Дигиталното сърце на Bosch: 40 млн. лв. IT продукт от София

Българското звено на Bosch Digital расте внушително и като приходи, и като брой хора, задвижвано от германския гигант

Синиша Джукич се изкачва в Bosch Digital от софтуерен инженер през 2000 г. до генерален мениджър
Синиша Джукич се изкачва в Bosch Digital от софтуерен инженер през 2000 г. до генерален мениджър
Синиша Джукич се изкачва в Bosch Digital от софтуерен инженер през 2000 г. до генерален мениджър    ©  Цветелина Белутова
Синиша Джукич се изкачва в Bosch Digital от софтуерен инженер през 2000 г. до генерален мениджър    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • За 25 години софийската компания, която става част от германския концерн през 2015 г., расте до бизнес за 40 млн. лв. и екип от 300 души.
  • Поръчките към местния офис са от различни области - производство, енергетика, автомобилна индустрия, умен дом и други.
  • Тази година започва колебливо, но планът е дългосрочно приходите да се удвоят.

Понякога да имаш само един клиент не е толкова лошо, особено когато той е световен гигант, който произвежда всичко от перални и печки до индустриални автоматизирани системи за сглобяване на коли. Тогава се оказва и че в действителност клиентът ти не е един, а десетки малки парченца от глобален конгломерат. Така накратко може да се обясни как българското звено на Bosch Digital (доскоро Bosch.IO) се превърна в една от най-големите софтуерни компании в страната.

През 2022 г. Bosch Digital, която през изминалата година е работила в България през дружеството "Бош.ИО", вече прекръстено на "Бош Диджитал", е пораснала с внушителните 39.4% до 39.7 млн. лв. приходи. Почти същият е ръстът и при броя на наетите служители - в началото на 2022 г. те са 210, в края на годината - 268, а към април 2023 г. те вече са 299.

Причините за този ръст са колкото прости, толкова и сложни. Простата част е, че голямата Bosch има все по-голяма нужда от софтуер, който да задвижва нейните продукти. Сложната част е, че всъщност Bosch е група от компании и в много от тях българското звено се оказва в свои води - производство, енергетика, автомобилна индустрия, умен дом и други. Допълнително през последната година върви и преструктуриране на веригата от софтуерни бизнеси, собственост на Bosch, които формират голямата група Bosch Digital с общо над 11 хил. служители в нея.

Кьолн, София, Щутгарт

Историята на българското звено е интересна. През 1997 г. в Кьолн е основана германската компания ProSyst, която година по-късно отваря офис в София. През 2015 г. е придобита от базираната в Щутгарт Bosch и приема името Bosch Software Innovations. През 2020 г. то е сменено на Bosch.IO само за да бъде променено още веднъж в началото на 2023 г. - този път на Bosch Digital, каквото име носят и останалите софтуерни звена на германския гигант.

"Ние традиционно сме силни в най-различни софтуерни продукти и проекти в много направления. Предлагаме от IT и инфраструктурни решения, вътрешни мрежи, киберсигурност, облачни услуги, софтуерни лицензи и т.н. до по-сложни неща като корпоративни решения, интеграция на SAP системи и вертикални решения в различните домейни - индустрия, производство, енергетика", казва Синиша Джукич, генерален мениджър на Bosch Digital за България.

Джукич сам по себе си е интересно лице. Роден в Сърбия, той живее в България от 1993 г. Цялото му интервю с "Капитал" е на български език, който говори без следа от какъвто и да било акцент. Отговаря на всички въпроси кратко и по същество, без да навлиза в лирически отклонения и клишета. Може би най-важното при Джукич е, че той наистина е живял историята на компанията и е запознат с всичките ѝ нива - става част от ProSyst през 2000 г. като софтуерен инженер, след което преминава през разнообразни роли, за да може през 2018 г. да стане мениджър на целия офис.

"Откакто сме част от Bosch Digital, се занимаваме с доста повече неща, отколкото преди - дигитален маркетинг, дигитални продажби, решения за дигитална самоличност и др. Те, оказва се, отварят много врати", казва Джукич и добавя, че миналата година е била изключително успешна за компанията, както личи и от числата във финансовия отчет. Той обяснява този ръст със силната година за различните отдели на голямата Bosch, "което даде и на нас въздух под крилете".

Джукич обяснява, че в миналото компанията е работила и за външни клиенти, което определя като "трудоемък бизнес, защото глобалният пазар изисква глобално присъствие". Затова след придобиването през 2015 г. Bosch Digital се насочва изцяло към обслужване на Bosch, "защото тя сама по себе си е глобална".

