🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Бош България": Трансформация чрез иновации

Константин Конов, главен изпълнителен директор на "Роберт Бош" и представител на групата Bosch за България

Константин Конов, главен изпълнителен директор на "Роберт Бош" и представител на групата Bosch за България
Константин Конов, главен изпълнителен директор на "Роберт Бош" и представител на групата Bosch за България
Константин Конов, главен изпълнителен директор на "Роберт Бош" и представител на групата Bosch за България
Константин Конов, главен изпълнителен директор на "Роберт Бош" и представител на групата Bosch за България
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Константин Конов е главен изпълнителен директор на "Роберт Бош" и представител на Групата Bosch за България от началото на 2022 г. Магистър по компютърни науки от Техническия университет, в продължение на 25 години той работи в IT сектора, като последните 18 години заема мениджърски позиции, включително управляващ директор на "Бош Инженеринг Център София" преди да поеме сегашната си длъжност. Групата Bosch работи в страната от 30 години, като с времето разширява дейността си и в момента има три дъщерни компании с над 900 служители.

Как се промени бизнесът ви в България за тези 30 години, откакто сте тук?

Bosch стартира бизнеса си в България преди 30 години, като в началото компанията е основно насочена към предлагането на различни продукти. За този период успешно бяха внедрени много иновативни технологии, които днес присъстват във всеки дом или превозно средство у нас. Това ни превърна в предпочитана марка в различни сектори на бизнеса, каквито са "Автомобилно оборудване", "Електроинструменти", "Термотехника", "Сградни технологии", "Домакински уреди".

Промяната в бизнеса ни започна през 2015 г. с придобиването на Prosyst - днес Bosch Digital, с помощта на която показахме, че имаме заслужено място в бъдещето на изкуствения интелект и интернет на нещата. Трансформацията ни продължи и убедително се затвърди преди 5 години със създаването на "Бош Инженеринг Център София". Този ход ни превърна в една от водещите високотехнологични компании в България и в предпочитан работодател. В момента инженерният ни център работи по проекти за всички големи автомобилни производители, като обемът, сложността и използваните технологии в тези проекти нямат аналог в страната. Така че това е уникалната промяна, която извършваме в България през последните години, и мога да кажа, че е наистина вдъхновяващо да съм част от всичко това.

Потвърждение, че сме на прав път са финансовите ни резултати - компанията увеличи продажбите си на българския пазар с 57% през 2022 г., достигайки оборот от 295 млн. евро (576 млн. лв.). Растежът се отрази практически във всички бизнеси на компанията в България, включително продажбите на местните дружества и директно на Групата Bosch у нас.

Компанията ни продължава да разширява своя екип в България и към март 2023 г. има над 900 служители. Най-голям брой специалисти работят в инженерния център в София, който се занимава с разработка на софтуер за автомобили, и плановете са този екип да продължи да расте с по още около 100 инженери годишно в обозримо бъдеще.

Как новите технологии се отразяват на продуктите и услугите, които предлагате?

- В настоящия момент 70-80% от същността на новите автомобили се състои от технологии. Дори когато говорим за смарт приложения за дома и домакинските уреди на Bosch, насоката е да станат интелигентни устройства, използващи изкуствен интелект, което е бъдещето.

Технологиите са основният източник на добавена стойност в тези продукти и ще продължат да се развиват все повече. Пример за този напредък е концепцията за автономни автомобили - в следващите години повечето автомобили ще станат до голяма степен автономни, като ролята на шофьора ще намалява заедно с броя на пътните инциденти.

Също така с измененията в климата все повече се налага да се използват зелени технологии. В този контекст Bosch влага сериозни усилия и инвестиции не само при батериите, които са на върха на електрификацията, но и във водородните технологии. Те използват водород, за да произвеждат електричество чрез горивни клетки, което задвижва електрическия двигател на автомобила, отстранявайки необходимостта от батерия. Макар че все още се развиват, тези технологии се очаква да играят значителна роля в автомобилната индустрия след 5-6 години.

Защо Групата Bosch реши да създаде инженерен център в София?

- Със създаването на центъра Bosch даде началото на трансформацията от продуктова във високотехнологична компания в България. Нормалната практика е центровете на Bosch да се създават около големи заводи, като след дълго проучване на пазара се взема решение. В случая българският инженерен център беше създаден по-скоро като предприемаческа инициатива и Bosch беше наш партньор в реализирането на този мащабен и перспективен проект.

Основната причина за успешното ни представяне е, че имаше екип, който можеше да работи и е работил по такива технологии години наред, така че се вписахме много добре в структурите и в средата на компанията. Този предприемачески стил, дух и начин на работа в момента е едно от основните предимства, които ни отличават.

Инженерният център е най-бързо растящото звено на компанията като персонал. Как привличате и задържате кадри?

