за все по-висок пазарен дял на веригите аптеки.

Веригите с над 50 обекта държат 41.15% от продажбите, въпреки че броят на обектите им представлява 20.5% от общия брой работещи аптеки на пазара.

За таблици

Топ 10 корпорации по продажби в стойност за 2022 г.

ЛЕКАРСТВА С РЕЦЕПТА

  • Novartis
  • Roche
  • Merck Sharp & Dohme
  • Teva
  • Pfizer
  • AstraZeneca
  • AbbVie
  • Swixx Biopharma
  • Bayer
  • Johnson & Johnson

ЛЕКАРСТВА БЕЗ РЕЦЕПТА

  • Teva
  • Sopharma
  • GlaxoSmithKline
  • Reckitt Benckiser
  • Novartis
  • Sanofi
  • Bayer
  • Vedra
  • Nobel Pharma
  • Menarini

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cccd avatar :-|
    cccd
    • + 1

    В държави като САЩ, Великобритания и Холандия например, веригите дрогерии са супермаркети, в които човек може да си купи всичко - от лекарства (със или без рецепта), до козметика, до пица. В България, разбира се, всичко е наобратно - "дрогериите" DM са всъщност само супермаркети без лекарства, а веригата аптеки Sopharmacy са аптеки, които искат да приличат на дрогерии.

    Нередност?
  • 2
    dobadoba avatar :-P
    dobadoba

    Ще има 1/3 данък печалба на лято :)

    Нередност?
  • 3
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 1
    • + 2

    В България много радко можем да бъдем горди с някакво смислено и удобно за хората нововъведение, но с голяма радост открих, че в няколко града вече има улични вендинг машини за лекарства от първа помощ. Това е чудесно за села и малки градчета без аптеки, а защо не и за големите градове, защото е невероятно удобство. Надявам се такива вендинг машини скоро да се появят навсякъде в България.

    Нередност?
Нов коментар