Тук идва и въпросът дали работата само с един клиент понякога не е ограничаваща. Според Джукич - в случая не, защото не третира Bosch като една компания. "Bosch групата е много голяма - това са 420 хил. души, четири големи бизнес сектора и стотици бизнес отдели. Нашите клиенти реално са десетки", казва той и добавя, че някои, по които българското звено работи, са вече проекти на по над пет години.

Малко притеснения, малко критики и много оптимизъм

Тази година ръстът на Bosch Digital вероятно няма да бъде толкова внушителен, колкото през миналата година, макар Джукич да отказва да даде прогноза в числово изражение. Причината: през първото тримесечие на годината много от големите компании по света, в това число и Bosch, изпитват затруднения и страх, че ще настъпи рецесия, в каквато Германия технически вече е. Българското звено обаче вече вижда възстановяване на бизнеса и Джукич очаква в края на годината да види "по-сериозен растеж".

Когато става дума за вечните болки на българския софтуерен сектор с липсата на кадри, Джукич заема освежаващо оптимистична позиция. "Предвид растежа от миналата година, когато наехме 100 души, не мога да се оплача", казва той и допълва, че в момента компанията продължава да търси кадри - не само софтуерни инженери, но и специалисти по бизнес развитие, консултанти, дизайнери и "всички по веригата на жизнения цикъл на едно софтуерно решение".

Същевременно той си дава сметка и че секторът в България вече е много близо до тавана си като брой хора, държавните образователни институции не произвеждат достатъчно хора и затова частните академии се надбягват с времето, за да преквалифицират нужния брой кадри.

В тази част от разговора идва и критиката на Джукич към липсата на фокусирана и предвидима държавна политика в България, която според него отблъсква инвеститори. "Ако погледнем България извън нашата къщичка в Bosch Digital, безспорно ще видим и други фактори, които индиректно влияят: политическа несигурност, части от държавата, които са на пауза, данъчно-осигурителна рамка без предвидимост, липса на инвестиции в образование и стара образователна система. Всички тези неща се отразяват на всеки инвеститор, голям или малък. Тези фактори не ни влияят директно, но влияят на цялостното мислене на хората", казва той.

Bosch Digital, както казва Джукич, все пак е особен бизнес. Заради структурата и бизнес модела си например на българското дружество не се налага да следи изкъсо печалбата си, която Джукич определя като "по-скоро фиксирана". Това оставя като критично важни три показателя: приходи, брой хора и обем от работа, който определя и цялостния принос на българската Bosch Digital към големия конгломерат.

И в тези три направления Джукич е непоправим оптимист. Когато все пак става дума за това какъв би бил позитивният сценарий пред българския офис в следващите три години в числово изражение, Джукич отговаря бързо и без да се замисля: "Да се удвоим. И като приходи, и като хора."

Q&A

На какво разчитате за привличането на хора - други компании, университет, частни академии?

- Здравословен микс. Една компания не може да разчита само на търсене на старши хора, това не е и здравословно в дългосрочен аспект, затова търсим баланс.

Отразяват ли ви се все още външни фактори като пандемията и войната?

- На бизнеса на Bosch Digital не бих казал, но на нашите клиенти - да. Тоест на Bosch звена, които имат производства и заводи по целия свят. Логистичният хаос, геополитическите напрежения, всички те се отразяват.

Как изглежда Bosch Digital глобално и каква е ролята на българския офис?

- Големият Bosch Digital има голямо ядро от екипи, 3000 души в Германия, още 1000 в Полша, в България - 300, в Сърбия - 200, в Индия има няколко големи центъра, в Сингапур и Китай също. На регионално ниво ние сме много добре позиционирани и работим все повече с колеги от съседни страни. Разделението е по-скоро на вътрешни бизнес звена и функции. Географията е на второ място, но все пак има и географски причини.

Инженерите на "Роберт Бош"

С 59% расте и търговската компания на групата Bosch в страната - "Роберт Бош", с което приходите й достигат 114 млн. лв. Това е само част от продажбите в страната, тъй като много от тях се случват директно от чужбина. Българският резултат обаче включва дейността на инженеринговия център в София, който беше създаден през 2019 г. за разработка на автомобилен софтуер.

В момента технологичният хъб участва в повече от 60 международни проекта, тук се прави и голяма част от софтуера за електрическите велосипеди на Bosch. В него са заети и повечето от служителите на компанията (общо 542 души към края на 2022 г.) Към средата на тази година само в центъра работят около 600 души, като се планира той да продължи да расте, докато достигне 1000 специалисти. "Във фокуса ни продължава да е разширяването на продуктовото ни портфолио с използване на постиженията на смарт технологиите и изкуствения интелект", коментира управителят на "Роберт Бош" и представител на групата в България Константин Конов. По думите му през 2023 г. компанията също очаква стабилно представяне, като резултатите за първите месеци са обещаващи.