- Преди броени дни "Бош Инженеринг Център София" получи две златни отличия на Career Show Awards 2023 - "Най-добър работодател" и "Най-добър работодател - ИТ". Това означава, че компанията вече се утвърждава като предпочитан работодател и извън пределите на IT сферата, което е сериозно признание за нас.

Какви са предимствата ни? Смятам, че осигуряваме отлични възможности за развитие на хората с опит в софтуерния аутомотив инженеринг. Освен това в компанията сме създали уникална среда, базирана на ценности, които са много близки до семейните. Насърчаваме приятелските отношения и споделянето, имаме много социални събития, имаме даже собствени футболен и картинг отбори, с които се гордеем.

От една страна, ние сме атрактивни, защото проектите, по които работим, като съдържание и технологии нямат аналог в България и привличат хора с опит, които искат да се развиват професионално. От друга страна, даваме си сметка, че за да растем устойчиво, трябва да разчитаме и допълваме екипа с млади кадри и именно заради това инвестираме активно в образование. Поради тази причина компанията стартира собствена академия за обучение на младши софтуерни инженери. Работим активно и с Техническия университет - София, където имаме съвместна бакалавърска програма по "Интелигентни системи и изкуствен интелект". Специалността е една от най-желаните в момента, наскоро финансирахме и оборудвахме и лаборатория в университета.

Колко важен е софтуерът за автомобилите днес и как си представяте бъдещето?

- Софтуерът отдавна е в автомобилите и неговото значение расте осезаемо всеки ден. Автомобилът вече се възприема като много повече от обикновено превозно средство. Напредъкът при колите предизвиква и развитие на нови устройства, които стават задължителни за новата ера на автомобилите. Наша мисия и кауза е чрез технологии да направим автомобила по-сигурен и по-чист за околната среда.

Например сред стратегическите проекти, по които работи "Бош Инженеринг Център София", са системите за разпознаване на предмети (object recognition) с използване на изкуствен интелект. Те позволяват на автомобила да взима поведенчески решения - например да паркира автоматично. Центърът работи също и по системи за вътрешен мониторинг, които следят поведението на шофьора и предотвратяват заспиване, разсейване и т.н. Тези системи могат лесно да се развият с други функционалности, като например да сигнализират за забравени вещи или да следят пътниците на задната седалка, което има приложение при автономните коли. Друг съществен проект е разработката на т.нар. gateway - централен мощен компютър, който събира в едно и управлява всички останали устройства в автомобила.

Когато се споменава софтуер, трябва да имаме предвид, че ние имаме разработки не само за автомобилната индустрия. Екипите ни разполагат с познанията и опита да създават разнообразни софтуерни продукти и проекти в много и различни области. Основната част от софтуера за е-байкове в рамките на Bosch Групата се прави в София. Ние разработихме и уникална система, която използва принципа на е-байка и създадохме е-каяк, който е заявен за патентоване. Смятаме, че този продукт има голям пазарен потенциал, особено в Северна Америка.

Bosch Digital е пример за този комплексен подход, предлагайки разнообразни IT и инфраструктурни решения, вътрешни мрежи, киберсигурност, облачни услуги, софтуерни лицензи и други. Тя се занимава и с предизвикателства като създаване на корпоративни дигитални решения, голяма част от тях използвайки изкуствен интелект, интеграция на SAP системи и специализирани решения в различни области като индустрия, производство и енергетика.

Как ще изглежда "Роберт Бош" след 30 години и какво ще е мястото на България в Групата Bosch?

- Следващите 30 години ще продължаваме да растем и да се развиваме, така че да можем да създаваме висока добавена стойност и за нашите партньори и клиенти, и за хората в компанията. Растежът не ни е самоцел, искаме той да е стабилен и поетапно да постигаме целите си. Бяхме си поставили за цел да станем най-атрактивният работодател в България в областта на високите технологии. Вече постепенно я постигаме и сега следва огромната отговорност да запазим водещата си позиция. Във фокуса ни продължава да е разширяването на продуктовото ни портфолио в различните области с използване на постиженията на смарт технологиите и изкуствения интелект.

Смятам, че България се превръща във все по-значим фактор за Група Bosch. Колегите ни ценят знанията и опита, които имаме, разчитат на нас за изпълнението на цялостни проекти.

Най-голямото предимство на компанията ни са нашата уникална корпоративна култура, високото качество на предлаганите продукти и решения, иновациите, които създаваме със сърце, възможностите за колаборация на международно ниво. Мисля, че в България има доста добра среда за иновации и това ще ни позволи да се развиваме като високотехнологична компания по отношение на умните автомобили, умните уреди и градове и ще продължим да правим това, което можем най-добре - да създаваме "Техника за живота" с мисъл за обществото и околната среда.